Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Dacia Logan II je loterií: Zatočíte kolem štěstí?

Svět motorů Svět motorů 6. 5. 2022 • 21:44
18
3
Zobrazit náhledy (18)
Seřizování sklonu světlometů využívá zdánlivě nezničitelný, jednoduchý lankový princip. Knoflík se strmým šnekem tahá lanko, které je na konci ukotveno do seřizovacího elementu světlometu. S nárůstem vůlí v celém systému světlo klesá, i když knoflík v palubce zůstává na horní poloze. Je proto potřeba občas seřídit systém imbusem přímo na světlometu. Seřizování sklonu světlometů využívá zdánlivě nezničitelný, jednoduchý lankový princip. Knoflík se strmým šnekem tahá lanko, které je na konci ukotveno do seřizovacího elementu světlometu. S nárůstem vůlí v celém systému světlo klesá, i když knoflík v palubce zůstává na horní poloze. Je proto potřeba občas seřídit systém imbusem přímo na světlometu. Občas má člověk pocit, že některé věci byly záměrně navrženy tak, aby byly k ničemu. K čemu je držák na pití s třícenti metrovou hloubkou? Tak možná na žvýkačky… Nejparádnější, oplastované zvýšené kombi Stepway se už vždy vyrábělo v Maroku, kam byla k kapacitních důvodů přesměrována část produkce kombíků. Cenově už ale dost konkurovalo dusteru, takže na trhu jde o vzácnost. Motor 0.9 TCe Motor 1.0 SCe Motor 1.2 Motor 1.5 dCi Spolehlivá atmosférická dvanáctistovka „D4F“ ovládá svých 16 ventilů jedinou vačkovou hřídelí přes důmyslný systém zdvojených vahadel s rolnami. Vůle ventilů se sice jednoduše vymezuje šroubky, práci je přesto chytřejší svěřit značkovému servisu. Jak je u motorů s francouzskými kořeny zvykem, válce se počítají směrem od setrvačníku. Už i motorům 0.9 TCe umějí někdy vzácně selhat řetězové rozvody, byť ne tak často jako čtyřválcovému sourozenci 1.2 TCe „H5F“ (u loganu nepoužitému). Stržené ocelové zuby hydraulického napínáku naznačují, že smrti mohlo předcházet mohutné lomcování řetězu torzními kmity podtočeného motoru. Mezi kobercem a podlahou je vložka z polystyrénu, což je sice laciné, ale mimořádně funkční řešení, jak zvukově i tepelně izolovat podlahu. Navíc do něj nevsakuje vlhkost, takže plech pod kobercem má šanci zůstat dlouho zdravý. Pokud vám nejde klakson nebo vzácněji spínání či přepínání světel, obvykle v kombinované páčce směrovek upadl nějaký vodič. Jde to opravit i doma beznákladově, v servisu dáte za nový přepínač přes 4000 Kč. Podmotorový rám je robustní a chráněný silnou vrstvou plastizolu. Tyčky stabilizátoru tu nenajdete, stabilizátor je ukotven rovnou do ramene. Přímočarou konstrukci zaměřenou primárně na životnost dokládají i příčná ramena bez obvyklých velkých silentbloků. Čep půjde měnit jen s ramenem, to ale vychází jen na 1450 Kč.

Dacia Logan často doplácí na pověst blbuvzdorného auta opravitelného kladivem a svářečkou. A do bazarů právě většinou míří kusy po té menšině majitelů, kteří neměli s vozem dlouhodobé plány a zajímal je jen co nejlacinější provoz. Zkusíte si zatočit kolem štěstí?

Teorie říká, že typickým majitelem loganu je pečlivý starší pán, který řídí v přezůvkách a od všeho si schovává účty. A že nikdo se nezajímá o správný motorový olej a zapalovací svíčky víc než právě lidé na Dacia Pikniku. Konstrukčně jednoduchý vůz a k němu majitelé, co se o něj vzorně starají. Nádhera, co víc si přát?

Teď realita

Celý ten krásný plán na nerizikovou ojetinu má dvě trhliny. Ta první je, že zrovna skupina pečlivých a zodpovědných majitelů své dacie zase tak často neprodává. Takže je tu pořád dost slušná šance, že spíš narazíte na kus po mamlasovi, který jezdil čtyři roky na jeden olej a v kufru vylil kýbl primalexu. Protože ještě existuje jiná skupina majitelů, pro niž je to jen bezvýznamný laciný křáp, nejlevnější sluha a pracovní síla. A když jde ještě při současných, přepálených cenách ojetin za něj dostat skoro totéž, co stál kdysi před lety nový, to by byli tuplem hloupí, kdyby šance nevyužili…

Druhá trhlina? Že i na jednoduchém autě jde dost věcí udělat špatně. K tomu se záhy dostaneme.

Video se připravuje ...

Takže dobrá rada padne hned zkraje – chcete-li z jednoduchého stroje vytěžit maximum výhod, kupte si dacii novou. Tím získáte nejlepší poměr ceny a protihodnoty. Levné nové auto. S kompromisy, ale velkou šancí, že bude zase o kousek dospělejší než posledně. A hlavně se zárukou a jistotou, že jeho údržbu máte sami od počátku pod kontrolou.

Přečtěte si článek s předplatným Premium Plus

Získejte neomezený přístup na devět různých služeb včetně Auto.cz

Vyzkoušet za 1 Kč

Už mám předplatné -

Související články

Témata
Avatar - Flai
7. 5. 2022 22:18
Konstrukčně jednoduchý?
Dacia a konstrukčně jednoduchý vůz? Haha! Konkrétní naše zkušenosti s testovaným 1.2 MCV
Zmiňované svíčky a motorový olej:
Tento motor 1.2 používá svíčky na 14 ořech a 3/8 Gola ! Takže past,když sundate filtr box pod kterým jsou umístěny svíčky a není tam standardní svíčkový 16 na velkou Gola 1/2!
Dále výměna motorového oleje,kdy filtr oleje je komplikovaně umístěny z boku motoru a zavazi řemenice alternátoru,napravnice,atd Bez speciálního klíče na olejové filtry není šance povolit filtr,s běžným klíčem na olejové filtry se tam nelze dostat protože zavazi všechno okolo!!! Přitom Opel Corsa C už před 20 roky měl u 1.2 filtr oleje umístěny shora motoru!
Dále pak komplikovaná výměna žárovek,kdy nelze vyndat světlomet bez demontáže nárazníku
Taková chuťovka v autorizovaném servisu Renault kdy rozvody motoru řemenem se mění po 120 tis km/ 6 let a stojí to celé 20 tisíc korun plus garanční prohlídka a je to za 26 tisíc korun 😃
6. 5. 2022 20:58
Re: PREMIUM jo...
Souhlas, mraky reklam a ještě Premium, ať si to redakce strčí :no:
6. 5. 2022 13:35
PREMIUM jo...
...tak s tím běžte někam
Články odjinud