Opel Astra K vstoupil na český trh, stojí nejméně 319.900 Kč
Dnešním dnem vstupuje na trh nová generace Opelu Astra. Vůz navazuje na téměř osmdesátiletou tradici kompaktních modelů s bleskem ve znaku (první byl Kadett v roce 1936) a přiváží celou řadu užitečných hi-tech prvků. České zákazníky navíc láká na přijatelnou základní cenu – startuje totiž na částce 319.900 Kč, avšak s atmosférickou čtrnáctistovkou o výkonu 74 kW dostupnou od ledna příštího roku.
V současné době tedy musíte sáhnout o level výše. Litrový přeplňovaný tříválec známý z Corsy a Adamu má výkon 77 kW, standardně spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou (pětistupňový EasyTronic je za 25.000 Kč) a Astra s ním startuje na 349.900 Kč. Úvodní linie Selection přitom není nikterak „ošizená“ – ve standardu dostanete šest airbagů, autorádio s bluetooth handsfree, diodové denní svícení, asymetricky dělená zadní opěradla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizaci nebo sadu na opravu pneumatik.
Velmi zajímavá jsou ergonomická přední sedadla s možností manuálního prodloužení sedáku – stojí 15.000 Kč (nebo 9.000 Kč pouze za sedadlo řidiče). Za dalších 14.000 Kč dostanete paket zimního vybavení zahrnující vyhřívaná přední sedadla a volant, tempomat s omezovačem rychlosti nebo ovládání audia na volantu. Vůz vyjíždí na 15“ plechových kolech, litá se k této výbavě nenabízejí.
Astra s linií Enjoy začíná na 339.900 Kč (1.4i/74 kW) a litrové turbo je o 30.000 Kč dražší. Oproti výbavě Selection navíc dostanete třeba audio R 4.0 IntelliLink se sedmipalcovým dotykovým displejem, tempomat s omezovačem rychlosti, multifunkční volant potažený kůží, elektrické ovládání zadních oken nebo výdechy klimatizace i pro zadní cestující. Spokojit se musíte s 16“ plechovými disky, lité „sedmnáctky“ však dostanete za přijatelných 9.000 Kč.
K předposlední výbavě Dynamic se vztahuje nejméně litrový přeplňovaný tříválec (77 kW) párovaný s pětistupňovým manuálem. Vůz začíná na částce 409.900 Kč, vyjíždí na litých 17“ kolech a vedle dosud zmíněných prvků dostanete například sportovní přední sedadla, přepínač sportovního režimu (auto získá lepší jiskru), varování před čelní kolizí, upozornění na opuštění jízdního pruhu, systém rozpoznání dopravních značek, protikolizní asistent nebo dešťový senzor. Uvedené bezpečnostní systémy jsou součástí sady Driver Assistance, kterou k linii Enjoy dostanete za 16.000 Kč (pro Selection se nenabízí).

Vrchol nabídky nové Astry představuje linie Innovation za 419.900 Kč. Ve standardu je například automatická dvouzónová klimatizace, elektronická parkovací brzda nebo bezklíčové odemykání a startování. Tato verze už navíc neklade jakákoliv omezení při výběru příplatkových prvků – za 35.000 Kč proto dostanete kožené čalounění sedadel včetně Zimní sady 2 (vyhřívání předních i zadních sedadel, vyhřívání volantu, 2x USB vzadu, elektrická parkovací brzda) a za rozumných 7.000 Kč máte dvoubarevná 18“ litá kola (platí i pro Dynamic). Ani na opačném konci nabídky nicméně není draho – prozatím vrcholná vznětová šestnáctistovka o výkonu 100 kW (později přibude i biturbo se 118 kW) vychází v kombinaci se šestistupňovým automatem na 549.900 Kč.
Nejen z úbytku hmotnosti až 200 kilogramů (nejméně však 120 kilogramů) je nová Astra živa. Do kompaktního segmentu totiž jako první přináší diodové světlomety Matrix se statickým přisvětlením do zatáček, které jsme krátce vyzkoušeli během nedávné prezentace v Bratislavě. Společně s diodovými zadními svítilnami je nejlevněji pořídíte za 35.000 Kč, v rámci sady Inovace za 40.000 Kč k nim ale dostanete také audiosystém Navi 900 IntelliLink s osmipalcovým dotykovým displejem.
Do poloviny příštího roku si však musíme počkat na systém Opel OnStar přinášející vysokorychlostní internetové připojení, vzdálené služby (například možnost nastavení navádění navigace prostřednictvím telefonického hovoru s asistentem) nebo automatické přivolání pomoci v případě, že se při nehodě aktivují airbagy. OnStar je zatím dostupný v 13 zemích Evropy.
