Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Insignia Sports Tourer: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (147)
Po sedanech a liftbacích řady Insignia se na přelomu dubna a května k českým zákazníkům dostanou také praktičtější kombi Sports Tourer. První kilometry jsme absolvovali s motory 1,6 Turbo (132 kW) a 2.0 CDTi Biturbo (140 kW) v Německu.

Evoluce, kterou v posledních letech prošla velká kombi značky Opel, je podobně pohnutá, jako vývoj odbytu této značky na jejích klíčových trzích.

Poslední klasický velký Opel - Omega - s motorem vpředu a pohonem zadních kol, se odporoučel v roce 2003. Nástupcem jeho prostornější verze Caravan se stala Vectra Caravan s prodlouženým rozvorem a na tehdejší střední třídu gigantickou délkou 4,8 m. Insignia svými půdorysnými rozměry obě velká kombi překonává.

Zatímco Vectra Caravan byla po opuštění klasické koncepce pohonu orientována především na užitné vlastnosti, Insignia Sports Tourer chce být prostorným univerzálem - autem, které bude oslovovat designem, prostorem i jízdními vlastnostmi.

Srovnání Opel Insignia a předchůdci s karoserií kombi
Rozměr Insignia Sports Tourer Vectra C Caravan Omega Caravan
Délka [mm] 4908 4839 4898
Šířka [mm] 1856 1798 1776
Výška [mm] 1498 1500 1545
Rozvor [mm] 2737 2830 2730
Rozchod vpředu [mm] 1585 1536 1514
Rozchod vzadu [mm] 1587 1525 1525
Objem zav. prostoru [l] 540/1530 530/1850 540/1800

Zadní část Sporst Toureru dostala hned několik zajímavých řešení. Výklopné víko je mimořádně rozměrné, v podstatě tvoří celou záď karoserie s výraznými přesahy do boků i střechy. Po otevření nakládáte zavazadla spíše než "do kufru" rovnou "na ložnou plochu". Na první pohled by se mohlo zdát, že je přes silný zadní nárazník obtížně přístupná, ale jde spíš o klam, neboť zavazadla mohou po naložení i mírně vyčnívat aniž by byl problém s dovřením.

Velký pohyblivý díl víka má ocelový rám s připevněnými plastovými panely na povrchu. Přes celkem unikátní rozměry není příliš těžký a technici Opelu potvrdili, že při případném střetu v nízkých rychlostech dojde pouze k poničení relativně levných povrchových plastů, aniž by bylo třeba měnit celé víko. Jeho součástí jsou také pro Insignii charakteristické, výše umístěné svítilny.

Zajímavostí je zdvojení většiny světelných prvků na zádi z bezpečnostních důvodů. Aby byl automobil vidět i v noci, po otevření zavazadelníku, jsou pod víkem ve spodní části sloupků karoserie, další koncové svítilny.

Výklopná záď může být za příplatek samočinně otevíratelná, přičemž je možno vybrat jednu ze tří poloh otevření. To je funkce předcházející poškození víka o strop v garáži.

Plocha, na kterou jsou zavazadla ukládána je v rovině s prahem zavazadelníku, její základní délka je 1086 mm, minimální šířka pak spíše průměrných 1030 mm.

Po sklopení zadních opěradel vzniká rovná ložná plocha bez schodu, což je však v této třídě dnes již standard. Maximální objem pro zavazadla je menší (1530 l) než ve Vectře (1850 l), ale zákazníkům to prý až tak moc nevadí, přednější je pro ně dostatečný základní objem (u Insignie Sports Toureru 540 l).

Opel Insignia - přehled benzinových motorizací
Motor 1,6 Ecotec 1,8 Ecotec 1,6 Turbo Ecotec 2,0 Turbo Ecotec 2,0 Turbo Ecotec 4x4 2,8

V6 Turbo Ecotec 4x4

Zdvihový objem [cm3] 1598 1796 1598 1998 1998 2792
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 6/4
Nejvyšší výkon

[kW/ot/min]

85/6000 103/6300 132/5500 162/5300 162/5300 191/5500
Nejvyšší toč. mom.

[Nm/ot/min]

155/4000 175/3800 230/ 2200-5500 350/ 2000-4000 350/ 2000-4000 350 (400)/ 1900-4500
Max. rychlost [km/h] 187 202 220 236 (234) 234 (232) 250 (248)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,8 12,2 9,2 7,9 (8,1) 8,0 (8,2) 7,2 (7,3)
Komb. spotřeba [l/100 km] 7,7 7,9 7,9 8,9 (9,7) 9,3 (9,9) 11,4 (11,8)

Během první projížďky nám dělal společnost z menších Aster známý motor 1,6 Turbo Ecotec (132 kW, 230 Nm). V téměř pětimetrové Insignii se sbírá o poznání méně ochotně, což je ale vzhledem k pohotovostní hmotnosti (přes 1,6 t) celkem logické. Bohužel musíme potvrdit pro dynamickou jízdu nutné vytáčení i vysokou citlivost spotřeby maloobjemového turbobenzínu na zatížení, což v kombinaci s těžkým autem a obrovskými koly (245/45 R18) dává výslednici směřující při běžné jízdě ke spotřebě nad 10 l/100 km. Za všech okolností tichý motor s bezprostřední reakcí a širokým využitelným otáčkovým pásmem se snadno nechal vyprovokovat i k rychlostem kolem 180 km/h, za touto hranicí už byla dynamika slabá. Nástupce atmosférických benzinových dvoulitrů tedy dokáže rozpohybovat velké kombi celkem snadno, výraznou úsporu provozních nákladů ale dosáhnete pouze vyloženě asketickou jízdou a jen na rovných úsecích, tedy v situacích, kdy ještě turbodmychadlo nedává příliš velký plnicí tlak.

