Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Toyota Prius III: Potvrdí toyoťáckou pověst?

Svět motorů Svět motorů 17. 5. 2022 • 22:21
68
Zobrazit náhledy (68)
Základní diagnostiku včetně kontroly napětí 12V baterie je možné udělat na displeji multimediálního systému. Pro vstup do servisního menu je nutné dvakrát stlačit tlačítko Start, poté držet tlačítko Info vedle displeje a čtyřikrát zapnout a vypnout hlavní světlomety. Verze plug-in si ponechává lithiovou baterii pod podlahou kufru, MPV Plus v sedmimístné verzi ji má mezi předními sedačkami Verze plug-in si ponechává lithiovou baterii pod podlahou kufru, MPV Plus v sedmimístné verzi ji má mezi předními sedačkami Brzdy jsou na priusu používány výrazně méně než u běžných vozidel, například při nízkých rychlostech totiž všechno zpomalování obstará elektromotor. Disky i destičky brzd proto trápí koroze, někdy i výrazně, což má vliv na snížení brzdného účinku. Akumulátor je umístěn pod podlahou kufru a je dobře přístupný. Při práci na baterii a vysokonapětovém (200 V) obvodu vozu je nutné vytáhnout pojistku. Dostupné jsou i náhradní repasované baterie, nebo alternativní baterie jiných výrobců s vyšší kapacitou. Akumulátor je umístěn pod podlahou kufru a je dobře přístupný. Při práci na baterii a vysokonapětovém (200 V) obvodu vozu je nutné vytáhnout pojistku. Dostupné jsou i náhradní repasované baterie, nebo alternativní baterie jiných výrobců s vyšší kapacitou. Sedmimístné MPV Prius Plus je na západě velmi častým vozem taxislužeb, obzvláště v jejich případě je tak nutná pořádná kontrola před nákupem ojetiny Toyota Prius XW10 (1997–2003) Toyota Prius XW20 (2003–2009) Toyota Prius XW50 (od 2015) Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Přístrojový panel je uprostřed na vrchu palubní desky a dokáže zobrazit i detaily hybridního pohonu. Toyota Prius 1.8 VVT-i Interiér na pohled zastaral rychleji než zbytek vozu, navíc se u ojetin už dokáže projevovat vrzáním a skřípáním. Je přitom slušně vybavený, už od začátku produkce mají vozy třeba i GPS. Při zařazení běžného režimu D auto velmi lehce rekuperuje a téměř plachtí. Silnější rekuperace je dostupná při zařazení režimu B. Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Ačkoliv prius vypadá jako podivný hatchback, uvnitř je velmi prostorný a platí to zejména pro cestující na zadních sedačkách. Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Kufr (445 litrů) je sice kvůli baterii na první pohled mělký, pod větší částí podlahy se ale ukrývá další odkládací prostor a pod ním rezerva. Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Brzdy testovaného kusu na pohled nevypadají nejlépe, stále jsou ale použitelné a nějakou dobu ještě vydrží Toyota Prius 1.8 VVT-i Toyota Prius 1.8 VVT-i Úspěšnější jsme byli s aplikací Dr. Prius. Vyžaduje sice asi dvacet minut spolupráce a stání na brzdě, dokáže ale dopodrobna diagnostikovat baterii. Úspěšnější jsme byli s aplikací Dr. Prius. Vyžaduje sice asi dvacet minut spolupráce a stání na brzdě, dokáže ale dopodrobna diagnostikovat baterii. Vzhledem k tomu, že auto zjevně před prodejem do bazaru prošlo servisní péčí, při níž byly vymazány také chybové kódy, zjišťovali jsme pomocí diagnostiky kapacitu marně Toyota Prius 1.8 VVT-i Úniky oleje prius vůbec netrápí, ani u kousku z prvního roku produkce po ničem takovém není ani stopy. Projevuje se už však koroze, na některých komponentech podvozku již zažírající se i více do hloubky. Toyota Prius 1.8 VVT-i Chrastění ozývající se při jízdě má na svědomí tento kus plechu u výfuku. Podle pana Náprstka jde u priusu obvykle o jednu z prvních obětí rzi, volně visící komponent pak znepříjemňuje jízdu.

Ceny paliv se drží na dosud nevídaných hodnotách a čím dál více lidí se ohlíží v bazarech po elektrifikovaných vozech. Spolehlivou volbou může být Toyota Prius třetí generace, která se už dá pořídit i za 200.000 Kč.

Toyota Prius se stala synonymem pro hybrid, byla ostatně tím prvním, který to dotáhl až do sériové výroby. Dnes už je jen jedním z mnoha, tvarem ale stále dokáže vyčnívat z davu. Platí to i pro třetí generaci (XW30), kterou na silnicích v současnosti vídáme nejčastěji, což se týká i nabídky v bazarech. Její ceny se už dostaly k hranici 200.000 Kč, v současné době s rekordními cenami paliva se tak může stát zajímavou úspornou volbou. Ve třetí generaci se navíc poprvé objevila plug-in hybridní verze a také sedmimístné MPV. Nezvykle tvarovaný vůz má stále lehký nádech futurismu, trochu zastarale však působí interiér. Ten má na svou dobu často překvapivě bohatou výbavu, ostatně nový prius nepatřil mezi nejlevnější vozy. Běžný je průhledový displej promítaný na okno, systém automatického parkování, adaptivní tempomat, asistent držení v jízdním pruhu nebo barevný displej multimediálního systému. A ačkoliv nepůsobí příliš prakticky, pod nezvyklou karoserií ukrývá pro pasažéry spoustu místa.

Video se připravuje ...

Zásadní zjištění

I v třetí generaci si prius ponechal sériově-paralelní hybridní systém, který umožňuje ujet krátkou vzdálenost (do 3 km) čistě na elektřinu a jehož baterie se dobíjejí rekuperací a spalovacím motorem. Zůstal mu stejný nikl-metal hydridový akumulátor o kapacitě 1,3 kWh, umístěný vzadu pod podlahou kufru. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem posílil o 10 kW na 60 kW, zásadní změnou je nový spalovací čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 73 kW, díky čemuž systémový výkon vozu posílil na 100 kW.

Právě baterie je pro hybridní vůz nejkritičtější komponentou. Koncept klesající kapacity u starších vozů je už znám každému, stejně jako fakt, že nová baterie rozhodně není levná záležitost – v případě Priusu XW30 přijde v autorizovaném servisu nový kus na 43.776 Kč bez montáže. Jeho degradace zhruba odpovídá záruce, tedy zachování alespoň 70 % během 8 let nebo 160.000 km. U desetiletých vozů tak bývá kapacita akumulátoru obvykle kolem hranice 70 %. Případy zásadnějšího snížení kapacity jsou ale známy taky, například kvůli vadnému článku, ale třeba také zanesenému větráku chlazení a následnému přehřívání. Proto je při nákupu ojetiny doporučeno si akumulátor otestovat. Jednou z možností je zajet do autorizovaného servisu a nechat si stav načíst diagnostikou, druhou je si to ověřit sami pomocí mobilního telefonu.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Články odjinud