Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Fiat Punto 188: Hledejte nejoholenější verze!

Lukáš Prejzek Lukáš Prejzek 30. 8. 2022 • 22:58
63
4
Zobrazit náhledy (63)
Přeplňovaná vznětová devatenáctistovka sice na volnoběh vibruje, ale v otáčkách se zklidní. Škoda že se v puntu nikdy nedočkala šestistupňové převodovky. Se zážehovou osmnáctistovkou letí lehké punto jako zběsilé, na silnici se dokáže vysmívat i silným kupé a limuzínám. Navíc zpod jeho krásných originálních litých disků vykukují kotoučové zadní brzdy. Levný olej však motor neoblafne. Interiér modelu Sporting s působivým volantem, sportovními sedadly a stříbrně nalakovaným středovým panelem vypadá dodnes přitažlivě. Většiny přeživších vozů se však takto luxusní kabina netýká. Kuriozitou bylo soutěžní Punto Abarth Rally, které Fiat prodával i soukromníkům. Cena 130 000 eur odpovídala třinácti základním modelům. V roce 2005 speciál vystřídala Panda. Nápaditá třídveřová karoserie se nabízela i ve výkonných verzích HGT a Abarth, dynamický vzhled však nechyběl ani modelu Sporting Porovnání všech tří generací punta ukazuje, že prostřední nehrála tolik na estetiku jako na využitelnost prostoru. Odpovídá tomu zavazadelník i místo nad hlavami posádky. S velkou pompou ohlašovaná srbská Zastava 10 představovala před patnácti lety jen montáž punta z italských dílů. Za dva roky projekt defifi nitivně skončil. Jednoduchý a skvěle čitelný přístrojový štít obsahuje i v základních verzích otáčkoměr, palubní počítač však standardem nebyl Fiat Punto Palubní deska působí uklizeným a čistým dojmem, pozici za volantem si osvojíte na první usednutí. Prohlubeň před spolujezdcem dokáže dokonce pojmout menší cestovní zavazadlo. Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Přední sedačky mají úsporné rozměry a na dlouhé cesty známe ideálnější vytvarování, do města se však skvěle hodí Vzhledem k rozvoru 2460 mm, dokonale využitelnému vnitřnímu prostoru a skromné velikosti sedaček nepřekvapí dostatek místa vzadu Výplně všech bočních dveří jsou bohatě potažené látkou, což už dávno není nikde samozřejmostí. Madla k zavírání však působí až příliš jednoduše. Koroze kotevních bodů kolejnic předních sedadel je jen povrchová, zde pomůže štětec a plechovka s barvou Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Druhá generace Fiatu Punto s označením 188 přinesla nové logo s modrým podkladem. Nahrazeno bylo už po sedmi letech červeným. Na snímku poslední provedení modelu s modifi kovanou maskou. Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Zavazadlový prostor pětidveřové verze se chlubí vzorným přístupem a hlubokým dnem, pod něž se vejde i náhradní kolo Fiat Punto Fiat Punto S legendárně spolehlivým motorem 1.2 8V z rodiny FIRE se Italové dodnes nedokážou rozloučit. Není divu, že ho stále drží ve výrobě, momentálně pouze ve verzi spalující LPG. Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Uzamykatelné víčko hrdla palivové nádrže jako originální příslušenství stálo 628 korun. U malých fi atů se za ně vždy připlácelo. Diletantsky opravovaných důlků najdeme na jinak hezkém autě více. Karoserie by si pár lokálních oprav zasloužila. Fiat Punto Fiat Punto Zrcátka trčící z plechu nejsou hezká, ale usnadňují opravy. Navíc je levé záměnné s pravým, stejně jako u pozdějšího loganu Fiat Punto Fiat Punto Fiat Punto Velké reflektory modelů od jara 2003 už sice ztratily sexy výraz, ale o to lépe fungují! Zespodu nenalakovaná kapota neznamená opravovaný díl, takhle se šetřilo. Holý spodek totiž většinou maskoval kryt. Spodní uchycení pružin často trpí povrchovou korozí, ani v tomto případě však ještě není úplně prohráno S takhle zničenými prahy se u punta nesetkáte, viníkem je diletantství předchozího majitele, který pod ně pokládal hever Přední náprava je bezproblémová, vadí jí však bezohledné přejíždění kanálů. Dokud nedojde k poškození servořízení, jsou škody levné. Snad jedinou problematickou součást punta představuje elektromechanický posilovač řízení. Funguje spolehlivě, jenže když jednoho dne odejde, fi nální účet za opravu se může vyšplhat až na třicet tisíc korun. Značková diagnostika potvrdila u třináctileté ojetiny skvělou kondici tlumičů pérování Proč mají skoro všechny Fiaty Punto dodnes zachované originální poklice? Protože jsou pojištěné šrouby a nikomu se je krást nechtělo. A proč zde nelícují blatníky s prahy? Protože předchozí majitel neuměl zacházet s heverem.

