O hybridní toyoty je zájem. Jenže chybí magnety a zájemci tak musí čekat
V covidovém období jsme si zvykli na zprávy o nedostatku komponent na výrobu automobilů, převážně čipů. Tato krize sice skončila, ale Toyota se teď údajně setkává se svou malou dodavatelskou krizí. Může za ní především zvýšená poptávka po hybridech.
Toyota se svými hybridy slaví úspěchy, vyčkávání místo nadšeného vrhnutí se do elektromobility se japonské značce zatím vyplatilo. Jenže úspěch sebou nese i problémy s dodavatelským řetězcem a Toyota má problém shánět některé důležité komponenty.
Největší automobilka světa je zároveň největší světový výrobce hybridů. Toyota se jim věnuje už dekády a dnes je nabízí pro většinu modelové řady. Především si ale konečně na hybridy zvykl i lid a místo dieselů tak i v Evropě mnozí rádi sáhnout po hybridní toyotě. Jenže to může znamenat i velmi dlouhé čekání na dodání nového auta.
Dodací lhůty se totiž například v Evropě až zdvojnásobily a mohou být v rozmezí 60 až 70 dnů. Nejvíce zasažená má být dodávka modelů Yaris Cross Hybrid a RAV4 PHEV v Evropě a Prius a Camry v USA. Zásoby hybridních modelů se tenčí i v jiných regionech a podle agentury Reuters například jeden kupec hybridní Toyoty Innova Hycross v Indii měl podle jeho lokálního dealera na vůz čekat až 2,5 roku.
Toyota má totiž problém sehnat některé součásti důležité pro hybridní pohon. Jedním z problémů se stala nedostatečná dodávka magnetů používaných v dílech dodávaných společnosti Aisin. V důsledku toho nebyla Toyotou vlastněná společnost, která je pro automobilku jedním z největších výrobců komponent, schopna získat od svých dodavatelů rotory a statory, což zpozdilo dodání hybridních motorů Toyotě.

Ačkoliv byly magnety získávány z Japonska a Číny, výsledný problém s dodávkami pro Aisin byl globální. Právě hybridní pohony totiž Toyota většinou vyrábí v Japonsku a pak je posílá do zahraničních továren k zabudování do lokálně vyráběných vozů. Denso, další z poboček Toyoty, se také potýká s problémy u dodavatelů druhého a třetího stupně, což způsobuje zpoždění dodávek jejích měničů.
Dle Toyoty samotné ovšem dodávky nejsou problém. Podle společnosti poptávka po hybridech „v posledním roce významně vzrostla ve všech regionech“, ale uvedla, že „výrobní kapacita pro hybridní díly a komponenty od našich dodavatelů a naše interní výroba dílů je v souladu s našimi ročními výrobními plány a naší kapacitou montáže vozidel.“ Podobnou zprávu máme i pro české zájemce. „V Česku tento problém nemáme. Vše je aktuálně buď skladem nebo v obvyklé dojezdové lhůtě z výroby.“ Řekla nám k tomu Jitka Jechová z lokálního zastoupení Toyoty.