Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra GTC 1,6 Turbo – Vyhrávám barvami

Diskuze (40)
Třídveřový Opel Astra jsme tentokrát vyzkoušeli s benzinovým motorem.

Červená je lepší než minerální bílá, to je skoro jasná věc. Jak je to ale s motory? Je 180koňové benzinové turbo lepší, než úderný dieselový dvoulitr?

Po několika testech Astry s 1,4 Turbo se vracíme k motoru, který v hatchbacku od Opelu tvoří vrchol nabídky benzinových čtyřválců. Agregát, přímo odvozený od atmosférické šestnáctistovky, patří do rodiny středních čtyřválců, která má kořeny v polovině devadesátých let. Má nízkou kompresi, standardní ladění (existují i podladěné verze 110 kW a výkonné 141/154 kW) a od loňského roku vylepšení v podobě variabilního časování sacích i výfukových ventilů.

Změna ale nepřináší zásadní rozdíly. Hlavní parametry zůstávají stejné, jen se maximum točivého momentu 230 Nm rozšířilo o 100 otáček a přímo přechází v nejvyšší výkon 132 kW při 5500 min-1.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Příliš pohodový motor

Při klidné jízdě se motor chová způsobně. Vlastně se jedná o ideální pohon do města – objem 1,6 litru je dostačující a malé turbo se probouzí k životu hladce a brzy. Běžné provozní otáčky se proto mohou držet okolo dvou tisíc i níž a bonusem je harmonický a velmi tichý chod lehkoběžného čtyřválce.

Tím ale přednosti přeplňované šestnáctistovky končí. Ve středních a vysokých otáčkách se totiž stává obětí lineární charakteristiky, dlouhých převodů a vysoké provozní hmotnosti. Ta se dle výbavy pohybuje od 1471 do 1613 kg, což je skoro o dva metráky víc než u konkurence.

Jednoduše řečeno, Volkswagen Scirocco s motorem 1,4 TSI Twincharger dokáže svých 240 newtonmetrů prodat mnohem přesvědčivěji. Navíc na rozdíl od něj 1,6 Turbo v Opelu vydává ve vysokých otáčkách málo rázný, až nepříjemný zvuk a pořádně táhne teprve od čtyř tisíc otáček.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

V zatáčkách vadí velký přeskok mezi dvojkou a trojkou. Na dvojku je motor v zatáčkách příliš vytočený a na třetí převod se naopak musí zbytečně rozbíhat ze středních otáček. Inu, legislativa a politické tlaky si žádají nastavení, které pak kazí využitelnost auta.

Je to ale úplně špatně? Nikoliv! Myšlenkou modelu GTC je nabídnout design a podvozek sportovního auta a přitom zachovat typické parametry třídveřového kompaktu – tedy prostor, cenu a strukturu výrobního programu.

Mimochodem, spotřeba paliva není silnou disciplínou tohoto třídveřového kupé. Při dálničních 130 km/h sice přeplňovaná šestnáctistovka točí jenom 2900 min-1, ale u toho spaluje 9 l/100 km. Vzácně se sice dá přiblížit až k šesti litrům, běžné zacházení ale znamená desetilitrovou spotřebu a cokoliv víc žene odběr benzinu z nádrže na úroveň silných šesti- a osmiválcových motorů.

Dobře vyladěný podvozek

Na specifický podvozek třídveřové Astry jsme pěli chválu už v předchozím testu. Nová konstrukce s nápravou HiPerStrut, která zlepšuje vedení kola a omezuje reakce nápravy na přidání plynu v zatáčce (torque-steer), je připravena pro tovární instalaci kol o průměru 17 až 20 palců. Testovaný vůz dostal 18palcové obutí, které se z hlediska designu, komfortu i jízdních vlastností zdá být ideálním kompromisem.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Proti pětidveřové Astře byla světlá výška díky sportovnímu podvozku snížena o 15 mm, základní míry podvozku naopak narostly. Prodloužená ramena na zadní nápravě přispěla ke zvětšení rozvoru o 10 mm na 2695 mm. Větší je rozchod kol vpředu (1584 mm, +40 mm) i vzadu (1588 mm, +30 mm).

Výsledek je jedním slovem fantastický. Astra GTC se s nadšením vrhá do zatáček a do řízení nepronikají žádné parazitní síly od pohonného ústrojí. Samotné řízení neoplývá kdovíjakou zpětnou vazbou. Ale GTC je nanejvýš warm hatchem a tomu odpovídá nastavení.

