TEST Opel Insignia Sports Tourer: První jízdní dojmy
Evoluce, kterou v posledních letech prošla velká kombi značky Opel, je podobně pohnutá, jako vývoj odbytu této značky na jejích klíčových trzích.
Poslední klasický velký Opel - Omega - s motorem vpředu a pohonem zadních kol, se odporoučel v roce 2003. Nástupcem jeho prostornější verze Caravan se stala Vectra Caravan s prodlouženým rozvorem a na tehdejší střední třídu gigantickou délkou 4,8 m. Insignia svými půdorysnými rozměry obě velká kombi překonává.
Zatímco Vectra Caravan byla po opuštění klasické koncepce pohonu orientována především na užitné vlastnosti, Insignia Sports Tourer chce být prostorným univerzálem - autem, které bude oslovovat designem, prostorem i jízdními vlastnostmi.
Srovnání Opel Insignia a předchůdci s karoserií kombi | |||
Rozměr | Insignia Sports Tourer | Vectra C Caravan | Omega Caravan |
Délka [mm] | 4908 | 4839 | 4898 |
Šířka [mm] | 1856 | 1798 | 1776 |
Výška [mm] | 1498 | 1500 | 1545 |
Rozvor [mm] | 2737 | 2830 | 2730 |
Rozchod vpředu [mm] | 1585 | 1536 | 1514 |
Rozchod vzadu [mm] | 1587 | 1525 | 1525 |
Objem zav. prostoru [l] | 540/1530 | 530/1850 | 540/1800 |
Zadní část Sporst Toureru dostala hned několik zajímavých řešení. Výklopné víko je mimořádně rozměrné, v podstatě tvoří celou záď karoserie s výraznými přesahy do boků i střechy. Po otevření nakládáte zavazadla spíše než "do kufru" rovnou "na ložnou plochu". Na první pohled by se mohlo zdát, že je přes silný zadní nárazník obtížně přístupná, ale jde spíš o klam, neboť zavazadla mohou po naložení i mírně vyčnívat aniž by byl problém s dovřením.
Velký pohyblivý díl víka má ocelový rám s připevněnými plastovými panely na povrchu. Přes celkem unikátní rozměry není příliš těžký a technici Opelu potvrdili, že při případném střetu v nízkých rychlostech dojde pouze k poničení relativně levných povrchových plastů, aniž by bylo třeba měnit celé víko. Jeho součástí jsou také pro Insignii charakteristické, výše umístěné svítilny.
Zajímavostí je zdvojení většiny světelných prvků na zádi z bezpečnostních důvodů. Aby byl automobil vidět i v noci, po otevření zavazadelníku, jsou pod víkem ve spodní části sloupků karoserie, další koncové svítilny.
Výklopná záď může být za příplatek samočinně otevíratelná, přičemž je možno vybrat jednu ze tří poloh otevření. To je funkce předcházející poškození víka o strop v garáži.
Plocha, na kterou jsou zavazadla ukládána je v rovině s prahem zavazadelníku, její základní délka je 1086 mm, minimální šířka pak spíše průměrných 1030 mm.
Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha bez schodu, což je však v této třídě dnes již standard. Maximální objem pro zavazadla je menší (1530 l) než ve Vectře (1850 l), ale zákazníkům to prý až tak moc nevadí, přednější je pro ně dostatečný základní objem (u Insignie Sports Toureru 540 l).
Opel Insignia - přehled benzinových motorizací | ||||||
Motor | 1,6 Ecotec | 1,8 Ecotec | 1,6 Turbo Ecotec | 2,0 Turbo Ecotec | 2,0 Turbo Ecotec 4x4 | 2,8
V6 Turbo Ecotec 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1796 | 1598 | 1998 | 1998 | 2792 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon
[kW/ot/min] |
85/6000 | 103/6300 | 132/5500 | 162/5300 | 162/5300 | 191/5500 |
Nejvyšší toč. mom.
[Nm/ot/min] |
155/4000 | 175/3800 | 230/ 2200-5500 | 350/ 2000-4000 | 350/ 2000-4000 | 350 (400)/ 1900-4500 |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 202 | 220 | 236 (234) | 234 (232) | 250 (248) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,8 | 12,2 | 9,2 | 7,9 (8,1) | 8,0 (8,2) | 7,2 (7,3) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,7 | 7,9 | 7,9 | 8,9 (9,7) | 9,3 (9,9) | 11,4 (11,8) |
Během první projížďky nám dělal společnost z menších Aster známý motor 1,6 Turbo Ecotec (132 kW, 230 Nm). V téměř pětimetrové Insignii se sbírá o poznání méně ochotně, což je ale vzhledem k pohotovostní hmotnosti (přes 1,6 t) celkem logické. Bohužel musíme potvrdit pro dynamickou jízdu nutné vytáčení i vysokou citlivost spotřeby maloobjemového turbobenzínu na zatížení, což v kombinaci s těžkým autem a obrovskými koly (245/45 R18) dává výslednici směřující při běžné jízdě ke spotřebě nad 10 l/100 km. Za všech okolností tichý motor s bezprostřední reakcí a širokým využitelným otáčkovým pásmem se snadno nechal vyprovokovat i k rychlostem kolem 180 km/h, za touto hranicí už byla dynamika slabá. Nástupce atmosférických benzinových dvoulitrů tedy dokáže rozpohybovat velké kombi celkem snadno, výraznou úsporu provozních nákladů ale dosáhnete pouze vyloženě asketickou jízdou a jen na rovných úsecích, tedy v situacích, kdy ještě turbodmychadlo nedává příliš velký plnicí tlak.
Kombi ztratilo jen málo z jízdní lehkosti, kterou disponuje Insignia sedan. Hmotnostní handicap Sports Toureru ale činí poctivých 100 kg. Zážehový motor zatěžuje příď jen málo, takže se ve vyšších rychlostech může zdát vedení auta po německé dálnici méně jisté, než v případě turbodieselů. Zatáčky vykružuje auto stále velmi přirozeně. I s velkými průměry kol a nízkými profily pneumatik zvládá běžné nerovnosti s přiměřeným komfortem, ale rovnou dodáváme, že jde o automobil s tuhým podvozkem a ambicemi uspokojit zájemce o řidičské zážitky.
Opel Insignia - přehled naftových motorizací | |||||
Motor | 2,0 CDTI Ecotec (81 kW) | 2,0 CDTI Ecotec (96 kW) | 2,0 CDTI Ecotec (118 kW) | 2,0 CDTI Biturbo Ecotec
(140 kW) |
2,0 CDTI Biturbo Ecotec (140 kW) 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 81/4000 | 96/4000 | 118/4000 | 140/4000 | 140/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 260 (320*)/1750-2500 | 300 (320*)/1750-2500 | 350
(380*)/1750-2500 |
400/2000 | 400/2000 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 200 (198) | 212 (210) | 223 (220) | 219 (216) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,6 | 11,6 (11,7) | 9,9 (10,1) | 8,8 (9,0) | 8,9 (9,1) |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 6 | 6,0 (6,9) | 6,0 (6,9) | 6,5 (7,3) | 6,9 (7,5) |
Druhým zkoušeným Sports Tourerem byla vrcholná verze 2.0 CDTi Biturbo 4x4. V ní je víceprvkové zavěšení zadních kol kombinováno se 4. generací spojky Haldex, která už své kvality prokazuje v mnoha jiných vozech.
Přenos 400 Nm dvojitě přeplňovaného čtyřválce na silnici je bezproblémový a naprosto přirozený, k prokluzům nedochází ani při velmi ostré akceleraci, ani na výjezdech ze zatáček. Jízda je ve srovnání se zážehovou Insignií jistější jak v přímém směru, tak i v zatáčkách. Hluk motoru je dobře utlumen, přechody pracovních pásem (v 1500 min-1 dochází k zapojení druhého turbodmychadla, ve 3000 min-1 k odpojení prvního) jsou plynulé.
Spotřeba není ani v tomto případě hlavním trumfem. Pohotovostní hmotnost této kombinace odhadujeme na poctivých 1800 kg, a když připočtete náročný systém přeplňování, nebude náš odběr 8 až 9 l/100 km ničím výjimečným.
Agregát, který v podstatě nastupuje jako náhrada za vznětový šestiválec, je o 40 kg lehčím řešením, což bylo pro jeho využití - při obdobných jízdních výkonech a nižší normované spotřebě – podle Opelu rozhodující.
Zájemci o úspornější verze mají možnost volby mezi třemi méně výkonnými variantami stejného motoru. Pohon všech kol je standardem pro zážehový šestiválec. Za příplatek je dodáván nejen k motoru 2.0 CDTi Biturbo, ale i k zážehové jednotce 2.0 Turbo Ecotec. Oba čtyřválce s pohonem 4x4 lze mít i s klasickou šestistupňovou automatickou převodovkou.
Insignia Sports Tourer se na českém trhu objeví počátkem května, ceny jsou o 35 tisíc vyšší než u odpovídajícího sedanu, resp. o 25 tisíc vyšší než u liftbacku. Hlavním soupeřem bude logicky Volkswagen Passat Variant, sportovním charakterem je ale Sports Tourer blíže Mondeu kombi nebo Mazdě 6 Wagon.