Druhá generace punta přišla o hravý design i kabriolet, přesto se pochlubila pestrostí variant. Nejmladší vozy už mají po oslavě desátých narozenin, a tak se z bazarů vytrácejí. V soukromé inzerci a garážích nenáročných řidičů však skromný fiat žije dál.

Pozice druhé generace punta byla těžká – od nástupce nejprodávanějšího evropského vozu a vítěze titulu Auto roku 1995 měli všichni nadměrně velká očekávání. Když se jako nejžhavější dárek u příležitosti 100. výročí založení Fiatu představil, jednoduchý design s podivně trčícími zrcátky už nepůsobil tak hravě jako dříve. Navíc nedošlo na otevřenou verzi, která by zvýšila image modelu. A toho pohotově využil tvrdý soupeř Peugeot 206.

Od dvanácti do osmnácti

Vysoký pětidveřový hatchback se zadním sloupkem bez bočního okna působil příliš plechově, roli stylového modelu převzala třídveřová varianta. Ta byla o 35 milimetrů kratší a vzhledově na sebe strhla více pozornosti. Navíc se s motorem 1.2 16V dočkala výbavy Sporting a ostrých variant HGT a Abarth s jednotkou 1.8 16V (96 kW). Ke stejnému maximu o čtyři roky později dospěla konkurenční Fabia RS, ale se vznětovým čtyřválcem 1.9 TDI. Malé škodovce se druhé punto podobá i dalšími okolnostmi: oba modely se například veřejnosti představily na podzim 1999, oba se staly předobrazy soutěžních speciálů a oba vedle dynamických variant pro individualisty dokázaly nabídnout i oholené modely pro nejméně náročné – bez posilovače řízení a na třináctipalcových kolech. Zatímco v případě Fabie Junior byly úspory až přespříliš okaté, skromnost Punta SX, později pojmenovaného Actual, se Italům povedlo zamaskovat dokonale.

Z popelky hvězdou

A právě nejzákladnější model bychom zájemcům o jižanskou ojetinu doporučili nejvíce – zde platí donekonečna omílaná pravda, že co v autě není, to se nepodělá. Znát je to už v detailech, jako jsou pevná stropní madla, zrcátka bez elektrického nastavování nebo ruční kliky stahování bočních oken.

Snad jediný drahý problém modelu představuje právě posilovač řízení. Choulostivý elektromotor se související elektronikou je umístěn přímo na hřídeli volantu a podle konkrétní verze stojí od 16.000 Kč výše, terno nepředstavuje ani repasovaný díl za deset tisíc. Při dnešních cenách aut od třiceti tisíc je proto nutné se na problematické servo zaměřit. Tato patálie se však netýká jen punta. Přítomnost elektrohydraulického posilovače prozradí přítomnost tlačítka City, aktivujícího zvýšený účinek.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata
31. 8. 2022 11:33
Re: Premium?
Ne asi. A hlavně ten článek byl cca půl roku nazpět ve světě motorů. . . .
Avatar - Ja Prvni 123
31. 8. 2022 09:03
Premium?
A abych nezapomnel - premium si strcte...

:-D
Avatar - Ja Prvni 123
31. 8. 2022 09:00
Re: Puntiac
Navic v drtive vetsine pripadu nejde o problemy serva, ale jen te svorkovnice.
Kterou staci prostrikat konktatolem.

Mam ho od roku 2008. Najeto pres 200 tis km, obcas i s tunovym vlekem.
A porad v pohode jezdi. S hezkou spotrebou. Ted s nim jezdi dcera, naucila se na nem.
Mam uz velka svetla, takze pohoda.
A nerezavi teda vubec. Loupe se na metalize ten vrchni bezbarvy lak, ale nerezavi.
Krome vyfuku.
:-)

4metry. 960kg. Tohle je opravdu ekologicke auto.
Avatar - twistedTSD
30. 8. 2022 20:31
Puntiac
S Puntem jsem toho hodně zažil. Měl jsem celkem hezky vybavenou základní 1.2 8V a nikdy nebyly problémy s elektronikou. Servo někdy po startu vypadlo, ale stačilo znovu nastartovat a časem to odeznělo. Oprava serva zase takový strašák není, musíte jen najít specialistu, který za několik málo tisíc oživí elektroniku. Nešťastná jsou před FL projektorová světla, která se vysvicují, Punto taky není úplně korozi-vzdorné. Rozbila se táhla stěračů, homokineťáky a vlastně většina podvozku kromě brzd a předních tlumičů, odešel alternátor, z motoru samozřejmě tekl olej... Ale nikdy se nestalo, že bych nedojel, nebo že by měsíc stálo v servisu. Žralo to rozumně, nejelo to, mělo to hezky jadrný zvuk, na dálnici se dalo díky převodům jet pohodlně 140, klimatizace vždy fungovala, podvozek uskákaný... Zkrátka, když je motor a kastle v dobrém stavu, může to být dodnes fajn nenáročné poskakovadlo do města skoro zadarmo.