Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oficiálně: Porsche bude desátou značkou koncernu VW

redakce AUTO.CZ
Diskuze (199)
Dozorčí rady výrobců automobilů Porsche a Volkswagen podpořily záměr vytvořit společný koncern.

Zatímco dozorčí rada Volkswagenu podle šéfa největšího evropského výrobce automobilů Martina Winterkorna odpoledne schválila příslušný základní koncept, dozorčí rada Porsche předtím schválila odchod dlouholetého šéfa výrobce luxusních sportovních automobilů a odpůrce fúze podle not VW Wendelina Wiedekinga.

Dozorčí rada akciové společnosti Volkswagen AG na včerejší mimořádné schůzi ve Stuttgartu schválila "vytvoření integrovaného automobilového koncernu s Porsche pod vedením Volkswagenu," oznamuje oficiální zpráva Volkswagenu.

Winterkorn oznámil, že schválený záměr ještě musí být podrobně rozpracován. Nový obří koncern se podle něj má stát "silovým polem" světového automobilového průmyslu a Porsche v nové společnosti zaujme pozici jedné z deseti samostatných značek. Takový je i plán spolumajitele Porsche Ferdinanda Piëcha, jenž je zároveň předsedou správní rady Volkswagenu a jeho bývalým generálním ředitelem. Do dosavadní koncernové skupiny patří značky Volkswagen, Volkswagen Nutzfahrzeuge, Audi, SEAT, Škoda, Lamborghini, Bugatti, Bentley a Scania.

"Společně mají Volkswagen a Porsche všechny předpoklady k dosažení vůdčí pozice ve světovém automobilovém průmyslu," prohlásil dnes Piëch. VW tvrdí, že nový koncern vznikne "postupným zvyšováním podílu Volkswagenu v Porsche AG", tedy ve vlastní automobilce, a následnou fúzí společnosti Volkswagen AG s holdingem Porsche SE. Winterkorn prohlásil, že žádoucí fúze Volkswagenu učiní "dva silné podniky ještě silnějšími".

Dozorčí rada holdingu Porsche už v4era nad ránem po mnohaměsíčním mocenském sporu rozhodla o odvolání šestapadesátiletého ředitele Porsche Wiedekinga. Jeho nástupcem má být dosavadní šéf výroby u Porsche a jeho chráněnec, osmačtyřicetiletý Michael Macht.

Členové dozorčího orgánu Porsche v čele s Piëchovým bratrancem Wolfgangem Porschem rovněž schválili navýšení kapitálu firmy o nejméně pět miliard eur (téměř 130 miliard Kč) a vyslovili se pro dokončení jednání o investici z Kataru. To má napomoci k oddlužení firmy a urovnat cestu k vytvoření zamýšleného koncernu.

Arabský emirát Katar by měl podle informací agentury DPA v prvním kroku převzít 17 procent akcií Volkswagenu a po sloučení Porsche a VW by měl podíl podíl dosáhnout 19 procent. Hlasovací práva ve firmě poprvé v její historii získá někdo mimo dosavadní vlastnické klany Porschů a Piëchů, kteří stále kontrolují 100 procent akcií Porsche. Katar má kromě toho firmě se sídlem ve Stuttgartu poskytnout úvěr 750 milionů eur, aby mohla splatit půjčku ve stejné výši od Volkswagenu. Ten dnes přizvání Kataru jako strategického partnera výslovně uvítal.

Wiedeking si získal respekt za to, že v 90. letech minulého století automobilku postavil na nohy, teď se ale na jeho hlavu snáší vlna kritiky za to, že se snažil v nejméně vhodné době o převzetí Volkswagenu, kde narazil především na odpor Piëcha. Firma Porsche nakupila snahou o převzetí 51 procent VW dluhy ve výši kolem deseti miliard eur. Koncern Volkswagen je přitom mnohem větší podnik než Porsche. Loni prodal 6,27 milionů automobilů, zatímco Porsche jen 87.000.

V čele firmy Porsche AG stál Wiedeking od roku 1993. Spolu s ním společnost opouští i její finanční ředitel Holger Härter. "Tímto krokem chtějí výrazně přispět k upokojení situace a k podpoře snah o vytvoření integrovaného automobilového koncernu," uvádí se v prohlášení Porsche.

Wiedeking, jemuž měla smlouva vypršet až v roce 2012, si jenom loni vydělal 77,4 milionu eur (zhruba dvě miliardy Kč). Nyní dostane odstupné v rekordní výši 50 milionů eur, z toho však 25 milionů vloží na sociální účely do nadace, kterou hodlá založit. Odcházející boss dnes v překvapivém osobním komuniké vysvětlil, že jej k tomu vedou "osobní důvody" i "odpovědnost vůči společnosti".

redakce AUTO.CZ
Diskuze (199)
Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2009 15:19
Re: Milý figurko!
S tímto vaším příspěvkem (skoro BEZvýhradně) SOUHLASím..
A Lexus já mám docela "ráda" ;-) - a postavení této značky v Evropě je DOBROU ukázkou, že jde VÍCE o marketing, než ..
To s tou PALUBKOU je samozřejmě trochu "nadsázka" - ale CO tím myslím je vám určitě jasné..
PS: NEmyslím, že by vás "profík" za tu "předokolku" posílal do "blázince" - možná naopak bude RÁD, že KONEČNĚ potkal někoho "normálního" ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
27. 7. 2009 15:15
Re: Milý white label(e) ...
S tím antikvariátem máte (trochu) pravdu, ale pokud vím 2+2 bývalo 4 tehdy i dnes ;-)
PS: NEvím jak vy, al já ROZHODNĚ (a mnohem) "raději" PAGANI (než Panzani) :-)
27. 7. 2009 09:08
Re: Má OBLÍBENÁ a NEJmilejší Galino Tatjano ivanovno!
:yes: :yes:
27. 7. 2009 08:53
Re: Milý white label(e) ...
Hmm.... a proto motorističtí novináři řadí Audi vedle BMW a MB (ona stále dokola zmiňovaná německá prémiová trojka).
Kéž by to bylo tak jednoduché a "pouze" o technice. Bohužel (resp. bohudík) si k tomu musí automobilky vybudovat jméno, image a být "nějak" zapsány u "neodborné" veřejnosti.
Stačí se podívat na postavení Lexusu v EU. Zpracování, materiály, technika, to vše je na velmi vysoké úrovni (plně konkurenceschopné "zavedeným" značkám). I designově se postupně velmi posunuli od "kopie" MB do vlastního stylu. Tak proč je "prémiový" zákazníci nekupují více ? Lexus za prémii samozřejmě považuji, ale pořád mu chybí, aby ho "prémiová" klientela vzala na vědomí jako plnohodnotnou alternativu a zatím mu v tom nepomáhá ani špičková technika.
Ne Kylie, nemyslím si, že prémiový automobil je ten s palubkou z "nejlepších" materiálů, ale rozhodně si nemyslím, že na to, aby se auto stalo prémiovým musí mít "jen" výbornou techniku a pohon zadních kol. Bez toho "správného" znáčku na kapotě to nejde.
A děkuji za doporučení zajít do poradny, ale nehodlám být převezen do blázince až budu nějakému auto-profíkovi tvrdit, že až Aston udělá předokolku, tak to nebude prémie.
Avatar - white label
27. 7. 2009 00:57
Re: Milý (rádobyironický) figurko!
Neměla by ses aspoň občas věnovat více "Panzani", než "Pagani..."?! >:-[]
A nechodíš na ty "rozumy" spíš do antikvariátu, než do knihovny...? ;-)