Výrazná je i změna charakteristiky tlumičů. Standardní režim vyhovuje většině provozních podmínek. Na Tour podvozek zvláční, vzroste komfort, ale zpomalí se odezva na změnu směru – tato možnost se hodí pro jízdu ve městě. Sport naopak znatelně přitvrdí, dá pocítit skoro každou nerovnost. I přes nízký profil pneumatik ale podvozek zůstává tichý a neobtěžuje posádku nepříjemnými zvuky.

Paradoxně nejslabším bodem vynikajícího podvozku je nastavení ESP. Elektronika v zatáčkách reaguje příliš hekticky a snaží se postrčit auto směrem k přetáčivosti. S takovým chováním se na limitu obtížně pracuje, proto je jednoznačně lepší ESP deaktivovat. Poté se Astra GTC chová předvídatelněji a její podvozek má téměř nevyčerpatelné rezervy. Široké pneumatiky totiž mají výbornou trakci i směrové vedení.

Závěr

Další vlastnosti se ve srovnání dieselového a benzinového motoru neliší. To znamená prostorný interiér, který nabízí doslova přebytek místa vpředu a dostatek na zadních sedadlech. Dále vynikající adaptivní světlomety AFL+ s natáčením do zatáček a korekcí osvětlené plochy podle rychlosti nebo pestré možnosti příplatkové výbavy, včetně zvýhodněných paketů. V tomto všem je Astra GTC takřka bezkonkurenční.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

Jedinou výraznou slabinou testovaného auta, nepočítáme-li hodně špatný výhled šikmo vzad, je proto zvolený motor. Při ostřejší jízdě nepřesvědčí svým projevem ani pružností, takže se vlastně hodí jen pro běžnou jízdu. Vlastně když nechcete Astru GTC s dieselovým dvoulitrem, který je ale paradoxně jednoznačně nejlepší volbou, vyberete mnohem líp se slabšími motory – atmosférickou 1,8 (103 kW) nebo přeplňovaným 1,4 Turbo (88 a 103 kW).

A to jsme ještě nezmínili cenu. Požadovaných 443.900,- je o pouhých 20 tisíc méně než za dvoulitrový turbodiesel, za dieselovou sedmnáctistovku dokonce připlatíte jen jedinou tisícikorunu. Naopak benzinová čtrnáctistovka s turbem je o radikálních 32 tisíc levnější než testovaný vůz a další motory startují rovnou pod hranicí 400 tisíc. A vůbec nejlepším tipem je Astra OPC – má 280koňový motor, bohatší výbavu a není o moc dražší než testované 1,6 Turbo.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni

První cena vozu 350.900,- Kč (1,4 Enjoy)
První cena vozu s testovanou motorizací 443.900,- Kč (1,6 Turbo Enjoy)
Základní cena testovaného vozu 466.900,- Kč (1,6 Turbo Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 577.400,- Kč (1,6 Turbo Sport)

Plusy

  • Komfort odpružení, jízdní stabilita
  • Vyspělé chování v zatáčkách, vyvážené jízdní vlastnosti
  • Výkon a dosah adaptivních světel AFL+
  • Čeština v palubním informačním systému
  • Politika výbavových paketů, široké možnosti dovybavení

