Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Od letoška na skútr: Přichází doba skútrová?

Svět motorů
Diskuze (4)
Proti autu šetří skútr palivo, snadněji se s ním parkuje a jako nový stojí daleko míň. Od ledna stačí řidičák na auto i k řízení skútru, který jede klidně stovkou.

Kozí dech, pincek nebo babeta teď smutně zůstanou v kůlně. Kdo hledá levnou alternativu k autu, a nechce se mu rozšiřovat řidičské oprávnění automobilové skupiny B na motocyklovou A, může od 19. ledna 2013 oficiálně usednout za řídítka stopětadvacítkového stroje s automatickou převodovkou – tedy skútr. Není už tak s řidičákem na auto omezen jen na malou motorku do padesáti kubíků jako dosud.

Nic na tom není. Nikam nemusíte chodit na úřad, dělat žádné doplňovací zkoušky v autoškole, ani nic platit. Prostě od letošního ledna ukážete při silniční kontrole stávající řidičák a nemusíte se bát pokuty. Existují sice podmínky typu, že stroj kategorie A1 musí mít výkon do patnácti koní či předepsaný poměr výkonu k hmotnosti, ale tohle už výrobci vyřešili za nás. Silnější sériový stopětadvacítkový skútr jsme ještě neviděli.

Pro pořádek dodáváme, že padesátku můžete řídit jako dosud bez omezení, jestli má automatickou převodovku nebo nikoliv.

Nejprodávanější značky do 125 cm3 v lednu 2013
1. Honda 36 kusů
2.–3. Piaggio 11
2.–3. Yamaha 11
4.–7. Jonway 8
4.–7. Longjia 8
4.–7. Maxon 8
4.–7. Sonik 8
8.–9. Zhen 5
8.–9. Jmstar 5
10.–11. Kymco 4
10.–11. Sym 4
Zdroj: SDA CIA

Prodeje stoupají

Stačí se podívat do statistik prvních registrací a hned uvidíte, že prodeje stopětadvacítek rapidně narostly. Češi tedy na novinku slyší.

Zatímco loni v lednu se jich prodalo jen 61 v celé zemi, letos už 120. A s prvním sluníčkem lze očekávat další nával zákazníků v prodejnách. Místo necelých jedenácti procent trhu si tak nově ukrojily víc než celou čtvrtinu.

Pravda, z oficiálních statistik nelze vyčíst, že by navýšení prodejů zařídily jen skútry. Stačí se ale poptat prodejců a hned je jasno. „V segmentu skútrů o objemu 125 cm3 opravdu zaznamenáváme výrazný nárůst,“ říká Petr Hubáček za české zastoupení Hondy. Ukazuje to na příkladu prodejního bestselleru PCX125, který i redakce Světa motorů loňský rok dlouhodobě testovala. Za rok 2012 se tohoto stroje prodalo 513 kusů, což znamená nárůst o více než 140 procent proti roku 2011.

Prodej motorek a skútrů v ČR 1/2013
Třída Kusy Podíl
Nezařazeno 93 21,43 %
Do 50 cm342 9,68 %
Do 125 cm3120 27,65 %
Do 350 cm321 4,84 %
Do 500 cm3 4 0,92 %
Do 800 cm318 4,15 %
Nad 800 cm334 7,83 %
Jiné 102 23,50 %
Celkem 434 100 %
Zdroj: SDA CIA

Pozor na dovolené!

V souvislosti s nově zavedenou rovnocenností skútru a auta upozorňujeme na jedno „ale“ – stopětadvacítkový skútr totiž můžete řídit legálně jen na území České republiky!

Ačkoliv stejnou evropskou směrnici musely přijmout všechny členské země EU, stanovila si každá vláda podmínky, za jakých je možné na stopětadvacítkový skútr usednout.

Kromě ČR novinku zavedly také Portugalsko a Itálie a po tříleté zkušenosti s řízením motorových vozidel i Španělsko nebo Lotyšsko. Jenže třeba Slovensko a většina ostatních zemí EU této možnosti nevy užily. Včetně dovolenkového Řecka.

Jaké jsou kategorie řidičáků na motorku?

AM od 15 let

  • Konstrukční rychlost maximálně 45 km/h
  • Dvoukolová vozidla se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW
  • Tříkolová se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW
  • Čtyřkolová o hmotnosti v nenaloženém stavu nejvýše 350 kg se zdvihovým objemem zážehového motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo u jiných motorů s výkonem nejvýše 4 kW

A1 od 16 let

  • Lehké motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj o výkonu nejvýše 11 kW a s poměrem výkonu k hmotnosti nejvýše 0,1 kW na kg
  • Zdvihový objem spalovacího motoru nepřevyšující 125 cm3
  • Tříkolová motorová vozidla o výkonu nejvýše 15 kW

A2 od 18 let

  • Motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu k hmotnosti nejvýše 0,2 kW na kg
  • Nesmí být upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem

A od 24 let

  • Motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj
  • Tříkolová motorová vozidla s výkonem převyšujícím 15 kW
  • Možno řídit od 20 let, pokud je žadatel nejméně dva roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.

Svět motorů
Diskuze (4)
30. 11. 2013 12:01
50ccm s B?
auto.cz napsalo: "Pro pořádek dodáváme, že padesátku můžete řídit jako dosud bez omezení, jestli má automatickou převodovku nebo nikoliv."

takže s řidičákem skupiny B můžu jezdit na Pionýru?
11. 3. 2013 14:05
Ne ne ne
Mám řidičák na auto, o mašině sem nikdy neuvažoval a myslím, že to není vůbec dobrý nápad. Skůrt není kolo!!!
11. 3. 2013 13:05
v SR
na slovensku sa pripravuje zmena zakona, uvidime co sa poslancom podari :-)
Avatar - Cuba66
11. 3. 2013 11:14
Jen automat :-(
Tak jsem se těšil, že si konečně koupím můj oblíbený VanVan:
[odkaz]
A oni to nesmyslně omezí automatickou převodovkou... Podle mého - kdo je kopyto, tak je pro něj lepší manuál - pokud na jedničku zatáhne za plyn a nepřeřadí, tak se prostě nerozjede na max.rychlost... Pokud to udělá na skůtru, tak ten mu to dá sežrat do maxima. Celý internet je plný videa o specialistech na skůtrech...
Osobně se mi nechce kvůli retro 125-ce platit řidičák na moto..