Opel vyvinul „chytré světlomety“. Premiéru budou mít v Insignii, nástupci Vectry
Co všechno umí „chytrá světla“?
Opel už v současnosti nabízí takzvaný systém AFL (Adaptive Forward Lighting – tedy adaptivní světlomety). Například u modelů Astra, Meriva i Corsa mohou zákazníci získat světla, která umí natočit světelný paprsek do zatáčky, takže osvětlí část vozovky, kterou řidič potřebuje vidět. Opel letos uvede novou generaci světel AFL, která bude kromě právě popsaných vymožeností umět také: nastavit celkem devět režimů osvětlení, přizpůsobit osvětlení různým rychlostem a profilu vozovky, využít světelných diod namísto klasických světlometů pro osvětlení ve dne (úspora paliva až 0,2 l/100km).
Světlomety se budou řídit měnícími se podmínkami díky elektronice, která bude zpracovávat podněty ze senzorů vozidla. Počítač bude měřit rychlost, směr jízdy, ale bude reagovat i na déšť nebo na stav vozovky. O mapování silnice se bude starat kamera, která bude předávat zachycené informace do palubního počítače. Na základě všech těchto údajů pak vůz rozhodne, jaký režim osvětlení je pro panující podmínky nejvhodnější.
Opel se dále chlubí, že jeho funkce natáčení světelných paprsků dle směru jízdy je obzvlášť efektivní, vzhledem k designu světlometů. Ty nikterak nestíní ani vychýlenému paprsku.
Dobrá světla = bezpečnější jízda?
Důležitost kvalitního osvětlení pro bezpečnou jízdu Opel dokazuje statistikami. Ačkoliv se podle výzkumů automobilky díky nižšímu provozu odehraje v noci o 33 % méně nehod, ty, které se přihodí mají o to vážnější následky. Nehody při kterých je někdo smrtelně zraněn se stávají v noci dvakrát častěji než ve dne.
Navíc od 40 let trpí většina motoristů zhoršením zraku za špatných světelných podmínek a zvýšenou citlivostí na oslnění. Seniorů za volantem, zejména v Evropě, navíc stále přibývá. Zatímco před dvaceti lety byl například v Německu jen jeden řidič z deseti starší 60 let, dnes je to jeden ze čtyř.
Opel Insignia bude mít premiéru letos v červenci na londýnské autoshow. Automobilka vidí v inteligentním systému osvětlení budoucnost – už kvůli rostoucímu zájmu zákazníků o ně. Například v loňském roce 45 procent kupců Signumu a 33 procent zájemců o Vectru volili vozidla s AFL.