Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetá Mazda MX-5 (NC): Ryzí sporťák pro masy

Mazda MX-5 (NC)
Mazda MX-5 (NC)
Interiér jedné z posledních MX-5 NC ve verzi hardtop v nejvyšší možné výbavě včetně vyhřívaných sedadel Recaro.
Kabina verze 20th Anniversary Edition. Ta vycházela ze základní výbavy, tudíž má třeba pouze manuální klimatizaci.
62 Fotogalerie
Tomáš Dusil

V Československu se pomalu schylovalo k sametové revoluci, když Mazda představila drobný vůz s pohonem zadních kol. Od té doby se MX-5 stalo nejprodávanějším otevřeným autem. My se budeme věnovat třetímu vydání z let 2005 až 2014, interně značenému NC.

Mazda MX-5 je opravdovým sportovním vozem v duchu těch nejlepších tradic. V žádném případě ji tak nelze porovnávat s otevřenými auty na bázi běžných kompaktů (VW Eos, Peugeot 307 CC) či malých modelů (Opel Tigra Twin Top, Peugeot 207 CC). Zcela originální a technicky velmi náročná konstrukce si tak nezadá třeba s produkty značek Porsche, Lotusem, BMW či Jaguar.

Po průkopnické první generaci (interní označení NA) charakteristické spícími světlomety, která ideově přímo vycházela z původního Lotus Elan či Triumphu Spitfire, tedy malých britských roadsterů z 60. let, vyjela v roce 1998 druhá generace (NB). Ta s NA sdílela stejný základ, tedy podlahovou plošinu, ale také prvky zavěšení předních i zadních kol a vlastně i konstrukční pojetí motorů o objemu 1,6 a 1,8 litru. Její skelet byl ale dodatečně zesílen ve snaze nabídnout vyšší úroveň pasivní bezpečnosti. Vývojáři zachovali tvar předních spodních podélníků v motorovém prostoru, které hrají klíčovou roli při čelním nárazu coby deformační zóna. Jejich plech trochu ztenčili, zároveň ale použili dvojitý. Dnes má z tohoto důvodu většina MX-5 NB zkorodované přední nosníky, což je největší slabina jinak celkem spolehlivého vozu. A zatímco původní NA, které je dnes už veteránem, stojí v zásadě stejně jako recenzované NC, NB je zatím dostupnější.

Od základu nové

Jestliže NB bylo „jen“ výraznou modernizací původní řady, je recenzované třetí vydání od základu novým autem. Vlastně jediné, co z předchozích MX-5 zbylo, je koncepce, některá technická řešení a samozřejmě idea dvoumístného sporťáku s otevřenou střechou.

Tento článek je součástí balíčku AUTO+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!