Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 1.7 CDTI – spořivý, ale bez jiskry

Ondřej Šuch
Jak si vede stěžejní model Opelu s turbodieselem pod kapotou? Potvrzujeme rovnou: sportu málo, ticha nadprůměrně. A spotřeba motoru s neobvyklým objemem?

Jak si vede stěžejní model Opelu s turbodieselem pod kapotou? Potvrzujeme rovnou: sportu málo, ticha nadprůměrně. A spotřeba motoru s neobvyklým objemem?

První podrobný test nového Opelu Astra prokázal nesporné kvality vozu, uskutečnili jsme jej ale s nepříliš masově oblíbenou motorizací 1.8. Turbodiesely jsou v nižší střední třídě stále populárnější a proto se druhé zastavení u tohoto modelu týká právě nafty.

I když Opel nabízí i motor 1.7 CDTI s výkonem 59 kW (mimochodem za cenu ve všech verzích výbavy shodnou se zážehovým 1.8/92 kW), zvolili jsme pro test raději silnější verzi turbodieselu s výkonem 74 kW. Agregát, který je k dispozici i pro Opel Meriva, je vybaven systémem přímého vstřikování nafty common-rail, pracujícím s tlaky až 1800 barů a turbodmychadlem s proměnnou geometrií. Motor vyhovuje emisním normám Euro 4 a české motoristy potěší i příslušností k nižší sazbě povinného ručení.

Teorie, převedená do praxe otočením klíčku v zapalování, je ale ošidná. Start sice provází drobná prodleva, ovšem na rozdíl od motorů TDI či HDI je už zastudena cítit znatelně méně vibrací. Nízká hladina hluku byla vůbec charakteristickým rysem celého testu – motor v této oblasti odvádí služby hodné auta o třídu výše.

Méně radosti si ale užije řidič, očekávající dynamickou jízdu. Maximum kroutícího momentu leží až u hranice 2300 otáček, což dělá z motoru sice úsporný, leč poněkud utlumený stroj. Vcelku přesné je řazení, ovšem prohrábnutí kol, které známe například u stejně výkonného agregátu VW se systémem čerpadlo-tryska, si neužijeme.

Turbodiesel v Opelu Astra se cítí nejlépe při klidné jízdě, nejlépe v rozmezí 2200-3500 otáček. Motor prakticky není slyšet, ovšem na zrychlování je třeba řadit téměř stejně často jako u benzínového agregátu. Spotřeba je téměř dokonalá – k výrobci udávanému průměru rovných 5 litrů jsme se přiblížili zcela reálně. Lepšímu průměru by jistě napomohla i šestistupňová převodovka – při vyšších rychlostech na dálnici se otáčky pohybují přece jen výše, než by na „udržovací“ výkon bylo nutné.

Cena této motorizace s výbavou Cosmo je 604.900, základní verze Essentia stojí o 80.000 méně. V porovnání s konkurencí jde o ceny srovnatelné, vzhledem k výše uvedenému budou Astru vyhledávat spíše ti, kterým je bližší akustický komfort a nízká spotřeba než prudké zrychlení z nízkých otáček.

Ondřej Šuch
minitest - Opel Astra 1.7 CDTI
Cena základní sestavy 604 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, dvouose nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, ABS, elektricky ovládaná přední okna, imobilizér, výškově stavitelné sedadlo řidiče, el. nastavitelná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, palubní počítač, interaktivní podvozek IDS, tříramenný,kůží potažený volant, rádio s přehrávačem CD a MP3, 7x repro, alu kola s pneu 205/55 R16, čalounění v kombinaci látka/kůže Kč
Cena testované sestavy 647 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+13.000,-Kč), el. ovládání zadních oken (+11.500,-), automatická klimatizace (+11.500,-), tlakové ostřikovače světlometů (6.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 4400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 2300 - 2300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 181
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.4 / 4.2 / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 1270
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1278 / 482
Rozměr pneu: 205/55 R16
minitest - Opel Astra 1.7 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4249
b) šířka (mm): 1753
c) výška (mm): 1460
d) rozvor (mm): 2614
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1001
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano