Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Opel Zafira 1.9 CDTi: Rodinný dostavník

Bazarové Recenze
Diskuze (116)
Již první řada Opelu Zafira zaznamenala velký úspěch a také druhá generace se těší nemalému zájmu. Sedmimístné MPV s chytře řešenými sedadly osloví prostorem a jízdními vlastnostmi.

Opel Zafira B, tedy model druhé generace, vyjel na silnice v roce 2005. Od té doby se už na trhu s ojetými automobily velice dobře zabydlel. Nakonec aby ne, když i přes své konstrukční stáří v řadě ohledů předčí nejednoho mladšího konkurenta. Zejména pokud jde o jízdní vlastnosti, které jsou na MPV nečekaně dobré.

Další výhody přináší systém Flex7 stojící za variabilitou interiéru, plusem je též nabídka místa pro posádku i zavazadla. Zafira je sedmimístné rodinné MPV, přesto se v prodeji objevila i ve sportovněji laděné verzi OPC sice s výkonným, ale poněkud nenasytným přeplňovaným dvoulitrem. Jeho 177 kW s velkým vozem pěkně cvičí, je však otázkou, kdo hledající prostorné rodinné auto se sedmi sedadly po něčem takovém skutečně touží. Zafiru OPC tedy v autobazaru potkat můžete, nesrovnatelně častěji ale narazíte na vozidla s úspornými turbodiesely.

Přeplňovaný vznětový motor 1.9 CDTi o výkonu 110 kW pohání také automobil z roku 2010 vybraný k testu z nabídky autocentra Auto ESA. Turbodiesel slučuje úspornost provozu spolu s jistou dávkou temperamentu, i když v testovaném voze jej trochu krotí automatická převodovka.

Prostor pro posádku

Stejně jako exteriér, také interiér zkoušeného vozidla vypadá velice zachovale. Celkově 144 937 ujetých kilometrů, které hlásají palubní přístroje, by autu nikdo nehádal. U některých vozů Opel Zafira B se rozpadá čalounění sedadel ve švech, za čímž stojí nevhodné šetření na materiálu, který nemá dostatečné přesahy. U testovaného vozidla jsou ale sedačky ve skvělé kondici a s tímto problémem jsme se zde nesetkali. Pro sedadla máme naopak pochvalná slova za komfort, jež nabízejí.

Palubní deska působí možná trochu jednoduše, je však přehledná a z materiálu dobré kvality. V případě vozidel s manuální převodovkou je výhodou vyvýšená pozice řadicí páky, která je tak v lepším dosahu řidiče, naopak ne každému bude vyhovovat „letecká“ parkovací brzda, i když zde nepředstavuje žádný problém, jde spíše o zvyk. Nějaké otáčení přes „ručku“ by se Zafirou realizoval jenom blázen.

Doslova skvělá je vnitřní prostornost vozidla, tísnit se tu nikdo nebude. Sedadla ve třetí řadě jsou součástí dna zavazadelníku, ale dají se snadno vytáhnout, pak zbude pro náklad prostor o objemu 150 litrů. Při pětimístném uspořádání je však zavazadelník doslova obří, když disponuje objemem 645 litrů. U sedadla ve druhé řadě lze navíc sklopit sedák nahoru a celou řadu pak posunout až za opěradla předních sedaček. Vznikne tak zcela rovná ložná plocha. Tento nákladový prostor pak potěší objemem 1820 litrů.

Motor a převodovka

Pod krátkou kapotu druhé generace modelu Zafira se dostalo několik zážehových i vznětových pohonných jednotek. Základní šestnáctistovky se však snahou nepřetrhnou a tak je lepší vsadit na výkonnější agregáty. Výhodou je snad jenom existence verze 1.6 CNG na zemní plyn, jejíž provoz je při dnešních cenách paliv ekonomický. Více výkonu má 1.8 16V/103 kW, z benzinových jednotek se zdá být nejlepší. Silnější 2.2 16V i přeplňované dvoulitry totiž mají do úsporného provozu skutečně daleko.

Přitom u rodinných vozidel nezřídka dostávají přednost právě spořivější motory, což logicky favorizuje turbodiesely. V nabídce jsou jak 1.7 CDTi o výkonu 81 a 92 kW, tak 1.9 CDTi s výkony 74, 88 a 110 kW. Zejména silnější devatenáctistovky se zdají být pro Zafiru ideální. Testovaný automobil pohání dokonce nejsilnější z turbodieselů. Jeho 110 kW a 320 N.m i s velkým MPV pěkně cvičí, tedy cvičilo by opravdu hezky, kdyby byl vůz vybaven manuálním řazením. Automatická převodovka totiž jakoukoli snahu o svižný rozjezd pošle k ledu.

