Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Adam 1,4 – Fíkový list netřeba

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 8. 3. 2013 • 00:04
39
45
Zobrazit náhledy (39)
Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam Opel Adam
Mezi stylovými minivozy se objevil nováček, se kterým je nutné počítat.

V segmentu nejmenších aut zatím německé automobilce doposud chyběl regulérní zástupce, zákazníky o vůz menší než Corsa lákala jen Agila. Na rozdíl od ní má Adam konvenční stavbu karoserie a pouze tři dveře. Adam měří na délku 3,7 metru, což je o 15 cm více než oblíbený Fiat 500, ale stále o pořádný kus méně než Corsa. Nejmenší Opel sází, po vzoru italského mini, spíše než na extrémně nízké ceny a jednoduché pojetí vyznává orientaci na styl a individualizaci.

JAM, GLAM, SLAM

Ne, nezbláznil jsem se: takto se jmenují výbavové stupně Opelu Adam. Poměrně vtipně je nazvaná „holá“ verze: jednoduše Adam. Docela překvapivě široká je druhá výbava JAM, zahrnující kromě klimatizace nebo rádia s CD, USB a BT třeba i kola z lehkých slitin, tempomat nebo kožený volant. Prostě takový velmi solidní základ, ke kterému vlastně nemusíte nic moc přihazovat.

Jenže Adam je stylovka, což dokládají dva další stupně GLAM a SLAM. V ceníku jsou stavěny na jednu úroveň, oba vycházejí z JAMu a přinášejí společně automatickou klimatizaci, 7 reproduktorů nebo LED denní svícení. Samozřejmě každý je trochu jiný, GLAM míří spíše na dámy, které zaujme chromový paket, prosklená střecha nebo interiér „Chic“, zatímco SLAM nabídne sportovní podvozek nebo třeba lité sedmnáctky. Tím individualizace nekončí, můžete si nechat dát na auto polepy, nalakovat střechu rozdílnou barvou, připlatit za sportovní vzhled OPC Line, dát si na vnitřní zpětné zrcátko jeden ze šesti různých krytů, vybrat si z 23 interiérových dekorů nebo si v ceníku vybrat z celé stránky (!) nabídky litých kol. Celkem lze vytvořit něco kolem milionu různých konfigurací.

Naše testovací auto vskutku není žádný adamita, stačí se podívat dovnitř. Středovému panelu vládne sedmipalcový dotykový displej (s výbornou grafikou!) systému IntelliLink. Ten umí spolupracovat jak s telefony Apple, které využívají operační systém iOS, tak s chytrými přístroji jiných výrobců, které mají systém Android. Můžete si tak třeba nechat přes Bluetooth přehrávat písničky z mobilu, prohlížet obrázky a videa (auto musí stát) nebo se třeba díky němu napojit na internetová rádia. Škoda, že je displej trochu utopený dole.

opel testy minivozy opel testy minivozy
 

Střešní okno je určitě fajn věc, nicméně naměřená maximální výška vpředu nad sedákem, jen 97 centimetrů, znamená, že vyšší řidiči budou mít trochu problém se usadit. Vzadu jsme naměřili dokonce jen 88 centimetrů, takže zde se neskrčeně usadí jen malí lidé nebo děti. Může za to hrb, techničtěji řečeno ne zrovna ideálně umístěná příčná výztuha za střešním oknem, která je přímo nad hlavou. Před ní je střecha o několik centimetrů vyšší, takže by se sem v pohodě vešel i dospělý člověk, jenže když se opře, nemá šanci. Zadní sedáky mají sice velmi sympatických 45 centimetrů, jenže jejich hrana je 31 centimetrů nad podlahou a to znamená, že stehna rozhodně nepodpírají. Navíc se na zadní sedadla nenastupuje, i přes 129 centimetrů dlouhé dveře, moc pohodlně. To vše ale u třídveřového, 3,7 metru dlouhého auta můžeme za chybu považovat stěží.

