Obyčejný Prius stanovil nový rekord přejezdu přes USA
Jay Roberts využil přednosti Priusu a dorazil na západní pobřeží v rekordním čase. Nepotřeboval ani dva dny na nepřetržité řízení bez odpočinku a pokut.
Žádný mladý nerozvážný kaskadér v drahém automobilu, ale naopak rozvážný stařík Jay Roberts v dostupném hybridu vyslyšel vnitřní hlasy o vhodném okamžiku a vyrazil na legendární jízdu napříč Spojenými státy. Přejezd dlouhý přes 2.900 mil (4.667 km) trval 33 hodin a 45 minut, což je nejlepší výsledek v kategorii sólových non-stop pokusů.
Roberts se nechal nakazit posedlostí závodem Cannonball Run před třemi lety. Hluboký zájem zakořenil, když na internetu zhlédl povedené video pojednávající o dobrodružném překonávání americké pevniny nejlépe na jeden zátah. Po pár minutách u obrazovky změnil celý život a v posedlosti vytrvalostním závodem začal studovat veškeré dostupné materiály související s minulými ročníky.
Obdiv předchůdců namotivoval obyčejného smrtelníka k přípravě na vlastní výjezd. Namísto nákupu antiradarů a rušících zařízení do rychlého automobilu Roberts sledoval další videozáznamy a četl knihy. Teprve poctivá informační zásoba vnitřně přesvědčila o vhodném momentu zúročení vědomostí. Bývalý profesionální řidič je zvyklý na samotu, nepotřebuje si povídat ani na cestách, proto neváhal poslechnout vnitřní hlasy a odjel na západ.
Jako obvykle začal závod pod střechou parkovacího domu Red Ball Garage v New Yorku. Teoreticky připravený Roberts vybral jižní trasu a do cílové destinace navigace navolil hotel Portofino poblíž Los Angeles. Během prvního Cannonballu na vlastní pěst udržoval průměrnou rychlost 84 mph, což je u nás více než dálničních 135 km/h. Vzhledem k nízké spotřebě vůči dobrému tempu byla ideální rychlost mezi 100 a 105 mph (161 a 169 km/h), daleko za tuzemskými předpisy Prius spaloval působivých 7,4 litru benzínu na 100 kilometrů.
Průběžný stav cestovního harmonogramu byl kontrolován s údaji od jednoho z členů komunity Cannonballu, který cestoval napříč USA ve Fordu Taurus. Poskytnutá tabulka obsahovala vstupní a výstupní časy u státních hranic, psané záchytné body bylo nutné dosáhnout dříve v případě touhy po rekordu. Odvážný předpoklad protnutí cíle byl do 34 hodin od opuštění garáže v New Yorku, propočítanou výzvu se bezkonkurenčně podařilo stáhnout o 15 minut.
Sólové představení na jeden zátah bylo jednou přerušeno z bezpečnostních důvodů. Při průjezdu Texasem už nebylo vidět přes špinavé přední okno, proto Roberts zamířil na očistu k nejbližší čerpací stanici. Jednou došlo i na zastavení policií, ale jednalo se o beztrestnou kontrolu – celý závod se tak obešel bez pokut či konfliktů se zákonem.
Co nejplynulejší jednolitá jízda z východu na západ byla podmíněna dostatečnou zásobou benzínu. Ekologický Prius není žrout pohonných hmot a ekologicky zaměřený model byl navíc dovybaven třemi palivovými nádržemi o celkovém objemu 450 litrů. Další úpravy tuctové toyoty nebyly nutné, rušičky radarů, detektory, GPS moduly, vysílačky prý jen rozptylují, tvrdí Roberts. Elektroniku proti pokutám nahradila jediná aplikace monitorující radary a aktivní policisty. Program v telefonu podpořili dobrovolníci z řad přátel, kteří sledovali vývoj na silnicích v trase rekordního snažení.