Minusy

  • Nepřesvědčivý výkon a vysoká spotřeba motoru 1,6 Turbo
  • Vysoká cena ve srovnání s motory 1,4 Turbo a 2,0 CDTI
  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Mizerný výhled směrem dozadu
  • Interiér by se mohl více odlišit od pětidveřové Astry
  • Vůči konkurenci vysoká pohotovostní hmotnost
Diskuze (40)
Opel Astra GTC 1,6 Turbo
Cena základní sestavy 466 900 Kč
Výbava základní sestavy ESP Plus, ABS, el. ovládaná přední okna, el. ovládaná a vyhřívaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, přední, boční a hlavové airbagy, aktivní opěrky hlavy předních sedadel, rádio CD 400 se 7 reproduktory, tempomat, dvouzónová automatická klimatizace, palubní počítač, volant potažený s kůží sportovní, přední mlhová světla, ráfky z lehkých slitin 18" Sport, Optická a osvětlovací sada 1 (dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou , automatické přepínání světel s detekcí tunelu), automatické přepínání dálkových světel, posuvná loketní opěrka vpředu a další. Kč
Cena testované sestavy 577 400 Kč
Výbava testované sestavy Zadní světla LED (7.100,-), zadní zatmavená okna (4.500,-), zadní spoiler (6.400,-), parkovací asistent (12.500,-), elektricky vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka (3.000,-), vyhřívaná přední sedadla (8.000,-), plynulá regulace tlumičů v reálném čase FlexRide (20.000 ,-)<br> Sada Premium (44.000,-): adaptivní přední světlomety, automatické seřízení světlometů, barevný informační displej 7", celodenní svícení typu LED, okenní anténa se žraločí ploutví na střeše, prémiová sada pro přední světla, přijímač signálu GPS, rádio Navigace 600, rádio se vstupem pro externí audio zařízení, systém 7 reproduktorů premium, univerzální hands-free sada pro telefon, Bluetooth s grafickým/barevným infodisplejem, vysokotlaké ostřikovače světlometů, xenonové světlomey. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 2200 - 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.3 / 5.9 / 7.2
Emise CO2: 168
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 1165
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1471 / 380
Rozměr pneu: 235/50 R18
Opel Astra GTC 1,6 Turbo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4466
b) šířka (mm): 1840
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2695
e) rozchod vpředu (mm): 1584
f) rozchod vzadu (mm): 1588
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 755
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1415
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
2. 1. 2013 22:48
Re: Oblíbené téma
Zapomněl jsi zmínit, že je malý a že má vzadu málo místa pro nohy... Jinak Astra je Astra. Podle mě nádherná a komu vadí že je těžká, tak ať si ji nekupuje ne? Ten ať si koupí lehkou mazdu, do který když si sedne pět lidí, tak auto praskne, jak je vysokopevnostně papírový. >:D Vždyť o co jde.
2. 1. 2013 22:35
Re: Nechapem...
16. 10. 2012 17:05
Nový Leon Astra
To by mě zajímalo, kde udělali soudruzi z NDR chybu ??? :-O

[odkaz]
16. 10. 2012 16:55
Re: Velké auto více váží než menší auto.
Lehká Mazda ??? Díky, NECHCI. :no: :no: :no:

Nejen řízení vytváří u nové mazdy neustále se vracející pocit lehkosti. Snižování hmotnosti je totiž mantrou konstruktérů Mazdy už několik let a došlo až tak daleko, že plechové podběhy předních kol jsou prořezané tak, aby stále plnily svou funkci, tedy držely horní uchycení tlumiče, ale zároveň šetřily těžký materiál. Kus podběhu tak chybí, stačí jen plastový štít, který dnes dostávají auta, aby plech chránil před odletujícím kamením a nečistotami.

I jinak dokonalá šestka má svůj neduh, na jeho napravení mají ale ještě před uvedením do prodeje vývojáři šanci. Auto se na lehké silnici parádně nese, i velký retardér překoná bravurně (benziňák plavněji než nafťák), ale když narazí na zvrásněnou a rozbitou silnici, celá se začne třást. Podvozek je sice jistý, ale na nerovnostech vám prostě volant masíruje dlaně víc, než by bylo milé.

Na rozdíl od předchozích šestek ale na trh nedorazí liftback, tedy sedan s víkem kufru, které otvírá celou záď včetně zadního okna. To by mohlo naznačovat ještě jedno vysvětlení, které ale Mazda hlásat do světa nebude: boj o tuhost. Vývojáři totiž mazdám nasadili drastické diety a pravděpodobně se jim u kombíku nedařilo zachovat potřebnou torzní tuhost karoserie. U sedanu ji totiž hodně vylepšuje příčka pod zadním oknem, kterou ale kombík ani liftback mít nemohou. A možná i proto se u kombíku ubíralo na délce a liftback se vůbec neobjeví.

Zdroj: [odkaz]
16. 10. 2012 16:43
Re: Spotreba
Spotřeba je benzinového turbomotoru hodně závislá na jízdním stylu, což v článku dosvědčují údaje o průměrné spotřebě v rozmezí 10-6 l/ 100km.
Jinak tento motor v Astře končí a od nového roku ho nahradí nový motor 1.6 SIDI Turbo.

[odkaz]

Převody lze změnit při objednávce v konfigurátoru např. u Insignie...