Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rýsuje se konec klasických aut v Evropě? Evropská komise navrhla mít nová auta s nulovými emisemi

ČTK ČTK 15. 7. 2021 • 07:47
45
108
Zobrazit náhledy (45)
Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW) Fiat 500e (87 kW)

Přelomový klimatický balíček počítá s tím, že nová auta nebudou moci produkovat žádné emise oxidu uhličitého. V praxi by to znamenalo konec benzinových a naftových vozů.

Prodej nových aut na benzínový či dieselový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen. Evropská komise v rámci přelomového klimatického balíčku navrhla, aby nové vozy od zmíněného data nemohly produkovat žádné emise oxidu uhličitého, což by zásadně prodražilo jejich výrobu. Unijní exekutiva také chce výrazně podpořit prodej elektromobilů, pro něž by měly členské země budovat podstatně více dobíjecích stanic. Plán musí nejprve schválit členské státy a Evropský parlament, což může podle unijních činitelů i kvůli očekávaným námitkám části automobilové lobby trvat až několik let.

Rok 2035 souvisí s cílem dosažení takzvané klimatické neutrality do poloviny století. Komise kalkuluje s průměrnou životností automobilu 15 let, takže v roce 2050 by podle jejích představ neměla v Evropě jezdit prakticky žádná auta s klasickými spalovacími motory.

Omezení se ovšem mají týkat již roku 2030, dokdy by se měly emise z automobilů omezit o 55 procent proti dnešním hodnotám. Komise přitom původně usilovala až o 60 procent, po tlaku některých států včetně Česka však cíl mírně snížila. Dosavadní plán počítal se snížením o 37,5 procenta.

Řada automobilek již do produkce elektrických vozů investovala velké peníze a například Volkswagen počítá s ukončením prodeje benzinových a dieselových aut v Evropě do 15 let. Někteří výrobci však požadují větší pružnost v termínech či výraznější veřejné investice do infrastruktury pro elektromobily.

EK chce rozšířit prodej emisních povolenek, chystá kompenzační fond Evropská unie v rámci snahy o splnění přísnějších klimatických cílů chystá rozšíření systému emisních povolenek. Evropská komise navrhla, aby se jejich prostřednictvím nově platilo i za znečišťování ovzduší ze silniční či lodní dopravy a vytápění budov. V rámci dosud nejzásadnějšího balíčku klimaticky šetrných opatření rovněž počítá s vytvořením fondu, který by měl lidem pomoci kompenzovat očekávané zdražení tepla či pohonných hmot.

Unijní exekutiva plánuje také zavést takzvané uhlíkové clo, které by měly platit podniky vyvážející do EU neekologicky vyráběné průmyslové produkty. Pokud všechny změny schválí členské státy a Evropský parlament, začnou platit od roku 2026.

Povolenkový systém, v němž si znečišťovatelé kupují možnost vypouštět do vzduchu emise, dosud zahrnoval pouze elektrárny, velké průmyslové podniky a komerční leteckou dopravu. Komise ale chce, aby na cestě k dosažení nových klimatických závazků místo dosavadních 40 procent emisí pokryl více než polovinu. Nově se proto současný systém rozšíří na veškerou nákladní lodní dopravu v rámci EU, zahrnovat bude i zhruba polovinu lodní přepravy mezi unií a ostatními částmi světa.

V rámci odděleného nového systému se bude nově obchodovat s emisními povolenkami pro silniční dopravu a vytápění budov. Náklady budou hradit výrobci paliv či dodavatelé tepla do budov, což patrně povede ke zvýšení cen pro zákazníky.

Čtvrtina příjmů z emisních povolenek z dopravy a vytápění proto poputuje do nového sociálně klimatického fondu, který bude sloužit mimo jiné k podpoře domácností, pro něž bude očekávané zvýšení cen neúnosné. V letech 2025 až 2032 by měl podle komise členským zemím přinést přes 70 miliard eur (více než 1,8 bilionu Kč), které by vedle podpory chudších domácností měly sloužit rovněž k investicím například do energetické účinnosti budov.

Související články

Témata
18. 7. 2021 20:07
Re: eu je banda diletantov
Místo 5ti letky tu máme 15ti letku :yes: Poručíme větru, dešti… a zpátky ni krok :-[]
18. 7. 2021 10:20
Re: Slzavé údolie
Limit CO2 tě nebud trápit u malého, lehkého auta které má řešit "menší likvidaci planety"

Myslíš že je prodejné auto bez čelních airbagů? Kolik by muselo stát aby si ho někdo koupil?

Bude to pak ještě konkurence k tomuhle? https://www.auto.cz/…-nabizeji-135366
17. 7. 2021 23:07
Re: eu je banda diletantov
Začnime obmedzením konzumu. Nákupy z Číny, kedy si posielame jednu pixlovinu cez polku zemegule, najlepšie lietadlom, plánovaná životnosť, zrovna aj u tých automobilov (prípadne naša potreba mať každé 4 roky to auto nové). Tých drobností , ktorými môžeme začať pekne od seba je fakt veľa.

EU dala len limity - zaveďme limity na to čo som vyššie napísal
17. 7. 2021 23:02
Re: Slzavé údolie
Emisné limity v podobe pokuty za CO2. Za daciu sandero vyfasuje automobilka viac ako za dízlový superb. Auto so štart stop a e sos - robíš si srandu. Všetky tie airbagy, esp, atď ktoré su povinné si zabudol kde?
17. 7. 2021 15:40
Re: eu je banda diletantov
Na změnu klimatu by jsi měl reagovat a připravit se. To se ale moc neděje. Místo toho se to jen politik snaží zneužít a mele bláboly o imaginárním snížení emisí CO2.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud