Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ohlasy po dni volna na Dakaru 2017: Čeká maratón

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Devětatřicátý ročník Rallye Dakar 2017 se přehoupl do druhé poloviny. Účastníci mají za sebou oficiální den volna a nyní je čeká maratónská etapa. Po jejím skončení nemají možnost využít pomoc mechaniků a jsou odkázáni pouze na sebe, nebo jiné z posádek.

Vyčistit si hlavu

Posádky týmů Tatra Buggyra Racing a MP Sports se v neděli vydaly v La Paz lanovkou na nejvyšší bod takzvaného administrativního města Bolívie, který se nachází ve výšce 4056 metrů nad mořem. Martin Kolomý, Aleš Loprais a Martin Prokop si před druhou polovinou Rally Dakar řádně pročistili hlavu.

„Já jsem se snažil komunikovat s rodinou. La Paz je úžasné město plné lanovek, kde jsme se byli s naším partnerem, majitelem společnosti Ivar CS, podívat. Člověk si musí srovnat myšlenky a připravit se do dalšího dne. Nejde, abych byl pořád naplno zapojen do děje závodu, protože to je opravdu hodně psychicky náročné,“ uvedl v bivaku Martin Kolomý.

Zregenerovat svalstvo a duši se snažil i Aleš Loprais. „Den volna je pro nás asi vytoužený. Jednak se dají dohromady koně, ale i tělo. Vedle příjemných masáží jsme se konečně po třech dnech dostali na signál, takže se můžeme spojit s rodinami. Jsou to tedy samé příjemné věci,“ shrnul svůj odpočinkový den Aleš Loprais.

Kdo si však chvilky volna neužil, byl tým mechaniků pod vedením zkušeného Davida Vršeckého. „Musíme zkontrolovat vše, co jen jde. Následuje maratonská etapa, a tak si trochu odpočineme až v pondělí večer,“ věří šéfkonstruktér a závodník v jedné osobě.

„Slibovali nám při volném dni bivak na pevném povrchu, ale to se jim nepovedlo. Navíc často přijde silná přeháňka, a tak tu zase plaveme. Nacházíme se v půlce Dakaru a v pondělí to odstartuje rovnou maratonskou etapou, takže logisticky připravujeme obě auta tak, aby zvládla dvě etapy naráz,“ uvedl k nejbližšímu programu manažer týmu Jan Kalivoda.

Franta je jako nový

Posádka Big Shock Racing má za sebou den volna v bolívijské metropoli La Paz. Závodní speciál „Franta“ prošel kompletní revizí a pilot Martin Macík se s navigátorem Františkem Tomáškem a mechanikem Michalem Mrkvou připravoval na nadcházející tzv. maratónskou etapu. Pondělní měřená část bude ještě kvůli počasí zkrácena, nicméně přejezdy zůstávají. V cíli tentokrát závodníky nebude čekat asistence, ale musejí se spolehnout pouze sami na sebe.

Závodní speciál liaz, se kterým jede Big Shock Racing, je po dni v La Paz jako nový. „Mechanici pečlivě zkontrolovali vše, co se v první polovině rallye pokazilo, a preventivně vyměnili díly, které se nejvíce opotřebovávají,“ říká palubní mechanik Michal Mrkva. „Vezeme s sebou vlastně rozložené celé jedno auto. Nyní jsme na tom kvalitativně stejně jako před startem rallye,“ dodává optimisticky Mrkva.

Jeho nadšení již tolik nesdílí pilot Martin Macík, který správně tuší, že jsou před nimi jedny z nejtěžších zkoušek. „Auto je sice jako nové, ale čeká nás také takzvaná maratónská etapa, během níž nemůžeme v bivaku využívat doprovod a asistenci našich mechaniků. Všechno je pouze na posádce.“ Tomu chce také Martin Macík přizpůsobit jízdu při pondělní etapě z La Paz do Uyuni. „Budeme konečně trochu klesat v nadmořské výšce, ale zase ne o tolik. Povrch trati se bude opakovat a bude velmi podobný jako v předešlých etapách. Všichni mají opravená auta a závod může začít nanovo. Nicméně do cíle je to ještě dlouhá cesta, takže se rozhodně nepojede na sto deset procent,“míní pilot.

Posádka Big Shock Racing musí tentokrát s sebou vézt i jídlo, stan, spacáky nebo náhradní oblečení. Prostě vše, co je potřeba pro noc v 3700 metrech nad mořem. „V kabině budeme jak sardinky. Počasí stále nepřeje a nemůžeme si dovolit cokoliv zanedbat,“ odtuší navigátor Tomášek.

