Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel vs. fotošpióni: proč a jak se maskují prototypy?

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Je to snad ostrovní liberalismus, který automobilku přivedl k nápadu vydat tiskovou zprávu o soupeření vývojářů a testovacích pilotů se špionážními fotografy.

Britská odnož GM – značka Vauxhall - zveřejnila oficiální snímky kamuflovaných prototypů nového modelu Insignia. Na tom není dnes již nic mimořádného, podobný postup volí při představování modelů Mercedes-Benz, Volkswagen a naposledy také Škoda u nového Superbu. Novinkou je pohled do zákulisí přípravy prototypů.

Je to snad ostrovní liberalismus, který automobilku přivedl k nápadu vydat tiskovou zprávu o soupeření vývojářů a testovacích pilotů se špionážními fotografy.

Ze snímků zahalených podivnými maskovacími materiály se za posledních několik let stal byznys, který živí stále početnější skupinu lidí. Čtenáři nejen internetových periodik po celém světě hltají tajemné snímky aut, která přijdou na trh za rok nebo dva.

Automobilka se ale snaží utajit vše co nejdéle. Pomáhají v tom stále sofistikovanější počítačové technologie, které značnou část testů a životnostních zkoušek přenášejí z běžných silnic a testovacích okruhů do laboratoří nebo počítačových simulací. Jednou ale auto musí přeci vyjet a obvykle to bývá řadu měsíců před premiérou.

Proč vše tajit?

Důvodů je více, ale v zásadě existují dvě zájmové skupiny, které nové informace vítají. Tou první jsou zákazníci, kteří v konečném důsledku nakupují. Není výjimkou, že se nový model prodává za stejné nebo jen o málo vyšší ceny, než jeho předchůdce, a tak zákazníci, kteří se řídí čistě spotřebitelskými pohnutkami, můžou svá nákupní rozhodnutí v závislosti na viděných snímcích změnit. S tím také souvisí zájem druhé skupiny, před kterou se vše tají, a tou je konkurence. Právě ta musí a chce reagovat na to, co soupeř na trhu připravuje. Čím dříve je novinka, nové řešení, nové tvary, nová technika známá, tím lépe. Realizace vyplývajících změn totiž trvá dlouhé měsíce.

Šachovnice nahrazují rybky

Tým, který se u GM specializuje na maskování prototypů začal pracovat s novou Insignií už když se ocitla ve fázi prvního hliněného modelu. Budoucí křivky se obvykle halí do nevzhledného ale vše kryjícího plastu, další možností, kterou často využívají francouzské automobilky je srovnatelně nevzhledný plášť z tkaniny a trochu sofistikovanějším postupem na tomto poli je přiblížení vzhledu již existujícího modelu. Opel obvykle sází na netradiční strukturu pružné folie, která je poseta šachovnicovým vzorem. Optické klamy lámou světlo a zneviditelňují některé prolisy a zlomy, obvykle určující budoucí vzhled automobilu. Na nové Insignii byly poprvé použity sofistikovanější vzory maskovacího povrchu, v nichž jednoduchou šachovnici nahrazují proudnicově orientované tvary, připomínající rybky. Záď sedanu Insignia dostala navíc dřevěnou maketu spojleru.

Problematické bývá maskování světlometů. Designéři je považují za základ, který určuje celkový výraz auta, úředníci, kteří schvalují prototypy do provozu zase vyžadují, aby i tyto prvky měly již v této fázi homologaci. Kompromisním řešením je různý stupeň deformace vzhledu maskovacími páskami, radikálnějším řešením je pak dočasná náhrada originálního světlometu jednotkou z druhovýroby nebo z jiného modelu. Pak ale nastává problém, stejný jako při aplikaci velkoplošných plastových nebo textilních krytů, při měřeních hluku, spotřeby paliva nebo analýze aerodynamických vlastností.

Přísná pravidla pro posádky

Posádky testovacích prototypů mají za úkol maximálně chránit svěřené tajemství. Vždy jim asistuje doprovodné vozidlo. Nesmí bezdůvodně zastavovat na veřejnosti a když je to nevyhnutelné, je třeba bezodkladně nasadit krycí plachtu.

Jak to asi tak přibližně chodí je zdokumentováno v následujícím videu.

Ondřej Láník
Diskuze (17)
Avatar - CountachSV
19. 3. 2008 16:30
velmi slibné...
...toto. Ani maskování nedovede zastřít, že tohle bude pro Opel docela mezník minimálně po designové stránce a zdatný konkurent novýho Citrona a Mazdy, který považuju po vzhledový stránce ve svým segmentu za bezkonkurenční... Mondeo a Laguna se (jak prověřily týdny a pozorování v provozu) jaksi nepovedly a obojí je svým způsobem přehnané. Jestli se na tohle nebude lepit ve finále žádná cetka jako je zbytečné přechromování na Fordu, nebo disproporce Renaultu, bude to pecka a po dlouhý době oplík, kterej dovede vzbudit emoce. Snad se povede vychytat i interér a jízní vlastnosti. Pak nemám o budoucnost tohohle klíčovýho typu obav. Howgh.
Avatar - www.skodaoctavia.cz
19. 3. 2008 16:20
Re: Kam zmizlo viedeo k Superbu? Zrazu ho neviem nájsť...
Tady je to video SuperBu [odkaz]
18. 3. 2008 20:47
Re: Kam zmizlo viedeo k Superbu? Zrazu ho neviem nájsť...
video bohužel zmizelo z YouTube, tudíž celý článek postrádal význam a byl odstaven.
18. 3. 2008 20:45
Kam zmizlo viedeo k Superbu? Zrazu ho neviem nájsť...
:-|
18. 3. 2008 14:10
Spy ace
Este dodam, ze na tuto temu bol minuly rok nakruteny "kratky" film s nazvom The Illusive (vcelku dobre remeselne spracovany a miestami snad aj vtipny, az na ten hollywoodsky "sladky" zaver) : [odkaz]