Opel Astra – ceny zážehových motorů | ||||
Motor | 1.4 | 1.0 Turbo | 1.4 Turbo | 1.4 Turbo |
Zdvihový objem [cm3] | 1399 | 998 | 1399 | 1399 |
Válce/ventily | 4/4 | 3/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 74/6000 | 77/5000 | 92/4000-5600 | 110/5000-5600 |
Točivý moment [N.m/min] | 130/4400 | 170/1800-4250 | 230/2000-4000 | 245/2000-3500 |
Převodovka | 5M | 5M (5A) | 6M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 200 | 205 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 11,2 (12,7) | 9,5 | 8,3 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,4 | 4,3 (4,2) | 5,4 | 5,4 |
Cena Selection [Kč] | 319.900 | 349.900 | - | - |
Cena Enjoy [Kč] | 339.900 | 369.900 | 389.900 | 419.900 |
Cena Dynamic [Kč] | - | 409.900 | 429.900 | 459.900 |
Cena Innovation [Kč] | - | 419.900 | 439.900 | 469.900 |
Příplatek za automat činí 25.000 Kč |
Astra 1.6 CDTi – krátké svezení
V rámci dnešní tiskové konference k uvedení nové Astry na české trh jsme krátce vyzkoušeli vrcholný čtyřválec 1.6 CDTi (100 kW) spárovaný s automatickou šestistupňovou převodovkou za příplatek 40.000 Kč. Šeptající diesel, jak Opel tento motor nazývá, je nejživější od 2000 otáček za minutu, kdy začíná naplno působit všech 320 N.m točivého momentu, a hezky táhne přibližně do 3500 min-1. Zkoušený exemplář měl najeto pouze 23 kilometrů a očividně si ještě „sedal“, vysoká spotřeba mu ale byla cizí – přibližně 50 kilometrů kombinovaného provozu jsme zvládli za 5,3 l/100 km, a alespoň podle technických údajů to půjde ještě o litr úsporněji.
Převodovka využívá služeb hydrodynamického měniče, který nechává pro co nejkomfortnější průběh řazení častěji prokluzovat. Alespoň podle prvních dojmů bychom mu trofej za nejrychlejší práci nepředali, motor ale při potřebě lepší dynamiky nežene do nesmyslných otáček a při klidné jízdě není průběh řazení skoro znát. Moc se toho nezmění ani po přepnutí do manuálního režimu, ve kterém se musíte obejít bez páček pro řazení pod volantem.
Novou Astru nepořídíte s adaptivním podvozkem FlexRide, ten ale nakonec není potřeba. Jízda na 17“ kolech byla příjemně komfortní i na vozovce s ne zcela příkladným povrchem a rázy do interiéru prostupovaly spíše zřídka. Jeden z hlavních přínosů vidíme především ve Wattovu přímovodu (zabraňuje pohybům zadních kol proti sobě), který mají verze s výkonem od 110 kW a nejsilnější turbodiesel. Zadní náprava s torzní příčkou je na nerovnostech překvapivě klidná a oproti multilinku šetří hmotnost - i díky ní se podvozek chlubí mezigenerační redukcí až o 50 kilogramů.
Reportáž z první jízdy s novou Astrou si můžete přečíst v jednom z našich dřívějších článků, nicméně už nyní se ale těšte na podrobný redakční test včetně tradičního videa. Zveřejníme jej v pondělí. Znova, ale tentokrát podrobně, se v něm podíváme na vznětovou šestnáctistovku párovanou se šestistupňovým manuálem.
Opel Astra – ceny vznětových motorů | ||||
Motor | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | 1.6 CDTI | |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW/min-1] | 70/3500 | 81/3500 | 100/3500-4000 | |
Točivý moment [N.m/min] | 280/1500-1750 | 300/1750-2000 | 320/2000-2250 | |
Převodovka | 6M | 6M | 6M (6A) | |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 195 | 205 (205) | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,7 | 11,0 | 9,6 (9,7) | |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 3,6 | 3,6 | 3,7 (4,3) | |
Cena Selection [Kč] | 394.900 | 409.900 | - | |
Cena Enjoy [Kč] | 414.900 | 429.900 | 459.900 | |
Cena Dynamic [Kč] | - | 469.900 | 499.900 | |
Cena Innovation [Kč] | - | 479.900 | 509.900 | |
Příplatek za automat činí 40.000 Kč |