Omezovač rychlosti u Volva je jen první krok k bezpečné rychlosti
Zavedení omezovače na 180 km/h u nových modelů Volvo by mělo být teprve prvním krokem v hledání a pochopení bezpečné rychlosti automobilů, prozradila vedoucí centra zaměřeného na bezpečnost vozů švédské značky.
Automobilka Volvo je dobře známá svou orientací na maximální bezpečnost posádky. Její poslední krok, kterým omezila maximální rychlost nových modelů na 180 km/h, ovšem vyvolal jisté kontroverze.
Jak zmiňuje web Autocar, který o tématu pohovořil s šéfkou bezpečnostního centra automobilů Volvo, rychlost 180 km/h je stále vysoko nad zákonným limitem většiny států na světě – tedy s výjimkou Německa. Moderní vozy Volvo navíc nejsou typickou volbou pro řidiče, kteří preferují rychlost.
A dokonce i Malin Ekholm, vedoucí pracovnice Volvo Cars Safety Centre, v rozhovoru připustila: „180 km/h je stále vysoká rychlost, takže znamená to konec překračování maximální povolené rychlosti? Ne, to nikoliv.“
Jaký byl tedy důvod tohoto kroku? „Je to omezení, a neexistuje žádný důvod, proč jezdit rychleji než 180 km/h,“ uvedla v rozhovoru Ekholm. Z jejího dalšího vyjádření navíc vyplývá, že omezení maximální rychlosti na 180 km/h představuje spíše symbolický krok.
Volvo chce zkrátka ukázat, že to myslí s omezováním rizik spjatých s vysokou rychlostí vážně. „Všichni mluví o rychlé jízdě, ale my jsme chtěli udělat něco, co ukáže, že to myslíme vážně. A to zahájí hlubší rozhovory na toto téma.“
Podle Ekholma navíc automobilka našla u svých zákazníků po tento krok pochopení. Jak ostatně dodává, většina si jich koupila Volvo právě kvůli velkému důrazu značky na bezpečnost. Okolní svět ovšem novinku přijal s neskrývanou skepsí a místy i cynismem.
„Vždy existují skeptici, protože problém s lidskými behaviorálními aspekty spočívá v tom, že otázka rychlosti souvisí s tím, jak jsou naše mozky naprogramovány. Nejsme naprogramováni tak, abychom chápali rychlost na vysoké úrovni,“ dodal Ekholm.
„Jak to tedy udělat co nejmírnější cestou? Jak vyvážit svobodu pohybovat se v bezpečí, jak vypadá náš plán a jak do něj zahrneme skeptiky? Omezení rychlosti je jen prvním krokem ve zjišťování bezpečné rychlosti – a jak vám ji můžeme pomoci dodržovat.“
Švédská automobilka ovšem není tím jediným, kdo by měl o budoucnosti bezpečné rychlosti rozhodovat. Ekholm se měla v tomto roce zúčastnit Konference OSN o bezpečnosti silničního provozu, na které se sešli politici, odborníci na dopravu i zástupci nestátních organizací a společně hovořily i bezpečnosti a rychlé jízdě.
„Různé skupiny mohou přispět různými věcmi: například vlády mohou zavádět novou legislativu a vymáhat ji. Jako výrobci aut chceme nabídnout dostupné nástroje, což zahrnuje i omezování rychlosti, a pohled, jak můžeme řidiči pomoci zachovat se nejlépe v každé situaci. Jde o to udělat to způsobem, který bude pomáhat pochopitelně, ne ve stylu velkého bratra.“
„Před dvaceti lety nebylo vždy zábavné jezdit rychle, protože to bylo nepohodlné. Dnešní auta jsou fantastická a chovají se stejně ve všech rychlostech, takže jak máme přeložit staré signály, které jste dostávali při rychlé jízdě, do moderního kontextu?“ dodává Ekholm.
Kromě rychlostních limitů ovšem Volvo plánuje i další novinky, včetně tzv. Care Key. Majitelé vozů tak nově budou moci omezit rychlost ostatním lidem, se kterým vůz sdílí. Kromě techniky se ovšem Volvo chce zaměřit i na samotného řidiče.
V blízké budoucnosti by se tak v interiéru nových vozů Volvo měla objevit kamera, která bude snímat obličej řidiče. Automobilka tak bude moci zabránit v jízdě příliš unaveným osobám, nebo lidem pod vlivem alkoholu. Opět se ovšem bude jednat o dost kontroverzní krok.
„Kamera vás nebude natáčet, aby věděla, co děláte,“ uvedla k chystané novince Ekholm. „Systém bude sledovat pohyb hlavy a očí, studovat vaše kognitivní signály a překládat je, aby věděl, na co asi myslíte. Je to jízda, nebo například potřebujete pomoci?“ dodala Ekholm příklad.