Budoucí Toyoty GR dostanou hybridy. Pro Evropu je to dobrá zpráva
S GR Yarisem Toyota naučila evropské petrolheady uctívat tříválcový motor. Do budoucna možná změní názor odpůrců hybridů, protože právě ty budou nasazeny do dalších vozů z dílny Gazoo Racing.
Toyota sice stále více důvěřuje elektromobilům a nedávno představila několik bateriových novinek pro evropský trh, tím hlavním i nadále zůstávají hybridy. A nyní to vypadá, že právě hybridy budou důležitou součástí budoucnosti sportovní divize GR. V rozhovoru pro britský Autocar to zmínil inženýr Hiroyuki Yamada, který v Gazoo Racing pracuje právě na hybridních pohonech.
Momentálně se připravuje zcela nový přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec, který má být spojován s mild-hybridní i plug-in hybridní technikou. Podle Yamady má kratší zdvih pístu než současné motory Toyoty, díky čemuž může být menší a lehčí a přidání hybridního systému tedy nebude mít zásadní vliv na váhu vozu. „Technologie, kterou vytváříme, použijeme jak v motorsportu, tak v silničních vozech. V budoucnu chceme úspornější motory pro modely GR,“ dodal.
Technické specifikace zatím samozřejmě nejsou známy, počítá se ale s výkony kolem 300 kW. Nový motor se už testuje například v konceptu GR Yaris M Concept, kde je umístěný za předními sedačkami, není ale spojený s hybridem. Právě motor uprostřed by měl mít i některý z budoucích vozů GR, pravděpodobně znovuzrozená Toyota MR2.
Plán dostat hybridy do vozů GR není nový, v roce 2023 řekl hlavní technický ředitel Hiroki Nakajima, že „hybridní systémy jsou dobrým řešením pro ekologická auta, nejen ta osobní, ale také sportovní.“ Pro Evropu je to dobrá zpráva, protože současné modely GR jsou kvůli velkým emisím limitované zboží. S nižším číslem v kolonce CO2 v tabulkách se zde budou moci prodávat ve větším množství.
V motorsportu už má Gazoo Racing s hybridy své zkušenosti. Prototypové placky s uprostřed uloženým motorem a hybridním systémem se od roku 2012 proháněly například po okruhu v Le Mans. V rallye nasazená Toyota GR Yaris Rally1 měla od roku 2021 hybridní systém, který však nebyl z vlastního vývoje Toyoty, ale dodáván všem zúčastněným týmům firmou Compact Dynamics.
