Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od kostek ledu ke klimatizaci: Seat připomíná, jak se dříve chladilo

Ondřej Mára Ondřej Mára 13. 6. 2020 • 02:10
15
6
Zobrazit náhledy (15)
Seat 132 Seat 132 Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon Seat Leon

Chladící soustavy měly za úkol nejprve ochránit motor, na komfort posádky se začalo myslet až výrazně později.

První chladící soustava se v konstrukci automobilu objevila již v roce 1884, jejím úkolem však rozhodně nebylo zvýšení komfortu posádky. Zařízení, které pracovalo s ledem, totiž zabraňovalo přehřátí motoru.

Na komfort posádky se začalo myslet až výrazně později, zhruba ve 40. letech dvacátého století. Tou dobou si totiž nechal Američan Willis Haviland Carrier patentovat první klimatizační jednotky, které si zákazníci mohli nechat instalovat do svých vozů. Rozhodně to ale nebyla žádná láce.

Cena klimatizační jednotky pro automobil se tou dobou mohla pohybovat okolo částky 300 dolarů, což byly ve 40. letech velké peníze. Pokud jste tedy nepatřili mezi smetánku, museli jste se spolehnout na výrazně jednodušší řešení – stažená okna.

A tady se dostáváme k Seatu 1400 z roku 1953, jehož posádce usnadňovaly život dvě trojúhelníková okénka v předních dveřích. Ta byla totiž navržena tak, aby po vyklopení směřovala chladný proudící vzduch k dlaním a pažím řidiče i spolujezdce vpředu. K nohám pak proudil vzduch od chladiče, tedy alespoň pokud bylo vypnuté topení.

K většímu rozmachu klimatizací přispěla až společnost Nash Kelvinator, která se zaměřila přímo na klimatizace do automobilů a začala je dodávat většímu množství automobilek.

video

Prvním Seatem, který mohl být na přání zákazníka již z výroby vybaven klimatizací, se v roce 1973 stal model s označením 132. Kromě klimatizace ovšem model 132 nabízel i sluneční clony s jedinečným designem. Místo tradičního uložení na závěsu byly clony uloženy přímo v čalounění stropu, ze kterého se vytahovaly. Část clony navíc sahala až do stran, což ještě zvyšovalo její účinnost.

Výrazně sofistikovanější systém klimatizace ovšem v roce 1993 nabídla až druhá generace modelu Ibiza. Stále sice nebylo možné nastavit přesnou teplotu, systém ale chladil více nebo méně především v závislosti na rychlosti ventilátoru. Systém navíc plnil důležitou bezpečnostní funkci: díky schopnosti odstraňovat z interiéru vozu vlhkost totiž účinně zabraňoval mlžení čelního skla.

Z devadesátých let se ovšem pojďme posunout do současnosti, kdy nová generace modelu Seat Leon nabízí funkcemi nabitou třízónovou klimatizaci Climatronic. „U klimatizace Climatronic v novém modelu Leon si může svou vlastní komfortní teplotu, kterou doporučujeme 22 °C, nastavit nejen řidič, ale také spolucestující vpředu i vzadu,“ vysvětluje Eva Villarová, konstruktérka klimatizačních systémů ve společnosti Seat.

Systém klimatizace je navíc vybaven mnoha senzory (venkovní i vnitřní teplota vzduchu, sluneční záření, atmosférický tlak a vlhkost vzduchu), díky kterým dokáže regulovat činnost jednotlivých komponent tak, aby udržel nastavenou tepotu bez ohledu na vnější podmínky.

Majitelé plug-in hybridních modelů si navíc mohou klimatizaci nastavit dálkově, díky čemuž budou nasedat již do vychlazeného vozu. Konstruktéři ovšem mysleli i na bezpečnost posádky. Systém je totiž vybaven senzorem kvality vzduchu, který dokáže automaticky uzavřít vnější přívody vzduchu  a automaticky přejde na vnitřní recirkulaci. O čištění vzduchu v kabině se navíc stará systém Air Care, který dokonce dokáže odstranit i některé alergeny.

Tím ovšem vývoj klimatizačních jednotek v automobilech ani zdaleka nekončí. „Za několik let bude možné vložit do systému profil s nejrůznějšími daty uživatele, od tělesné výšky a hmotnosti přes oblečení až po metabolismus a obvyklé zvyky, a systém se bude učit z každé situace, aby vždy udržoval optimální komfort,“ nabízí zajímavou vizi tisková zpráva společnosti Seat.

Související články

Témata
14. 6. 2020 10:33
Re: 22°C
:yes:
Avatar - xxc
13. 6. 2020 23:08
Re: 22°C
Ja to mam stale na soft, ale zvykol som davat na leto 23. Neviem preco by som mal chladit interier rychlo.
Avatar - Mikesus
13. 6. 2020 22:47
Re: 22°C
Ok. Počítal jsem s tím, že člověk má rozum a chladí postupně. Já to tak dělám a snížim si teplotu na 22 klidně i v 45 stupních, když se pohybuju v létě v Itálii. A nikdy jsme neměl problém. 10 minut před cílem vypnout klidu, ona se aspoň vysuší a 5 minut otevřená okna na provetrani.
Nicméně všeobecně říkat, že to tak má být nastaveno, nebo naopak všeobecně říkat že to tak být nastaveno nema, jsou prostě nesmysly. Člověk musí i u tohoto přemýšlet.
13. 6. 2020 21:16
Re: 22°C
Dovolím si oponovať. Aj ak sadáš do vyhriateho auta, dať klímu o viac ako 10°C dole je už trochu hazard zo zdravím. Skoro nikto nechladí interiér pomaly, ale snaží sa stiahnuť teplotu čo najrýchlejšie. A tiež nepredpokladám, že kto má v aute 22 stupňov, tak si desať minút pred odstavením auta teplotu zvýši na hodnotu bližšiu k tým napr. 35 stupňom vonku. Takže ak vystúpiš z vychladeného auta do podobnej horúčavy, tvoj organizmus schytá riadnu facku.
Píšeš o dlhej trase, ale tá pani konštruktérka odporúča 22°C všeobecne. To je samozrejme blbosť.
Avatar - Mikesus
13. 6. 2020 19:17
Re: 22°C
On to není zas takový problém, pokud nejedeš z venku do predchlazeneho. Když jedeš dlouhou trať a nastavis 22, ke jedno kolik zde venku.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku