Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Crossland 1.2 Turbo (96 kW) – Povedený crossover za rozumnou cenu

David Bureš
Diskuze (37)

Opel Crossland se v rámci faceliftu zbavil písmena X v názvu a jeho design se inspiroval novou Mokkou. Dostupná cena mu ale zůstala. Navíc to není jeho jediná přednost.

Design, interiér


Když se řekne Opel, mně osobně se jako první vybaví dnes už tradiční součást jeho nabídky, jako je malý hatchback Corsa a kompaktní Astra nebo třeba Insignia jako náhrada za někdejší Vectru. Jenže ani jeden z nich dnes není na českém trhu nejprodávanějším modelem značky. Tím je totiž městský crossover Crossland, který nedávno prošel modernizací.

Automobil vstupoval na trh v roce 2017 jako první společný projekt mezi Opelem a Skupinou PSA ještě v době, kdy německá značka stále patřila americkému koncernu General Motors. Tenkrát byl druhým modelem Opelu v tehdy už hodně populární třídě malých SUV. Od již prodávané Mokky X se měl odlišit nižší cenovkou a praktičtější karoserií, protože byl považován za nástupce malého MPV Meriva. Tento charakter vozu zůstává i po faceliftu, v době, kdy Mokka už dorazila ve druhé generaci a od druhého malého SUV s bleskem ve znaku se více odlišila ještě stylovějším charakterem.

V reálu pohledná tvář

Právě na novou Mokku odkazuje pozměněný design, stejně jako už chybějící X v názvu - Crossland tak už svým jménem nezdůrazňuje své zastoupení v kategorii SUV. Stylisté zcela přepracovali přední partie, které pomocí motivu motocyklového hledí mají připomínat dávné modely značky, jako byla třeba Manta. Automobilka tomuto řešení říká Opel Vizor, přičemž tento detail se má do budoucna stát poznávacím znakem vozů z Rüsselsheimu. Paradoxem doby je přitom fakt, že modernizovaný Crossland fyzicky na trh přichází o pár měsíců dříve než nová Mokka, na níž byl tento motiv poprvé představen.

Osobně musím říct, že na prvních fotografiích mi nová příď k celku neseděla, setkání tváří v tvář však bylo již pozitivní. Auto tak najednou vypadá moderněji a dospěleji, také robustněji než "milý" předchůdce. Dvoubarevná karoserie vrcholné varianty Ultimate pak dělá auto hodnotněji působícím.

Také uvnitř je znát, že se Opel snažil minimálně u vrcholné verze Ultimate levnější techniku v útrobách zamaskovat. Jenže ani pohledný lakovaný dekor odkazující na vnější detaily karoserie nezakryje levnější materiály použité jinde v kabině.

Opel Crossland 1.2 Turbo Opel Crossland 1.2 Turbo

Dobrá cena i bohatá výbava

Když jsme nakousli tu cenu, tak zmiňme, že právě ta zůstává jednou z předností vozu. Crossland totiž v případě atmosférické dvanáctistovky s třemi válci o výkonu 61 kW startuje na částce 349.990 korun. Automobil nicméně je cenově dostupný také s nejvýkonnějším motorem v nabídce, v podobě testovaného přeplňovaného tříválce 1.2 Turbo o výkonu 96 kW. Ten se totiž pořád vejde pod čtyřsettisícovou hranici, což s takovým výkonem není běžné. Třeba Hyundai Kona stojí shodných 399.990 Kč s tříválcem 1.0 T-GDi o výkonu 88 kW.

Opel Crossland – srovnání testovaného motoru s konkurencí
Model Opel Crossland Hyundai Kona Peugeot 2008 Renault Captur Škoda Kamiq
Motor 1.2 Turbo 1.0 T-GDi 1.2 PureTech 1.3 TCe 1.0 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1199 998 1199 1333 999
Válce/ventily 3/4 3/4 3/4 4/4 3/4
Největší výkon [kW/min] 96/5500 88/6000 96/5500 103/4500-6000 81/5500
Točivý moment [N.m/min]  230/1750 172/1500-4000 230/1750 260/1750-3500 200/2000-3000
Převodovka 6M 6M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 201 181 196 196 194
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,9 11,5 8,9 10,3 10,2
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 5,1 5,5 ? ?
Základní cena [Kč] 399.990 399.990 435.000 465.000 427.900

Nízká cena přitom není vyvážena chudou výbavou. Už v základu dostanete diodové světlomety, světelný a dešťový senzor, multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou a funkcemi Android Auto a Apple CarPlay, tempomat nebo třeba kožený volant. Já osobně bych tak postrádal jen vyhřívané přední sedačky (v kombinaci s vyhřívaným volantem za 12.000 Kč) a parkovací čidla (15.000 Kč, včetně zadní parkovací kamery).

Opel navíc umožňuje si Crossland bohatě vybavit. K dispozici jsou takové prvky jako vyhřívané čelní sklo, head-up displej, vyhřívání volantu, hlídání mrtvého úhlu nebo adaptivní diodové světlomety. Řešení těchto prvků se však muselo přizpůsobit dostupné ceně vozu, což znamená průhledový štít tvořený jen výsuvným sklíčkem, viditelné drátky vyhřívaného čelního okna nebo to, že adaptivní světla nejsou „matrixová“.

Zpět ale od výbavy do kabiny. Ta si uchovává pro mě dnes stále důležitější intuitivní a logické ovládání. Kritik by řekl, že je jeho kabina zastaralá, jenže já zachování dosavadní koncepce kvituju. Zkrátka tu máte "obyčejný" volant s logicky rozmístěnými tlačítky těch nejdůležitějších funkcí a klasické ovládání klimatizace, doplněné o dotykový displej multimediálního systému. Stejně tak zůstává analogový přístrojový štít (doplněný jen o displej palubního počítače), s přehlednými a dobře čitelnými budíky. Že se tu rychle zorientujete bez nutnosti pečlivého studování návodu, se mi zkrátka líbí a je podle mě velká škoda, že to už nebývá tak samozřejmé jako kdysi.

Opel Crossland 1.2 Turbo Opel Crossland 1.2 Turbo

Pro Opel tradičně jsou tu pohodlné přední sedačky (s certifikátem AGR), které potěší jak na dlouhých cestách, tak obstojí pečlivým držením. Užší karoserie nicméně limituje prostor v úrovni loktů. Zadní lavice pak dokazuje, že Crossland byl původně zamýšlen také jako náhrada za malé MPV Meriva. Může být v podélném směru posuvná o 15 centimetrů, což zajišťuje parádní variabilitu. V zadní poloze tak máte královský prostor pro nohy a stále slušný zavazadelník o objemu 410 litrů. Naopak pokud posunete sedačky zcela vpřed, děti v autosedačce se sem pořád naskládají a vy dostanete zavazadelník o objemu 520 litrů. Nevýhodou je snad jen to, že posuvnou lavici nedostanete v základním stupni Edition, ale až v druhém stupni Elegance za příplatek 10.000 korun. Standardem je až pro vrcholné Ultimate.

Motor, jízdní vlastnosti


Zlepšil se

V rámci stále přísnějších emisních norem automobilky v poslední době rychle přezbrojují na novou generaci motorů, rozšiřují nabídky o mildhybridy nebo se v malých autech zbavují turbodieselů, u Crosslandu ale k ničemu takovému nedošlo. Paradoxně šel proti trendům doby, když dostupný turbodiesel 1.5 CDTI posílil ze 75 na 81 kW. V kombinaci s automatem má pak tato patnáctistovka dokonce 88 kW.

V rámci redakčního testu jsme ale sáhli po vrcholné benzinové motorizaci, tříválci 1.2 PureTech o výkonu 96 kW. Nic jiného než tříválec Crossland na straně benzinových jednotek ani neposkytuje, ten základní je dokonce atmosférický s nepřímým vstřikováním o výkonu 61 kW.

Jak už bylo řečeno, i nejsilnější nabízená verze tříválce umí zaujmout dostupnou cenou. V tomto případě se navíc dočkáte i zajímavého elánu už od nízkých otáček, byť jen v rámci tuzemských povolených limitů. Na dálnici už se mu okolo 140 km/h tolik zrychlovat nechce, což ale u městského crossoveru nevadí. Každopádně se  však od nějakých 2000 otáček při akceleraci nevyhnete syrovějšímu jadrnému tónu, typickému pro tříválcové agregáty. Do 1500 otáček zase agregát lehce duní.

Opel Crossland 1.2 Turbo Opel Crossland 1.2 Turbo

Plusem je i slušná spotřeba, která se snad za všech podmínek drží kolem sedmi litrů, ať už mluvíme o pohybu na dálnici nebo na okreskách. Ve městě pak za volnějšího provozu klesá k šestilitrové hranici.

Příliš mě ale nenadchla spolupráce s šestistupňovou manuální převodovkou, kterou nicméně lze nahradit za 40.000 korun automatickým šestikvaltem, jehož pořízení bych silně zvažoval. Manuál už sice nemá takové "francouzsky" gumové řazení jako kdysi, ale je dost tuhé. Nemohl jsem si ale zvyknout na necitlivý chod spojky, stejně jako delší dráhy řazení. Navíc mi kvůli dlouhé řadicí páce přišlo, že nutný pohyb při řazení jedničky, trojky a pětky je delší, než při řazení sudých převodů. Kompromisem je i zpřevodování, kdy ve městě neustále řešíte, zda jet na trojku, nebo čtyřku, při jejíchž 1500 otáčkách při rychlosti 50 km/h motor lehce duní. Při 140 km/h dvanáctistovka každopádně točí bezmála 3000 otáček.

Právě převodovka tak pořád podle mého soudu dokazuje francouzský původ vozidla, který mi před faceliftem vadil i v otázce nastavení podvozku. Právě naladění se ale v rámci modernizace měnilo, nové jsou tlumiče i pružiny předních závěsů McPherson, zadní náprava s torzní příčkou byla přepracovaná, a musím říct, že rozhodně k lepšímu.

Řízení je sice nadále spíše lehčí, poskytuje ale větší jistotu než dříve, a to hlavně za vyšších rychlostí na dálnici. Ostatně Opel tvrdí, že je Crossland "autobahn proof," tedy vyvíjen podle německého vzoru tamějších dálnic, aby byl stabilní i za vysokých rychlostí. To bezesporu platí, byť se v utažených obloucích karoserie vozu pořád poněkud naklání. Crossland nicméně i tak drží stopu. Nerovnosti pak za všech podmínek měkce tlumí.

Průměrné odhlučnění však dává najevo, že je Crossland přece jen primárně zamýšlen jako auto do města. Na dálnici už uslyšíte jistý šum větru kolem karoserie, stejně jako hluk od podvozku. Výhled je pak díky vyvýšené pozici sedadla slušný, trochu jej ale omezují silné A sloupky karoserie.

Závěr


Závěr

Když jsem Opel Crossland (tehdy ještě Crossland X) zkoušel při jeho příchodu na trh, byl jsem trochu v rozpacích. Vadil mi až příliš zjevný "francouzský" původ, znatelný na nepřesné převodovce, lehkém řízení nebo houpavém podvozku. Po faceliftu mi ale Crossland sedl mnohem více.

Ano, snaha o dostupnou cenu je pořád znatelná na některých lacinějších detailech, ať už na levnějších materiálech nebo spíše průměrném odhlučnění, jenže Crossland zároveň myslí i na ty, kteří si i v takovém autě chtějí dopřát něco extra. A tak je tu třeba dvoubarevné lakování, zajímavý dekor uvnitř nebo třeba nabídnutí vyhřívaného čelního skla a head-up displeje, byť pořád jen v podobě výsuvného sklíčka nad přístrojovým štítem.

Opel Crossland 1.2 Turbo Opel Crossland 1.2 Turbo

Více mi každopádně dává smysl nějaká dostupnější verze než testovaný vrchol v podobě derivátu Ultimate a nejsilnějšího tříválce v nabídce. Jako celek ale umí být Crossland příjemným společníkem. V sedačkách se pohodlně sedí, líbí se mi i tužší řazení i řízení, které mi dnes přijde přesnější, stejně jako jistější chování při zachování komfortního odpružení. Navíc modernizovaný design inspirovaný novou Mokkou se mi v reálu líbí více jak na fotkách.

A tak se ve výsledku nedivím tomu, že je Crossland mezi zákazníky tak oblíbený. Osloví totiž jak mladé rodiny, tak zákazníky z řad seniorů. Věřím, že mu titul nejprodávanějšího Opelu u nás a druhého nejprodávanějšího modelu značky globálně vydrží i nadále.

Nejlevnější verze modelu 339.990 Kč (1.2/61 kW Cool Edition)
Základ s testovaným motorem 399.990 Kč (1.2 PureTech/96 kW Edition)
Testovaný vůz bez příplatků 529.990 Kč (1.2 PureTech/96 kW Ultimate)
Testovaný vůz s výbavou 636.990 Kč (1.2 PureTech/96 kW Ultimate)

Plusy

  • Atraktivní cenovka
  • Možnost bohaté výbavy
  • Slušná spotřeba
  • Pohodlný podvozek
  • Komfortní sedačky

Minusy

  • Lacinější materiály uvnitř
  • Jadrnější zvuk motoru
  • Kompromisní zpřevodování
  • Spíše průměrné odhlučnění
Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (37)

Doporučujeme

Opel Crossland 1.2 Turbo (96 kW)
Cena základní sestavy 529 990 Kč
Výbava základní sestavy 17" kola z lehkých slitin, šest airbagů, dešťový a světelný senzor, tempomat, kožený multifunkční volant, elektricky ovládaná přední a zadní okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, automatická dvouzónová klimatizace, ambientní osvětlení, Bezklíčové odemykání, zadní parkovací čidla, diodové světlomety AFL, přední mlhovky, navigace, ergonomická přední sedadla AGR, čalounění alcantarou, zatmavená zadní boční okna, dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru, stříbrné střešní ližiny, dvoubarevná karoserie. Kč
Cena testované sestavy 636 990 Kč
Výbava testované sestavy Zimní sada - vyhřívání volantu a předních sedadel (+12.000,-), Parkovací sada Plus - parkovací čidla vpředu a vzadu, parkovací kamera (+18.000,-), vyhřívání čelního skla (+5.000,-), metalický lak (+15.000,-), kožené čalounění (+30.000,), head-up displej (+9.000,-), bezdrátová nabíječka chytrých telefonů (+4.000,-), sada Bezpečnost - senzor únavy řidiče, detekce chodců, varování před čelní kolizí (+10.000,-), rozpoznávání dopravních značek (+4.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1199
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 201
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.7
Emise CO2: 130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1255
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1259 / 531
Rozměr pneu: 215/50 R17
Opel Crossland 1.2 Turbo (96 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4217
b) šířka (mm): 1765
c) výška (mm): 1605
d) rozvor (mm): 2604
e) rozchod vpředu (mm): 1518
f) rozchod vzadu (mm): 1491
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - CHerokee
14. 2. 2021 18:33
Tak zase někdy
Už na tento web moc nechodím. Mám rád vše, co voní benzínem, ale svět aut jde v Evropě směrem, který veškerou zábavu zabíjí. Svoboda, radost a originalita nám ještě zůstala ...v jedné stopě. Jak tohle může dostat 4 hvězdy netuším. Designově je to ještě horší než byl Fiat Multipla, neforemný zblitek, nikde ani kousek originality, motor, který vůbec do auta nepatří. Ničím zajímavé auto. Jízdně ani nemá cenu mluvit. A takhle začíná ten přechod na čínské samořídící se uniformní elektrické krabice, který je nám neustále po kouscích, ale stále vehementněji servírován. A nejhorší na tom jsou servilní novináři, kteří si řežou větev pod vlastní prd*elí.
Avatar - Blue Sun
9. 2. 2021 18:51
Re: Německá Dacia... a to je ten problém!
Panejo, to jsou zase kraviny, co dokážeš vymyslet...
9. 2. 2021 18:19
Re: Německá Dacia... a to je ten problém!
Crossland som nikdy nesledoval, ale ako lacnejsie auto sa ako pisete predava super a nova mokka sa bude ako drahsie auto predavat super tiez, corsa je stalica, pockajme si na novu astru, s inspiraciou od mokky ma tiez potencial.

Do 2025 by som to nevidel s oplom vobec zle - ma aj lacnejsie aj drahsie modely, no a po 2025 bude zle uplne so vsetkymi...
Avatar - rohYpnol
9. 2. 2021 17:50
Německá Dacia... a to je ten problém!
Crossland má co nabídnout, nepochybně. Jenže...

Stejně jako Corsa je Crossland jen cenově výhodnější Peugeot/Citroen s "oldschool" interiérem. Takže v podstatě se dá říct, že to je taková Dacia pro ty chudší Němce. Ano, na tom by samo o sobě jistě nebylo nic špatného. I chudý Němec je zákazník a i on potřebuje jezdit. Navíc Opel tak nějak tuto roli zastával už dříve.

Jenže právě to je ten problém. Opel se hrozně dlouho vyhrabával z pozice "auta pro chudé němce", a po extrémně nekonečných pokusech se mu to aspoň trochu podařilo zlomit až s příchodem Insignie a minulé Astry. Jenže od té doby to jde s Opelem opět jen z kopce...

Paradoxně ale věřím, že nastupující krize může Opelu hodně pomoct. Ve výrobě jiných značek začnou modely padat jak vojáci na Saipanu a výroba se bude přizpůsobovat bídě... Tím Opel dostane novou krev do žil. Jen se obávám, aby to nebyl poslední vzdor s ohledem na zabijáka automobilového průmyslu - politický projekt elektromobility. :-!
9. 2. 2021 16:40
Solidní nabídka
Není divu, že je Crossland v ČR nejprodávanější Opel. 1) modelů kategorie MPV v poslední době brutálně ubývá, 2) ceny Crosslandu jsou na dnešní šílenou dobu velmi slušné a konfigurovatelnost výbavy je skvělá 3) Obrovskou výhodu také představují snadné, přehledné a logické ovládací prvky (normální "budíky", poctivá tlačítka a dokonce mechanická P brzda!). Ten nový styl přídě je velmi líbivý, je ale pravda, že ke zbytky karoserie Crosslandu se moc nehodí. Tužší naladění podvozku i řízení je určitě krok správným směrem, ale to řazení musí být peklo už jen podle té francouzsky předkloněné řadicí páky (při zařazené jedničce, trojce a pětce).