Kombi ztratilo jen málo z jízdní lehkosti, kterou disponuje Insignia sedan. Hmotnostní handicap Sports Toureru ale činí poctivých 100 kg. Zážehový motor zatěžuje příď jen málo, takže se ve vyšších rychlostech může zdát vedení auta po německé dálnici méně jisté, než v případě turbodieselů. Zatáčky vykružuje auto stále velmi přirozeně. I s velkými průměry kol a nízkými profily pneumatik zvládá běžné nerovnosti s přiměřeným komfortem, ale rovnou dodáváme, že jde o automobil s tuhým podvozkem a ambicemi uspokojit zájemce o řidičské zážitky.

Opel Insignia - přehled naftových motorizací
Motor 2,0 CDTI Ecotec (81 kW) 2,0 CDTI Ecotec (96 kW) 2,0 CDTI Ecotec (118 kW) 2,0 CDTI Biturbo Ecotec

(140 kW)

2,0 CDTI Biturbo Ecotec (140 kW) 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1956 1956 1956 1956 1956
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 81/4000 96/4000 118/4000 140/4000 140/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 260 (320*)/1750-2500 300 (320*)/1750-2500 350

(380*)/1750-2500

400/2000 400/2000
Max. rychlost [km/h] 185 200 (198) 212 (210) 223 (220) 219 (216)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,6 11,6 (11,7) 9,9 (10,1) 8,8 (9,0) 8,9 (9,1)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6 6,0 (6,9) 6,0 (6,9) 6,5 (7,3) 6,9 (7,5)

Druhým zkoušeným Sports Tourerem byla vrcholná verze 2.0 CDTi Biturbo 4x4. V ní je víceprvkové zavěšení zadních kol kombinováno se 4. generací spojky Haldex, která už své kvality prokazuje v mnoha jiných vozech.

Přenos 400 Nm dvojitě přeplňovaného čtyřválce na silnici je bezproblémový a naprosto přirozený, k prokluzům nedochází ani při velmi ostré akceleraci, ani na výjezdech ze zatáček. Jízda je ve srovnání se zážehovou Insignií jistější jak v přímém směru, tak i v zatáčkách. Hluk motoru je dobře utlumen, přechody pracovních pásem (v 1500 min-1 dochází k zapojení druhého turbodmychadla, ve 3000 min-1 k odpojení prvního) jsou plynulé.

Spotřeba není ani v tomto případě hlavním trumfem. Pohotovostní hmotnost této kombinace odhadujeme na poctivých 1800 kg, a když připočtete náročný systém přeplňování, nebude náš odběr 8 až 9 l/100 km ničím výjimečným.

Agregát, který v podstatě nastupuje jako náhrada za vznětový šestiválec, je o 40 kg lehčím řešením, což bylo pro jeho využití - při obdobných jízdních výkonech a nižší normované spotřebě – podle Opelu rozhodující.

Zájemci o úspornější verze mají možnost volby mezi třemi méně výkonnými variantami stejného motoru. Pohon všech kol je standardem pro zážehový šestiválec. Za příplatek je dodáván nejen k motoru 2.0 CDTi Biturbo, ale i k zážehové jednotce 2.0 Turbo Ecotec. Oba čtyřválce s pohonem 4x4 lze mít i s klasickou šestistupňovou automatickou převodovkou.

Insignia Sports Tourer se na českém trhu objeví počátkem května, ceny jsou o 35 tisíc vyšší než u odpovídajícího sedanu, resp. o 25 tisíc vyšší než u liftbacku. Hlavním soupeřem bude logicky Volkswagen Passat Variant, sportovním charakterem je ale Sports Tourer blíže Mondeu kombi nebo Mazdě 6 Wagon.

Ondřej Láník
Diskuze (147)
Avatar - Plautus
1. 4. 2009 13:57
Re: Milý Xjmeno363!
nepchaj nám tu svoj etalón s chlpatou kožušinkou na volante a tigrovanými poťahmi >:-[] my doopravdy radšej trojkolkový vietor vo vlasoch >:-[]
Avatar - Pierro
1. 4. 2009 13:19
Re: Milý Xjmeno363!
ešte viac nezrelý ako som myslel. Malé jahňa. Etalónom útulnosti naprieč triedami je len jedno auto. Škodylak. Poctivý stodvaciášok. Ak toto nevieš, tak radšej driftuj na trojkolke... ;-) >:-[]
Avatar - Plautus
1. 4. 2009 13:02
Re: Milý Xjmeno363!
je mi to jasné...váš "apoštol" však nie je mojím ;-) vivat trojkolka >:-[] >:-[]
Avatar - Pierro
1. 4. 2009 12:50
Re: Milý Xjmeno363!
Je vidieť že si ešte názorovo príli nezrelý. My starší a zkúsenejší vieme, že etalón útulnosti je len jeden. Dám ti šancu a nechám ťa hádať či vieš o akú ikonu sa jedná... >:-[] ;-)
Avatar - Plautus
1. 4. 2009 12:36
Re: Milý Xjmeno363!
Kylie, interiér C5 je síce fajn a dá sa naň použiť prívlastok moderný, ale mne príde príliš "preplastovaný", taký mŕtvy a tak trochu neútulný, osobne sa lepšie cítim v interiéri AR 159 ;-)