Opel Zafira Tourer: Nové fotografie, technická data
Opel začne z kraje roku 2012 prodávat novou generaci sedmimístného MPV Zafira, která bude doplněna obchodním přívlastkem Tourer. V Německu ceny nové Zafiry začínají na částce 22.950 euro (zhruba 574 tisíc korun).
Modernizovaný systém Flex7
Koncepce uspořádání interiéru vychází z osvědčených řešení u dvou předchůdců, ale došlo i na několik inovací.
Variabilní sedadlový systém Flex7 nově zahrnuje trojici samostatných sedadel místo lavice ve druhé řadě a dvě sedadla ve třetí řadě. Sedadla ve druhé řadě je možno v podélném směru individuálně posunovat v rozsahu 210 mm, možné je i jejich sklápění ve čtyřech polohách.
Novinkou Zafiry Tourer je příplatkový Lounge Seating system, který je obdobou uspořádání sedadel v Merivě.
Prostřední sedadlo lze v tomto případě sklopit, vytvořit z něj loketní opěrku a dvě krajní pak posunovat v podélném směru v rozsahu 280 mm a v příčném směru o 50 mm směrem k podélné ose vozidla. Taková kombinace umožňuje vytvořit velkorysý prostor pro čtyři cestující s nadprůměrnými parametry v rámci kategorie MPV.
Opel Zafira Tourer - porovnání rozměrů s předchůdci | |||
Model | Zafira Tourer | Zafira (2005-) | Zafira (1999-2005) |
Délka [mm] | 4658 | 4467 | 4317 |
Šířka [mm] | 1884 | 1801 | 1742 |
Výška [mm] | 1685 | 1635 | 1684 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2703 | 2694 |
Objem zav. prostoru [l] | 152-1860 | 140-1820 | 150-1700 |
Úložné prostory a zavazadelník
Pětimístná konfigurace ponechává za druhou řadou sedadel 710 l objemu pro zavazadla (tj. +65 l ve srovnání s předchůdcem). Po sklopení druhé i třetí řady vznikne prostor s rovnou podlahou, nad kterou je 1.860 l pro zavazadla (mezigeneračně +40 l). Při sedmimístné konfiguraci zůstává za třetí řadou sedadel prostor o objemu 152 l.
Cestujícím je v interiéru k dispozici variabilní středový tunelu FlexRail, který byl vylepšen oproti verzi v Merivě. Loketní opěrka, držák nápojů a úložná schránka nyní může zaujmout jakoukoliv polohu mezi předními sedadly díky možnosti podélného posuvu. Celkem je v Zafiře Tourer více než 30 úložných prostorů.
Druhá generace nosiče kol FlexFix, nově dostupná i pro Astru Sports Tourer, unese dvě kola o celkově hmotnosti 60 kg (dosud 40 kg). Při zakoupení speciálního adaptéru je možné na nosiči vézt další dva bicykly, každé o váze 20 kg.
Opel Zafira Tourer - porovnání rozměrů s konkurenty | ||||
Model | Opel Zafira Tourer | Mazda 5 | Renault Grand Scénic | Citroën Grand C4 Picasso |
Délka [mm] | 4658 | 4585 | 4560 | 4590 |
Šířka [mm] | 1884 | 1840 | 1845 | 1830 |
Výška [mm] | 1685 | 1615 | 1645 | 1660 |
Rozvor [mm] | 2760 | 2750 | 2770 | 2728 |
Objem zav. prostoru [l] | 152-1860 | 158-1485 | 208-2063 | 208-1951 |
Nabídka motorů
Při uvedení na trh dostane Zafira do vínku tři zážehové a tři vznětové motory. Zážehová škála je prozatím tvořena čtyřválci 1,8 (85 kW) a přeplňovaným 1,4 Turbo (88 kW a 103 kW). Ze vznětových motorů jsou nabízeny tři výkonové verze motoru 2,0 CDTI s 81 kW, 96 kW a 121 kW.
Vybrané jednotky bude možné krátce po začátku roku 2012 pořídit v úsporné variantě ecoFLEX, v jejíž výbavě nechybí Stop-Start systém.
Opel Zafira Tourer - Technické údaje benzinových motorů | ||||||
Motor | 1,8 | 1,4 Turbo | 1,4 Turbo ecoFLEX | 1,4 Turbo | 1,4 Turbo ecoFLEX | 1,6 CNG Turbo |
Převodovka | 5M | 6M | 6M | 6M (6A) | 6M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1796 | 1364 | 1364 | 1364 | 1364 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 85/5600 | 88/4200-6000 | 88/4200-6000 | 103/4900-6000 | 103/4900-6000 | 110/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 175/3800 | 200/1850-4200 | 200/1850-4200 | 200/1850-4900 | 200/1850-4900 | 210/2300-5000 |
Max. rychlost [km/h] | 185 | 190 | 192 | 200 (197) | 202 | 204 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 11,9 | 11,8 | 10,8 (10,9) | 10,7 | 11,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,2 | 6,7 | 6,3 | 6,7 (7,2) | 6,3 | - |
Později nabídku rozšíří Zafira Tourer na CNG se čtyřválcem 1,6 Turbo o výkonu 110 kW, na podzim 2012 bude následovat verze na LPG motorem o výkonu 103 kW.
Potvrzen je také příchod nové generace vysokovýkonné motorizace pro Zafiru. Během několika měsíců proto nabídku rozšíří zcela nový agregát.
Opel Zafira Tourer - Technické údaje dieselových motorů | |||||
Motor | 2,0 CDTI | 2,0 CDTI | 2,0 CDTI ecoFLEX | 2,0 CDTI Start-Stop | 2,0 CDTI |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 | 1956 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/4000 | 96/4000 | 96/4000 | 121/4000 | 121/4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 260/1750-2500 | 300/1750-2500 | 300/1750-2500 | 350/1750-2500 | 350/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 183 | 191 | 193 | 208 | 205 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | 11,4 | 11,4 | 9,8 | 9,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 5,2 | 4,5 | 5,2 | 6,0 |
Design
Křivky automobilu vychází z konceptu představeného na letošním ženevském autosalonu, design přídě se podobá modelu Ampera. Novým stěžejním motivem je vertikální propojení hlavních světlometů a mlhových světel bumerangovými prvky. Podobně dynamická je silueta i záď, kterou mohou zdobit diodové koncové svítilny.
Užší A-sloupky nové konstrukce mají vylepšit výhledové poměry, podobně jako větší boční okna a změněná poloha vnějších zpětných zrcátek, nově umístěných na dveřích.
Za příplatek bude možné pořídit paket OPC se sportovnějším vzhledem nebo velkoplošnou prosklenou panoramatickou střechu.
Wattův přímovod i adaptivní podvozek FlexRide
Přední náprava Zafiry Tourer pochází z Insignie (vzpěry McPherson, příčná spodní ramena), vzadu se nově objevuje modifikovaná zadní náprava z aktuální Astry, pro kterou je charakteristická neobvyklá aplikace Wattova přímovodu.
Pro Zafiru Tourer bude k dispozici adaptivní podvozek FlexRide s režimy Standard, Sport a Tour, ale také celá řada elektronických asistenčních systémů.
Druhá generace Opelu Zafira se prodává od roku 2005, v nabídce zůstane i nadále jako levnější varianta. Obě Zafiry se vyrábějí v továrně v Bochumi.
Od roku 1999 prodal Opel 2,2 milionu kusů Zafiry. Model se zapsal do novodobých dějin automobilové kultury jako první MPV nižší střední třídy se sedmimístným interiérem a sedadly, která lze variabilně uspořádávat a přitom je mít všechna stále na palubě.