Omlazené BMW řady 3 přijíždí. A nejen s lepším plug-in hybridem
BMW připravilo v polovině životního cyklu řady 3 další facelift, který nezúžil nabídku motorů, ale vylepšil schopnosti plug-in hybridního provedení.
Kompaktní plnohodnotný „bavorák“ je v sedmé generaci s označením G20/G21 na světě už od konce roku 2018 a jednu modernizaci už má za sebou. Místo nové generace však mnichovská automobilka ukázala facelift ještě jeden, který se bude líbit nejen fanouškům plug-in hybridů.
„Trojka“ totiž ve verzi 330e, která je k mání coby sedan i kombík, čtyřkolka i zadokolka, dostala o 7,5 kWh větší 400V baterii než dříve. Zlepšení je díky lepší energetické hustotě, velikost baterie, a tedy prostornost zavazadelníku a interiéru i objem palivové nádrže zůstal nezměněn.
Vůz dojede až 101 km na jedno nabití v závislosti na verzi. Nabíjení však bude trvat dlouho, 2 h 15 min. Není tu totiž možnost nabíjení stejnosměrným proudem a maximum tak je 11 kW AC.
Zkrátka nepřijdou ani zájemci o šestiválce. Vrcholem mimo ostrou M3 zůstává provedení M340i s třílitrovou řadovou „šestkou“, vznětové šestiválce o stejném objemu tu jsou dokonce dva ve verzích 330d a M340d. Třílitry jsou nicméně vždy spojeny s pohonem všech kol.

Automobilka podle tiskové zprávy zapracovala také na podvozku, který má přinést „znatelné“ zlepšení po stránce komfortu ve všech jízdních situacích a bez nepříznivého vlivu na jízdní zážitky. Postaraly se o to tužší body uchycení zadních tlumičů v karoserii, rychlejší řízení s lepší odezvou a vylepšené příplatkové adaptivní tlumiče.
Po stránce elektroniky stojí za zmínku novější infotainment, nazvaný BMW Operační systém 8.5. Vyznačuje se vertikálně posuvnými „widgety“ na levé straně 14,9“ obrazovky a zkratkami uprostřed dolní lišty. Bezdrátové zrcadlení smartphonu je samozřejmostí, dosavadní zkušenost s Androidem Auto v BMW OS 8.5 však říká, že ten plně nahrazuje vestavěnou cloudovou navigaci.
Dále je ve standardu samočinné nouzové brzdění, sledování čar na silnici či čtení dopravních značek s funkcí ISA, inteligentního asistenta rychlosti. V základní výbavě jsou také parkovací čidla na obou koncích auta, couvací kamera i samočinný parkovací asistent. Za příplatek je k mání 360° kamerový systém, systém pro poloautonomní jízdu po dálnicích, rozpoznávání semaforů, asistent pro úhybné manévry, upozornění na příčný provoz s brzdnou funkcí či upozornění na jízdu v protisměru.
Interiér dostal několik prvků z řad 5 a 7, jako např. možnost mít některé ovládací prvky ze skla, sportovní volant či design výdechů ventilace. Ambientní osvětlení dostalo některé nové funkce, jako ohlašování příchozího hovoru nebo varování o otevřených dveřích.
Interiér dále má nové možnosti čalounění. Kromě látky a kůže tu je velurový materiál M Performtex, který je příplatkem u civilních modelů a standardem u provedení M Performance, což jsou již zmíněné M340i a M340d. Podle automobilky se vyznačuje „vysokou kvalitou, sportovním designem s nízkou hmotností a udržitelným výrobním postupem“.
Změny zvenčí jsou zhusta kosmetické, jako nový, ovšem aerodynamičtější přední nárazník. Také přibyly dvě nové metalické barvy, modrá Arctic Race a červená Fire Red, a samozřejmě nové designy kol, která mohou nabývat průměrů od 17 do 19 palců.
Automobilka uvádí, že „podíl druhotných surovin použitých při výrobě hliníkových odlitků pro BMW řady 3 činí přibližně 50 %. Dále jsou kola z lehké slitiny, nabízená pro sedan a touring, vyrobena až ze 70 % z recyklovaného hliníku. Elektrická energie, využívaná při výrobě nového BMW řady 3 v mnichovském závodě BMW Group, pochází z obnovitelných zdrojů.“
Nová „trojka“ v obou karosářských provedeních bude k mání od července letošního roku. Budou se vyrábět v mnichovské továrně, jen sedan bude vznikat i v Mexiku a pro čínský trh se novinka bude vyrábět v závodě Tiexi v Šen-jangu. „Nejdůležitějšími trhy pro nové BMW řady 3 jsou Čína, Německo, Velká Británie a ostatní evropské země, stejně jako USA. To platí zejména pro sedan, zatímco touring je obzvláště žádaný v Evropě,“ uvádí automobilka a dodává, že touring je oblíbený také v Japonsku, Jižní Koreji, na Tchaj-wanu, v Hongkongu, Austrálii a na Novém Zélandu.
