Opel Corsa B (1993-2000) - Cenový válečník
Corsa B nahradila stařičký hranatý model první generace a svou koncepcí se stala asi prvním představitelem plnohodnotného malého vozu, se kterým se lze vydat i na delší cestu a který může splnit požadavky mladé rodiny. V roce 1994 byla uvedena na trh nová Škoda Felicia a tak Corsa měla obtížný úkol. Svým šarmem, technikou a vlastně i západním původem měla totiž přesvědčit majetnější a domácí značce málo loajální zákazníky. S pořizovací cenou začínající na hranici 300.000,- Kč to neměla proti škodovkám vůbec snadné, ale doba Corsy měla teprve přijít.
Malý automobil je i dnes konkurentem domácím Felíciím, teď už ale jen v bazarech. Opel s vnějšími rozměry (3729 x 1608 x 1420 mm) na Felicii (3883 x 1635 x 1415 mm) nemá, což ale platí o všech konkurentech osvědčené škodovky. Ačkoli do délky schází Corse 15 cm, rozvor je kratší jen o 7 mm a tak prostor pro cestující je obdobný. Na kratší karosérii doplatil zavazadlový prostor, jehož objem (260 l) je však vzhledem k velikosti auta dostatečný. Při rozhodování o koupi Corsy zřejmě sehraje významnou roli design. Malý automobil působí i po 11 letech od představení stále svěžím dojmem. V Evropě byla Corsa nabízena se dvěma karosériemi. Třídveřová je podle nás elegantnější a sportovnější, pětidveřová verze zase získává body za praktičnost. Obě verze se liší nejen počtem dveří, ale i provedením zádě. Ta u pětidveřové Corsy je strmější a užší koncová světla nezasahují do vzhůru výklopných dveří. Třídveřová verze, kterou vidíte i na našich snímcích v pastelově zelené barvě chytí nejednu řidičku za srdce. Ale pozor, než Corsu koupíte, zkuste se s ní projet a zejména zaparkovat. Mnoho exemplářů nemá příplatkový posilovač řízení.
Design Corsy je nejen pěkný, ale současně praktický. Exponovaná místa karosérie (nárazníky, lemy blatníků) jsou tvořeny díly z tmavých plastů, pětidveřová verze má bohaté prosklení a viditelnost všemi směry je tak velmi dobrá.
Uvnitř auta je jednoduchý a originální interiér, který byl v době vzniku špičkou své třídy. Opel vybavil Corsu velmi dobře i po bezpečnostní stránce. Sériové byly předepínačů bezpečnostních pásů a boční výztuhy ve dveřích, za příplatek bylo možno získat oba přední airbagy již krátce po uvedení na trh (sériově airbag řidiče od roku 1994), což nebylo v této třídě vůbec běžné. Náš exemplář měl oba přední airbagy, ale i tak zůstala k dispozici schránka na drobnosti před spolujezdcem. Základní objem zavazadlového prostoru je možno zvětšit na 1050 l sklopením zadních sedadel, ale pokud si první majitel nepřiplatil, opěradlo je nedělené. Pod podlahou kufru je plnohodnotné rezervní kolo.
V prvních Corsách druhé generace najdeme převážně zážehové čtyřválce 1.2i (33 kW) a 1.4i (44 kW), které sice nejsou z řady Ecotec, ale i tak od nich lze očekávat nízkou spotřebu. Základní agregát s největším výkonem 33 kW příliš v Corse nesvede, ale do města a okolí to stačí. Corsa s tímto motorem má pohotovostní hmotnost jen 835 kg. Nejlevnější Corsa přišla v polovině 90. let, kdy rozpoutala cenovou válku na automobilovém trhu, který patřil do té doby jen domácímu výrobci. S nejslabším motorem jela tato Corsa až 145 km/h, problematičtější je zrychlení z klidu na rychlost 100 km/h za 20 sekund.
V nabídce byly také silnější motory: 1.4i (60 kW) a 1.6i (80kW), který byl vyhrazen třídveřovému GSi. Diesely 1.5 D (37 kW) a 1.5 TD (49 kW) nejsou příliš oblíbené. Později nabídku motorů doplnily moderní agregáty řady Ecotec: 1.4 16V (66 kW), 1.2 16V (48 kW) a tříválec 1.0 12V (40 kW), který je lze doporučit pro nízkou spotřebu a sazby povinného ručení, ale je třeba se smířit s neobvyklým zvukem tříválce. Zastaralé diesely byly nahrazeny větším atmosférickým motorem 1.7 D (44 kW).
Odpružení Corsy je spíše komfortní, ale jízdní vlastnosti jsou i tak jisté. Lehká karosérie, ani podvozek nejsou stavěny na těžké diesely, takže u nich lze očekávat problémy zejména s přední nápravou. Když už jsme u těch problémů, pohledem do statistiky TÜV zjistíme, že Corsa na tom není tak špatně jak si mnozí myslí a proto platí za lepší ojetinu. Podle německého žebříčku je Corsa mezi 4-5 let starými vozy na 26. místě (7,2% aut se závadou), 6-7 leté Corsy mají problém v 11,6% případů a nadprůměrné hodnocení je také u 8-9 let starých Opelů. Proti očekávání se Corsa dlouhodobě drží nad poruchovostí hlavního německého konkurenta - Volkswagenu Polo. Německá Dekra vidí největší problémy v závadách na osvětlení a elektroinstalaci. Častou závadou dále bývá vybitý akumulátor (opotřebovaný akumulátor, závada na alternátoru), netěsné čerpadlo chladícího okruhu, problémy s řazením (zpětný chod) a ruční brzdou. Dobrou zprávou je vysoká odolnost karosérie vůči korozi.
Opel Corsa velmi dobře poslouží jako druhé vozidlo v rodině, ale dobře se může uplatnit i jako rodinný automobil pro mladý pár. I když image není tak dobrá jako u malých vozů z Wolfsburgu, čísla statistik říkají, že kvalita Corsy je přinejmenším srovnatelná. Automobil se stane oblíbeným miláčkem vaší ženy zejména pokud bude vybaven příplatkovým posilovačem řízení.
Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:
Přednosti
- úsporné zážehové motory, nízké provozní náklady
- stále moderní vzhled exteriéru
- prostorný interiér
- snadná ovladatelnost
- dobrá antikorozní ochrana
Nedostatky
- absence posilovače řízení
- nepřesné řazení
- průměrné dílenské zpracování
- horší vznětové motory
Nejčastější závady
- opotřebovaný akumulátor, závada na alternátoru
- závady na osvětlení
- problémy s řazením a zapalováním
- koroze výfuku
- netěsné čerpadlo chladící soustavy, olejové čerpadlo
- opotřebené tlumiče
Vůz/r.v. | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 |
Corsa 1.2 Eco 3dveř. | - | - | 104000 | 93000 | 82000 | 72000 | 63000 |
Corsa 1.0 12V Eco 3dveř. | 141000 | 129000 | 118000 | - | - | - | - |
Corsa 1.5 D Family 3dveř. | - | - | - | -100000 | 89000 | 78000 | 69000 |
Corsa 1.7 D Family 3dveř. | 144000 | 127000 | 113000 | - | - | - | - |