Bolivijci si Rallye Dakar užívají naplno. Neváhají cestovat stovky kilometrů, aby zažili atmosféru nebo se mohli vyfotografovat se závodníky. Big Shock Racing v La Paz bivakoval hned vedle nákupního centra, takže byl ve středu pozornosti po celý „odpočinkový“ den.

Barth Racing: Jezdci u zpovědi

Pardubický tým Barth Racing připravil v průběhu dně odpočinku při Rallye Dakar 2017 anketu mezi svými jezdci. Odpovídali motorkáři David Pabiška, Rudolf Lhotský, jezdec na čtyřkolce Zdeněk Tůma a také nejzkušenější borec sestavy Josef Macháček, který musel bohužel po zranění levého ramene odstoupit.

David PABIŠKA

Jak jsi se těšil na den volna?

Já jsem dneska zjistil, že máme zítra den volna. Existuje tolik starostí, že jsem na to úplně zapomněl.

Jak obvykle relaxuješ?

Na motorkách jsme hrozně sami. Užívám si tu partu co je tady.

Je nějaká zábava v bivaku?

Je to tady s klukama dobrý. Mě to hrozně pomáhá. Máme tady moderátora Vlastu Korce, kterého učíme motoristickou hantýrku, aby se něco naučil.

Raději bys závodil, nebo měl den volna?

Určitě to první, mám velkou ztrátu. Podařilo se nám opravit závadu, která mě trápila, a rád bych to otestoval v plném zatížení.

Zdeněk TŮMA

Jak jsi se těšil na den volna?

Určitě moc, protože si člověk odpočine.

Jak obvykle relaxuješ?

Nejlépe když si můžu lehnout a nic nedělat.

Je nějaká zábava v bivaku?

Když si nějakou uděláme, tak bude. (s úsměvem)

Raději bys závodil, nebo měl den volna?

Zrušená šestá etapa nebyla v plánu, takhle si všichni odpočneme dva dny a začneme vlastně nanovo.

Rudolf LHOTSKÝ

Jak jsi se těšil na den volna?

Strašně moc. Těším se, že si odpočinu a zregeneruji se. Půlka závodu je za námi, což je pro mě můj první cíl. Nevypadnout na začátku, dostat se do odpočinkového dne a pak do cíle. Jsme v Bolívii a můžeme nasát tu pravou dakarskou atmosféru, protože ti lidé jsou tady úžasní. Hlavně se také můžu spojit s rodinu a kamarády, protože během závodních dní na to není moc čas.

Jak obvykle relaxuješ?

Sám. Přehrávám si trať, co jsem jel, kde byly chyby a přemýšlím o dalším dnu.

Je nějaká zábava v bivaku?

Zábava v bivaku je. I když jsem unavený, tak ji vnímám. Je tady spousta dobrých lidí, kteří drží partu. Mám hlavně oporu ve svém mechanikovi Markovi.

Raději bys závodil, nebo měl den volna?

Chtěl bych závodit, od toho jsem tady. Na druhou stranu se momentálně o mě pokouší nějaká nemoc, takže jsem rád, že byly dva dny volna. Mohl jsem si odpočinout a zrelaxovat.

Josef MACHÁČEK

Jak jsi se těšil na den volna?

Závod se tím dělí na dvě poloviny. Odpočinkový den byl pro mě vždycky stěžejní. Dala se dohromady technika a člověk si trochu odpočinul. Ovšem takový den je většinou dnem pracovním. Já se teprve v polovině Dakaru začal koukat na výsledky a podle toho se zařizoval. Kolikrát jsem byl v odpočinkovém dni na prvním místě, takže druhá část byla nejtěžší, co mě kdy potkala. Udržet to místo byla velká zodpovědnost. Člověk nechtěl to místo ztratit a to bylo obrovsky psychicky náročný.

Jak obvykle relaxuješ?

Hlavně spánkem. To je dostačující relax.

Je nějaká zábava v bivaku?

Moc ne. Já jsem do roku 2010 startoval bez mechanika a dělal si všechno sám. Od té doby, co jezdím s mechanikem, se mi vlastně nepodařilo dojet.

Raději bys závodil, nebo měl den volna?

Na mě to teď dolehlo. Vidím okolo sebe celé to dění. Do konce zbývá šest etap, z toho maximálně tři náročné, tak mě to velice mrzí, co se stalo. Pořád si to přemílám. To jsou ty vteřinové okamžiky na Dakaru, kdy se něco stane. Je to o jednom okamžiku a je konec.

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)