Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 11. 12. 2016 • 21:05
2
Bez oleje motor nepoběží. Nebo možná poběží, ale jen velmi krátkou dobu. Co všechno v motoru olej maže a jakým způsobem?

Jak olej prostupuje postupně celým motorem, ukazuje instruktážní video. Vše začíná ve spodním víku motoru nebo také olejové vaně. Z ní je olej nasáván přes sací koš olejovým čerpadlem do olejového čističe. Olejové čerpadlo je sice na videu poháněno řemenem, ovšem to je krajně nezvyklý případ. Většinou je olejové čerpadlo hnáno samostatným řetězem. Někdy je napojeno na pohon kazety s vyvažovacími hřídeli. Z čističe se olej dostává ke klikovému hřídeli. A to tak, že hlavní ložiska „kliky“ jsou mazána přímo samostatnými kanály. Naopak ojniční ložiska berou olej od nich.

Dalším v pořadí jsou písty a válce. K jejich mazání slouží trysky, jež olej rozstřikují na stěny válců. U některých motorů je použito chlazení pístů olejem. To pak speciální trysky stříkají olej do hlavy pístů. Písty mají po obvodu kulaté otvory, obyčejně v drážce pro spodní, takzvaný stírací pístní kroužek, který vlastně olej na stěnách válců roztírá. Zmíněnými otvory je olej z drážky stíracího pístního kroužku odváděn do pístu, z něhož následně stéká dolů do olejové vany. Pokud jsou tyto drážky moc malé nebo je jich málo, olej nemůže z drážky snadno odcházet a dochází k zakarbonování stíracího pístního kroužku a následně ke vzniku ovality válce. Jde o typickou závadu motoru Toyota 1ZZ-FE, jak už jistě víte.

Olej dále putuje do hlavy válců, kde maže ventilový mechanismus. Jde nejen o uložení vačkových hřídelů či vahadla, ale také dříky ventilů, případně napájení hydraulických vymezovačů ventilové vůle. Pokud je tedy motor má.

Ve videu se dále pojednává o motorových olejích. Dělení na syntetické, minerální či polosyntetické už delší dobu skoro neplatí. Pouze nám říká něco o takzvaném základovém oleji. V praxi jde ovšem o zcela podřadný údaj. Naproti tomu specifikace SAE, takzvaná výkonnostní, udává vlastnosti oleje při nízkých a vysokých teplotách. Ve videu uvedený olej SAE 0W-20 bude dobře mazat za nízkých teplot – je totiž hodně tekutý. Naopak při vysoké teplotě tvoří jeho velké molekuly mnohem snáze zprvu měkký, později nebezpečný tvrdý karbon.

Související články

Témata
Avatar - petr164
11. 12. 2016 16:56
0W20
Zcela chybný kometář k uvedenému označení. Takto nízké hodnoty viskozity a tepelné odolnosti ztrácejí smysl v okamžiku, kdy se motor zahřeje na optimální provozní teplotu, tj. 80-90 stupňů C, což se děje za jakékoli vnější teploty, pouze v mrazech to trvá déle. Smysl to tedy má pouze u nízkootáčkových motorů, které běží krátce (např. cesty z domova do supermarketu a zpět), kdy se motor na optimální provozní teplotu nedostane. Jinak k cestě oleje motorem solidní popis. K tomu jen tolik, že záleží na tom, zda je tlak olejového čerpadla dostatečný pro výtlak oleje až k hlavě s ventily s ohledem na předchozí hydrodynamicky neoptimální cestu oleje.
Avatar - Jenik3
11. 12. 2016 13:52
jednoduche a srozumitelne
Sdeleni je nazorne a pochopitelne. Chlapcovi je navic vyborne rozumet. Jen vice takovych videdii, ktere by mel shledenout kazdy motorista. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud