Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Mazda MX-5 (NC): Ryzí sporťák pro masy

Tomáš Dusil
Diskuze (8)

V Československu se pomalu schylovalo k sametové revoluci, když Mazda představila drobný vůz s pohonem zadních kol. Od té doby se MX-5 stalo nejprodávanějším otevřeným autem. My se budeme věnovat třetímu vydání z let 2005 až 2014, interně značenému NC.

Mazda MX-5 je opravdovým sportovním vozem v duchu těch nejlepších tradic. V žádném případě ji tak nelze porovnávat s otevřenými auty na bázi běžných kompaktů (VW Eos, Peugeot 307 CC) či malých modelů (Opel Tigra Twin Top, Peugeot 207 CC). Zcela originální a technicky velmi náročná konstrukce si tak nezadá třeba s produkty značek Porsche, Lotusem, BMW či Jaguar.

Po průkopnické první generaci (interní označení NA) charakteristické spícími světlomety, která ideově přímo vycházela z původního Lotus Elan či Triumphu Spitfire, tedy malých britských roadsterů z 60. let, vyjela v roce 1998 druhá generace (NB). Ta s NA sdílela stejný základ, tedy podlahovou plošinu, ale také prvky zavěšení předních i zadních kol a vlastně i konstrukční pojetí motorů o objemu 1,6 a 1,8 litru. Její skelet byl ale dodatečně zesílen ve snaze nabídnout vyšší úroveň pasivní bezpečnosti. Vývojáři zachovali tvar předních spodních podélníků v motorovém prostoru, které hrají klíčovou roli při čelním nárazu coby deformační zóna. Jejich plech trochu ztenčili, zároveň ale použili dvojitý. Dnes má z tohoto důvodu většina MX-5 NB zkorodované přední nosníky, což je největší slabina jinak celkem spolehlivého vozu. A zatímco původní NA, které je dnes už veteránem, stojí v zásadě stejně jako recenzované NC, NB je zatím dostupnější.

Od základu nové

Jestliže NB bylo „jen“ výraznou modernizací původní řady, je recenzované třetí vydání od základu novým autem. Vlastně jediné, co z předchozích MX-5 zbylo, je koncepce, některá technická řešení a samozřejmě idea dvoumístného sporťáku s otevřenou střechou.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Tomáš Dusil
Diskuze (8)

Doporučujeme

18. 5. 2024 10:08
Re: srdeční záležitost
JJ, nenáročná továrna na radost. Měl jsem pár let 2.0 PRHT jako daily.
Každý rok si říkám, že se vrátím a koupím ND jako víkendovku, ale vždycky do toho něco vleze. Tak třeba letos :-)
18. 5. 2024 09:42
Re: srdeční záležitost
:D :D :D :D :D
18. 5. 2024 09:15
Re: srdeční záležitost
To víš, nebylo to auto pro kopyta.
17. 5. 2024 23:14
NC je skvělá
Doplním, že samosvor mají takřka všechny dvoulitry, nezávisle na převodovce.

Trochu mě sejří doporučení na oleje 10w-60. Pro motor v řiti už to je asi jedno, ale jinak je pro běžného člověka na běžné ježdění samozřejmě naprosto nevhodné lít tam takový med, který se ohřívá o polovinu pomaleji a zbytečně zvyšuje zátěž motoru.
S NC 2.0 jsem odjezdil 4 sezóny protkané mnoha drceními na okruzích s olejem 5w-40. Bez problémů a bez spotřeby oleje.

Jinak potvrzuji nadprůměrnou spolehlivost a extrémní schopnost odolávat velmi náročnému řízení. Oproti předchozím generacím je NC rychlejší ve všech ohledech a dá se s ním už pelàšit velice solidním tempem :)

S minimálními úpravami auto zvladlo Most za 2:01 a Brno za 2:36
Avatar - m.z.
17. 5. 2024 21:52
Re: srdeční záležitost
Měl jsem 2,0, super hračka. :yes: