Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Toyota Prius III: Potvrdí toyoťáckou pověst?

Michal Dokoupil
Diskuze (0)

Ceny paliv se drží na dosud nevídaných hodnotách a čím dál více lidí se ohlíží v bazarech po elektrifikovaných vozech. Spolehlivou volbou může být Toyota Prius třetí generace, která se už dá pořídit i za 200.000 Kč.

Toyota Prius se stala synonymem pro hybrid, byla ostatně tím prvním, který to dotáhl až do sériové výroby. Dnes už je jen jedním z mnoha, tvarem ale stále dokáže vyčnívat z davu. Platí to i pro třetí generaci (XW30), kterou na silnicích v současnosti vídáme nejčastěji, což se týká i nabídky v bazarech. Její ceny se už dostaly k hranici 200.000 Kč, v současné době s rekordními cenami paliva se tak může stát zajímavou úspornou volbou. Ve třetí generaci se navíc poprvé objevila plug-in hybridní verze a také sedmimístné MPV. Nezvykle tvarovaný vůz má stále lehký nádech futurismu, trochu zastarale však působí interiér. Ten má na svou dobu často překvapivě bohatou výbavu, ostatně nový prius nepatřil mezi nejlevnější vozy. Běžný je průhledový displej promítaný na okno, systém automatického parkování, adaptivní tempomat, asistent držení v jízdním pruhu nebo barevný displej multimediálního systému. A ačkoliv nepůsobí příliš prakticky, pod nezvyklou karoserií ukrývá pro pasažéry spoustu místa.

Video se připravuje ...

Zásadní zjištění

I v třetí generaci si prius ponechal sériově-paralelní hybridní systém, který umožňuje ujet krátkou vzdálenost (do 3 km) čistě na elektřinu a jehož baterie se dobíjejí rekuperací a spalovacím motorem. Zůstal mu stejný nikl-metal hydridový akumulátor o kapacitě 1,3 kWh, umístěný vzadu pod podlahou kufru. Synchronní elektromotor s permanentním magnetem posílil o 10 kW na 60 kW, zásadní změnou je nový spalovací čtyřválec o objemu 1,8 litru a výkonu 73 kW, díky čemuž systémový výkon vozu posílil na 100 kW.

Právě baterie je pro hybridní vůz nejkritičtější komponentou. Koncept klesající kapacity u starších vozů je už znám každému, stejně jako fakt, že nová baterie rozhodně není levná záležitost – v případě Priusu XW30 přijde v autorizovaném servisu nový kus na 43.776 Kč bez montáže. Jeho degradace zhruba odpovídá záruce, tedy zachování alespoň 70 % během 8 let nebo 160.000 km. U desetiletých vozů tak bývá kapacita akumulátoru obvykle kolem hranice 70 %. Případy zásadnějšího snížení kapacity jsou ale známy taky, například kvůli vadnému článku, ale třeba také zanesenému větráku chlazení a následnému přehřívání. Proto je při nákupu ojetiny doporučeno si akumulátor otestovat. Jednou z možností je zajet do autorizovaného servisu a nechat si stav načíst diagnostikou, druhou je si to ověřit sami pomocí mobilního telefonu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Michal Dokoupil
Diskuze (0)

Doporučujeme