Jízdní vlastnosti a komfort

V případě testovaného exempláře na nějaké rychlé průjezdy křižovatek zapomeňte. Kvůli zmíněné převodovce se řádně probere teprve až ve vyšších otáčkách. Pak již automat řadí excelentně, bez jakýchkoli záchvěvů, naprosto hladce a dostatečně rychle. Jenom ty nešťastné rozjezdy. Manuální řazení tedy představuje určitě lepší volbu.

Co má testovaný automobil společné i s jinými vozy tohoto modelu, je výborně naladěný podvozek. Zafira i přes svou vyšší stavbu karoserie mile překvapí jízdními vlastnostmi. Podvozek je velice snaživý v zatáčkách a současně zdárně tlumí nerovnosti.

Výbava a cena testovaného vozu

Opel Zafira vybraný v Auto ESA potěšil nejen zachovalým stavem, prostorností a podvozkem, ale také výbavou. Automobilu nechybí mimo jiné klimatizace, tempomat, palubní počítač, dešťový senzor nebo litá kola. Potěší také elektricky ovládaná boční okna a zpětná zrcátka či jejich elektrické sklápění. Samozřejmostí je originální audiosoustava s přehrávačem CD, šestice airbagů, ABS a ASR. Výhodu představují sedadla částečně čalouněná kůží.

Vozidlo z roku 2010 podle palubních přístrojů zatím urazilo 144 937 kilometrů, po technické stránce nás potěšilo a také opticky je zachovalé. V Auto ESA za něj požadují 249.900 Kč.

Expert Auto ESA radí

Při obhlídce interiéru věnujte pozornost centrálně umístěnému displeji, který někdy nedopisuje. Na podvozku se častěji vyskytují vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru a setkat se můžete s nadměrně opotřebenými brzdami. Tedy ne jenom s obložením, ale také kotouči. U turbodieselů 1.9 CDTi pozor na filtr pevných částic, který zde vždy nebývá bezproblémový. Obecně pak pro všechny motory platí, že se objevují úniky motorového i převodového oleje, setkat se můžete také s korozí výfuku.

Opel Zafira 1.9 CDTi aut.
Objem motoru (cm3)1910
Maximální výkon (kW/ot. za min.)110/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)320/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s)10,7
Největší rychlost (km/h)198
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)7,2
Rok výroby testovaného vozu2010
Počet ujetých km dle palubních přístrojů144 937
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)249 900/249 900

Bazarové Recenze
Diskuze (116)
23. 2. 2015 15:26
Mám 1.9 110 kW
a obr spokojenost. Je trochu hlučnější, ale odpich to má na tak velkou krabici neskutečný. Do Chorvatska jsem jel dle předpisů (občas max. 170) a spotřeba tam 5,2 a cesta zpět 5,5. Mám teď nalítáno 171 tis. Jediná bolest - oprava kabelů ve dveřích (téměř všechny zafiry) a pak neodborný servis (dovoz z IT), který měl za následek zničení DPF.
Avatar - grifith
18. 11. 2014 21:02
Re: opel
Brečíš skvěle, ale na špatným hrobě. Nikdo ti nic nevnucuje.
Avatar - grifith
17. 11. 2014 21:41
Re: opel
Hele, ty tu omezenost hraješ nebo je to realita? Rozdíl mezi oběma ceníkovými cenami je něco málo přes 30 tisíc. Cena při financování se ti nelíbí, ale argumentuješ zde protiúčtem, proč? Myslíš, že protiúčet u Fordu není možný? Že jsi na S-Maxe neměl je druhá strana, která ovšem není v porovnání cen podstatná.
17. 11. 2014 21:19
Re: opel
Nedelejme si iluze, ta tva 1.6 bude ve meste jezdit minimalne kolem 7.5, SMax je tezsi, vetsi odpor vzduchu, takze spotreba bude vetsi.
A prosim nemotej sem tabulkove hodnoty, ty jsou z laboratore a jsou mimo realitu
Avatar - grifith
17. 11. 2014 21:19
Re: opel
Dobrá, takže budeme spravedlivý, pomineme financování a jdeme srovnat : ceníková cena tvé specifikace 560 900, ceníková cena S-Maxe 599 990. Rozdíl činí celých 39 090 Kč. Kde je tedy těch 250 až 300 tisíc???