BMW řady 3 | ||||
Základní technická data zážehových motorů | ||||
Provedení | 318i sedan (Touring) | 320i sedan (Touring) | 320i xDrive sedan | 330i xDrive sedan (Touring) |
Motor | 1.998 ccm, řadový čtyřválec | |||
Nejvyšší výkon a točivý moment | 115 kW (156 k)/250 Nm | 135 kW (184 k)/300 Nm | 180 kW (245 k)/400 Nm | |
Převodovka | 8st. automatická | |||
Pohon | zadní | 4×4 | ||
Zrychlení 0-100 km/h | 8,6 (8,8) s | 7,4 (7,6) s | 7,7 s | 5,7 (6,0) s |
Nejvyšší rychlost | 223 (218) km/h | 235 (230) km/h | 230 km/h | 250 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 6,4-7,2 (6,7-7,4) l/100 km | 6,5-7,3 (6,8-7,5) l/100 km | 6,8-7,6 l/100 km | 7,0-7,8 (7,3-8,0) l/100 km |
Délka × šířka × výška | 4.713 × 1.827 × 1.440 mm | |||
Rozvor náprav | 2.851 mm | |||
Objem zavazadelníku | 480/- (500/1.510) l | 480 l | 480/- (500/1.510) l | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1.500/555 (1.575/595) kg | 1.515/555 (1.585/595) kg | 1.580/555 kg | 1.595/555 (1.660/595) kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.300/750 kg | 1.600/750 kg | 1.800/750 kg |
BMW řady 3 M Performance | ||
Základní technická data | ||
Provedení | M340i xDrive sedan (Touring) | M340d xDrive sedan (Touring) |
Motor | 2.998 ccm, řadový šestiválec | 2.993 ccm, řadový šestiválec |
Nejvyšší výkon a točivý moment | 275 kW (374 k)/500 Nm | 250 kW (340 k)/700 Nm |
Převodovka | 8st. automatická | |
Pohon | 4×4 | |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,4 (4,6) s | 4,6 (4,7) l/100 km |
Nejvyšší rychlost | 250 km/h | 250 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 7,8-8,5 (8,1-8,8) l/100 km | 6,0-6,6 (6,1-6,8) l/100 km |
Délka × šířka × výška | 4.713 × 1.827 × 1.440 mm | |
Rozvor náprav | 2.851 mm | |
Objem zavazadelníku | 480/- (500/1.510) l | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1.725/535 (1.795/595) kg | 1.800/540 (1.870/560) kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.800/750 kg |
BMW řady 3 plug-in hybrid | ||
Základní technická data | ||
Provedení | 330e sedan (Touring) | 330e xDrive sedan (Touring) |
Spalovací motor | 1.998 ccm, řadový čtyřválec | |
Nejvyšší výkon a točivý moment | 135kW (184 k)/300 Nm | |
Elektromotor | 80 kW (109 k)/265 Nm | |
Převodovka | 8st. automatická s integrovaným elektromotorem | |
Pohon | zadní | 4×4 |
Zrychlení 0-100 km/h | 5,9 (6,0) s | |
Nejvyšší rychlost | 230 km/h | 230 (225) km/h |
Nejvyšší rychlost na elektřinu | 140 km/h | |
Spotřeba benzínu (WLTP) | 0,8-1,1 (0,9-1,1) l/100 km | 0,9-1,2 (1,0-1,2) l/100 km |
Spotřeba benzínu s vybitou baterií (WLTP) | 7,1-7,9 (7,2-7,8) l/100 km | 7,4-8,4 (7,8-8,3) l/100 km |
Spotřeba elektřiny (WLTP) | 20,7-23,4 (21,3-23,0) kWh/100 km | 21-27 (23-26) kWh/100 km |
Baterie | Li-ion, 391 V, 19,5 kWh | |
Dojezd na nabití (WLTP) | 85-101 (87-98) km | 81-96 (84-91) km |
Délka × šířka × výška | 4.713 × 1.827 × 1.440 mm | |
Rozvor náprav | 2.851 mm | |
Objem zavazadelníku | 375/- (410/1.420) l | |
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1.835/525 (1.895/525) kg | 1.885/525 (1.950/525) kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.500/750 kg |
BMW řady 3 | ||||
Základní technická data vznětových motorů | ||||
Provedení | 318d sedan (Touring) | 320d sedan (Touring) | 320d xDrive sedan (Touring) | 330d xDrive sedan (Touring) |
Motor | 1.995 ccm, řadový čtyřválec | 2.993 ccm, řadový šestiválec | ||
Nejvyšší výkon a točivý moment | 110 kW (150 k)/320 Nm | 140 kW (190 k)/400 Nm | 210 kW (286 k)/650 Nm | |
Převodovka | 8st. automatická | |||
Pohon | zadní | 4×4 | ||
Zrychlení 0-100 km/h | 8,3 (8,8) s | 6,9 (7,2) s | 7,2 (7,5) s | 5,0 (5,2) s |
Nejvyšší rychlost | 218 (213) km/h | 235 (229) km/h | 228 (225) km/h | 250 km/h |
Spotřeba (WLTP) | 4,9-5,6 (5,1-5,8) l/100 km | 4,9-5,6 (5,1-5,8) l/100 km | 5,2-5,9 (5,4-6,1) l/100 km | 5,6-6,3 (5,8-6,5) l/100 km) |
Délka × šířka × výška | 4.713 × 1.827 × 1.440 mm | |||
Rozvor náprav | 2.851 mm | |||
Objem zavazadelníku | 480/- (500/1.510) l | |||
Pohotovostní/užitečná hmotnost | 1.585/570 (1.660/565) kg | 1.595/570 (1.665/565) kg | 1.660/570 (1.725/595) kg | 1.760/555 (1.825/575) kg |
Brzděný/nebrzděný přívěs | 1.600/750 (1.800/750) kg | 1.800/750 kg |