Novinkové žně Opelu budou pokračovat i letos na podzim. Vedle dlouho dopředu avizované Ampery a nedávno představené Zafiry Tourer se dočkají také zájemci o sportovněji střižený hatchback. Třídveřová verze Astry nese opět přívlastek GTC a zůstává svébytným modelem s vlastní karoserií, která jen v základních rysech připomíná pětidveřovou Astru.
Model, který má v odbytu Astry představovat 15 až 20 % zákazníků, se poprvé představí na autosalonu ve Frankfurtu, v polovině září 2011.
Zatímco lídr trhu - Volkswagen - zůstává u klasického třídveřového modelu v nižší střední, Opel s Renaultem se vydali vstříc směrem k individualitě. Design vychází z loňské studie GTC Paris. Karoserie nové třídveřové Astry GTC sdílí s pětidveřovou verzí jen vnější zpětná zrcátka a anténa. Dokonce i šest ze sedmi vzorů kol z lehkých slitin je vyhrazeno pouze pro GTC.
Nová je ale i podvozková technika. Vzadu sice zůstává prověřená náprava s Wattovým přímovodem, přední kola jsou však zavěšena na vzpěrách HiPerStrut (High Performance Strut), podobných těm ze sportovního provedení Insignie OPC. Ve srovnání se standardní vzpěrou McPherson má HiPerStrut zmenšený příklon rejdové osy a kratší poloměr rejdu. To zlepšuje vedení kola, omezuje reakce nápravy na přidání plynu v zatáčce (torque-steer) a zlepšuje schopnosti vozu v zatáčkách. Nová konstrukce je připravena pro tovární instalaci kol o průměru 17 až 20 palců.
Proti pětidveřové Astře byla světlá výška díky sportovnímu podvozku snížena o 15 mm, základní míry podvozku naopak narostly. Prodloužená ramena na zadní nápravě přispěla ke zvětšení rozvoru o 10 mm na 2695 mm. Větší je rozchod kol vpředu (1584 mm, +40 mm) i vzadu (1588 mm, +30 mm).
Při ladění podvozku byl od počátku brán v úvahu systém adaptivních tlumičů FlexRide, který zvyšuje jízdní stabilitu, odezvu auta na podněty z řízení a rychlost v zatáčkách. K dispozici jsou nadále režimy Normal, Sport a Comfort.
Opel Astru GTC nabídne nejprve se čtyřmi známými motory. Sportovní verze OPC přijde na trh v roce 2012.
Základními motorizacemi jsou dvě výkonové verze motoru 1,4 Turbo s 88 kW a 103 kW. Obě jsou vybaveny stop-start systémem, mají momentová maxima 200 Nm a kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km.
Prozatímním vrcholem je motor 1,6 Turbo (132 kW), se kterým Astra GTC jede až 220 km/h.
Jediný turbodiesel v nabídce je čtyřválec 2,0 CDTI (121 kW, 380 Nm). S ním umí Astra GTC stovku za 8,9 s, nejvyšší rychlost 210 km/h a kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km. Standardem je stop-start.
Pýchou Opelu je nejen svébytný design, ale i praktičnost sportovně zaměřené verze Astry. V zádi je k dispozici 370 l pro zavazadla, po sklopení zadních sedadel se užitečný objem rozšíří na 1235 l.
Elektronická výbava Astry patří k nejlepším ve třídě, a tak není divu, že ji Opel nabídne i v GTC. Rozpoznávání dopravních značek je teď navíc chytřejší než dříve, kamera zajišťující data pro systém varující před nechtěným opuštěním jízdního pruhu nově zásobuje daty indikaci aktuální vzdálenosti od vozidla, které jede před vámi.
Absolutní novinkou v Astře GTC je čtvrtá generace adaptivních světlometů AFL 4. K devíti funkcím předchozího AFL+ přidává zapojení kamery Opel Eye, která pomáhá automaticky upracovat režim funkce světlometů pro maximální osvětlení vozovky a minimalizaci oslňování ostatních účastníků provozu.
Astra GTC byla navržena a vyvinuta v Rüsselsheimu, kde se bude taky vyrábět.
Prodej v Německu startuje 7. června 2011, základní cena činí 19.900 Euro.