Tím ale lamentování nad interiérem končí, teď už zbývá jen chválit. Přední sedadla jsou velká, pohodlná a perfektně tvarovaná, takže v nich bez obav o záda můžete strávit i několik hodin. Vnitřní šířka v oblasti loktů (141 cm) je sice trochu menší, jinak se ale řidič cítí jako ve standardním autě nižší střední třídy. Kolem kolen je dost místa, palubní deska nevypadá podměrečně a přední sloupek začíná poměrně vpředu. Jeho pata v oblasti zpětného zrcátka by však mohla být tenčí. Kožený tříramenný (nebo už čtyřramenný?) volant o průměru 37 centimetrů má dobrou tloušťku a vybrání v místech úchopu. Co je však zajímavější: věnec může být vyhřívaný. Tento milý prvek výbavy ocení zejména ženy, které si sadu „Zima“ za osm tisíc určitě moc rády přikoupí, zvlášť když v ní dostanou i vyhřívaná přední sedadla.

Přístroje podsvěcovala bojovná červená barva, jsou dobře čitelné a to i na přímém slunci. V noci je však záhodno intenzitu podsvícení trochu stáhnout. U auta za 300 tisíc, které má být stylovka, výrobce poměrně hodně riskuje. Opel si ale u Adama dal záležet a vnitřek auta jakož i všechny ovládací prvky vypadají velmi dospěle a hlavně ne levně. Spíš naopak. Jediným místem, kde se to tak úplně nedaří, je monochromatický displej mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Všude barvičky, chrom a tady trochu vizuální nuda. S tím samým displejem si však musí vystačit i mnohem dražší Opely.

Zavazadlový prostor nabízí základních 170 litrů, třetí dveře se zvedají lehce a otevřené nebudou překážet ani dvoumetrovým lidem. Pokud někdy budete chtít do Adama naložit nějaký těžký dárek pro Evu, budete jej muset zvednout 81 centimetrů nad vozovku a pak jej zase spustit 32 cm na dno pod hranu.

Systémy, které řidiči ulehčují život, k moderním autům patří. Přesto jejich přítomnost vždycky potěší, obzvláště když jde o relativně levný městský vůz. Tak například posilovač řízení má standardně funkci „CITY“, takže manipulace s autem je v nízkých rychlostech méně náročná. Podobný systém, kdy jde volantem otáčet doslova jedním prstem, známe třeba z Pandy. Při popojíždění v kopci (takzvaná akce Korunovační) oceníte sériově nabízený asistent pro rozjezd. Připlatit si můžete i za parkovacího asistenta a hlídání mrtvých úhlů.

opel testy minivozy opel testy minivozy
 

Že v úplném základu za 250 tisíc korun není klimatizace, to asi nikoho nepřekvapí. Škoda ale, že si Opel za manuální klimatizaci účtuje celých 28 tisíc. Vím, oddělení marketingu se zde pokouší nebohého zákazníka vehnat vstříc druhé výbavě JAM, která stojí o necelých padesát tisíc víc a přináší již zmíněnou pěknou výbavičku. Jenže v době krize soukromníci velmi často jdou, s kalkulačkou v ruce, po kombinaci základ+klimatizace.

Za co je nutné Adámka pochválit, je přítomnost alespoň základního rádia se čtyřmi reproduktory v základu.

Jízda: Eva čeká s večeří, Adam stále nikde...

Adam se stále někde toulá, protože ho jízda baví. Dílem za to může motor a dílem naladění podvozku a celkové vyvážení.

Začněme motorem. Opel vsází na klasiku v podobě atmosféricky plněných motorů, což jako bývalý majitel ultraspolehlivé Astry F se šestnáctistovkou oceňuji. Automobilka tím drží konečnou cenu vozu o něco níž, než by musela v případě složitějších turbomotůrků, a také neriskuje dlouhé fronty před servisem. Kdo ví, jak se budou odhoněné tříválcové litříky (omlouvám se, snad to byla poslední zdrobnělina v testu) cítit po odkroucení 100 tisíc kilometrů.

