Ojetá Kia Soul EV: Problematická baterka prvotiny
Elektromobil vytvořený ze spalovacího soulu byl prvním čistě elektrickým modelem, který korejský koncern Hyundai/Kia vypustil za hranice své domoviny. Na svou dobu šlo o velmi pokročilé auto, jehož image však poškodily problémy s prvními baterkami.
Soul EV není prvním elektromobilem, který korejský koncern vyrobil. Elektrický pohon začal intenzivně zkoumat už v době, kdy Tesla připravovala první roadster. V roce 2009 své pokusy materializoval v elektromobilu Hyundai BlueOn, postaveném na první generaci modelu i10. Dostal 50kW elektromotor, 16kWh lithiovou baterii a do produkce šel o rok později. Stejnou platformu i techniku záhy převzal model Kia Ray. Oba vozy se však vyrobily jen ve stovkách kusů, putovaly především do státní správy a nikdy se nedostaly mimo korejský trh. Tím opravdu vážně míněným elektromobilem pro celý svět se stal až Soul EV, který přišel na trh v roce 2014. Vycházel z druhé generace spalovacího soulu. Typické benzinové a naftové čtyřválce s objemem 1,6 litru však nahradil 81kW elektromotor. Byť maximálním výkonem jde o nejslabší motorizaci, v městském provozu elektromobil působí velmi dynamicky. Má totiž ze všech nejvyšší točivý moment (285 Nm), dostupný okamžitě od rozjezdu.
Pod kabinu se nastěhovala baterie Li-Pol s využitelnou kapacitou tehdy nadstandardních 27 kWh, která zvýšila hmotnost vozu o 200 kg. Jízdní vlastnosti tím neutrpěly, neboť pokleslo těžiště a soustředění hmotnosti mezi nápravy snížilo setrvačné síly při zatáčení. Elektrický soul díky tomu jezdí mnohem lépe, než by jeho vzhled napovídal.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.