Testovaný čtyřválec nové generace o objemu 1,4 litru nabízí ne zrovna oslnivých 64 kW v šesti tisících, točivý moment vrcholí hodnotou 130 N.m o dva tisíce níž. To sice nevypadá úplně světoborně, jenže nezapomínejme, že Adam váží jen něco přes jedenáct metráků. Stačí motor držet nad třemi tisíci otáček, kde už má dostatek síly, a užívat si i docela pěkný zvuk. Ten přechází v hučení až při 5.800 min-1. Svých 160 km/h si (na čtyřku) udrží i v nejprudších dálničních stoupáních, takže brzdou provozu rozhodně nebudete ani v Německu. Omezovač je mimochodem nastaven na 6.500 min-1.

Při ustálené stokilometrové rychlosti si auto z 38litrové nádrže vezme 6,3 litru Naturalu, motor v tu chvíli točí na pětku 3.100 min-1. Na palubě je v tu chvíli ještě docela příjemně ticho. Zrychlení na 130 km/h přinese nárůst otáček na rovné 4 tisíce, rychlé zhoršení akustické pohody a spotřebu 7,4 litru na sto kilometrů. Jsou dosažené hodnoty spotřeby dobré nebo ne? Podle nás jsou v normě. Konečný verdikt nechám na vás, jen suše připomenu, že o trochu těžší Focus s tříválcovým motorem roku má podobné palivové nároky. Po městě jezdí Adam za zhruba sedm litrů.

Na sedmnáctipalcových kolech je auto o něco tvrdší, než by u městského auta bylo vhodné, na druhou stranu ale auto opravdu dobře jezdí. Nedotáčivost zde ani při rychlejší jízdě není žádný problém a díky poměrně širokým pneumatikám vydrží Adam i velmi zajímavé boční přetížení. Je zde přítomen takový ten motokárovitý pocit, kdy auto s rozvorem 2,3 metru poslechne a zatočí vždy o něco dřív, než čekáte. Na kvalitním asfaltu Opelu vadí jen rychlé změny směru, které jej znejistí. Když dáte podvozku trochu času na zakleknutí, můžete si dovolit zatáčkou prosvištět opravdu zajímavou rychlostí.

opel testy minivozy opel testy minivozy
 

Brzdy se sice rychle unaví, před tím však mají silný účinek a rychlý nástup. Řízení se mi zdálo o něco přesnější a nastavení posilovače příjemnější než u Fiatu 500, pětistupňový manuál poslouchá bez větších protestů.

Závěr

Celkový dojem? Parádní! Pěkně zpracovaný interiér nabízí kvalitní materiály, dostatek místa vpředu a vypadá opravdu moderně.

Příplatek za stokoňový motor není v žádném případě nutností, zvlášť když má stále jen pětistupňovou převodovku. Adam jezdí i se slabším srdcem dobře, jezdí rád. A stylově.

První cena vozu249.900 Kč (Adam 1,2/51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací317.900 Kč (Adam Jam 1,4/64 kW)
Základní cena testovaného vozu339.900 Kč (Adam Glam 1,4/64 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků442.900 Kč (Adam Glam 1,4/64 kW)

Plusy

  • Základní výbava
  • Dynamický design
  • Prostornost
  • Jízdní vlastnosti na dobrém povrchu

Minusy

  • Horší jízdní vlastnosti na špatném povrchu
  • Hlučnější motor
  • V nabídce je pouze manuální převodovka
  • Vysoko položená nakládací hrana kufru

Foto: Petr Homolka

Témata
Opel Adam 1,4
Cena základní sestavy 339 900 Kč
Výbava základní sestavy 16" litá kola, ABS + ASR + ESP, 6 airbagů, asistent rozjezdu do kopce, elektricky ovládaná okna vpředu, zpětná zrcátka a kliky dveří v barvě vozu, dělená sedadla, ISOFIX, Rádio s CD, USB a BT, posilovač řízení se CITY módem, automatická klimatizace, kožený volant, LED denní svícení, panoramatická střecha, automatická klimatizace, tempomat, sada Chrom, vyhřívaná zrcátka atd. Kč
Cena testované sestavy 442 900 Kč
Výbava testované sestavy metalíza, dvoubarevná (17.000,-), kožené čalounění (25.000,-), IntelliLink (7.500,-), paket Zima (8.000,-), sada pro lepší viditelnost (3.700,-), automatický parkovací asistent (14.000,-), 17” kola (22.500,-) atd. Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1398
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 64 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 130 / 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 176
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.2 / 5.1
Emise CO2: 119
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 663
Objem nádrže (l): 38
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1120 / 360
Rozměr pneu: 215/45 R17
Opel Adam 1,4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3698
b) šířka (mm): 1720
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2311
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1464
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1040
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 740
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1230
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Nerez
11. 3. 2013 15:53
Re: Uměním je
Pokud nepoznáš rozdíl mezi praktickým miniautem a stylovým prckem, tak bys tady už asi neměl nic psát...
11. 3. 2013 15:13
Re: Uměním je
twingo a panda s rychlejma pruhama stylovka? ty seš asi z jiný planety >:D uplně tě vidim jak máš doma naleštěný daewoo matiz s dodělaným led denním svícením a seš největší king na mekdrajvu >:-[]
10. 3. 2013 21:46
Uměním je
postavit stylovku za rozumnou cenu. Nebo praktické rodinné auto za rozumnou cenu. Nebo velké auto za rozumnou cenu. Auto s velmi nízkou spotřebou za rozumnou cenu.
Postavit malého divného škrába s vysokou spotřebou, mizerně využitým vnitřním prostorem, dát na něj barvu hov*a a nasadit přemrštěnou cenu, to umí každý bl*ec.
Tohle auto vidím každý den u prodejce Opel. Vypadá ve žluté celkem dobře, takový průměr, ale abych za něj dal tolik peněz? To ani náhodou. Hlavně mi vadí, že Adam nepřináší nic nového, jen se snaží několika podbízivými detaily zakrýt nefunkčnost konceptu a na levné technice hodně vydělat. To nemůže fungovat.
Tak třeba Adam srovnejme s mým oblíbeným Twingem první generace. Auto za velmi rozumnou cenu a přesto krásná stylovka. Proč tohle auto vytahuji? Konstrukční řešení zde použitá zásadně předběhla dobu, proto je Twingo vyjímečné. Na délce jen 3,4 metru je uvnitř víc místa než v Adamu. Zadní sedadla sklopná včetně sedáku a posuvná. Jednoduše vyjímatelná. Lůžková úprava. Za pár korun stahovací střecha, později panoramatické okno. Moderní "barevný" interiér s různými vzory a doplňky. To už raději vzít Pandu 1. generace za 170 tisíc včetně klimy, oken v elektrice, centrálu, nalepit na ni rychlé pruhy jako měla edice Imola a mám do města mnohem praktičtější stylovku za pár korun :-)
10. 3. 2013 15:13
Re: mě se ta barva líbí
jmenujte kopec aut který se dají objednat v hnedý pastelový barvě (nemetal.)
Avatar - Nerez
10. 3. 2013 14:27
Adam
Na tenhle test jsem čekal a dopadl snad i lépe, než jsem očekával :yes:
Opel se hodně rozjel a poslední nové modely jsou čím dál lepší. Adam je opravdu povedené malé auto, které si každý může udělat tak, že stejných bude jen pár na světě.
Na městské posunování je atmosférický motor z mého pohledu lepší volba a těch 64 kW do té obydlené džungle stačí.
A ať si o barvě říká kdo chce co chce, je pěkná a autu sedí :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku