Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oživení Borgwardu se nezdařilo, značka znovu zaniká

Filip Melich
Diskuze (11)

Původně německá značka Borgward měla ambiciózní plány na obnovení produkce po více než padesáti letech. Automobilce s čínským majitelem se však nezadařilo a vyhlásila bankrot.

Začátkem roku 2015 jsme psali o tom, že se po více než pěti desítkách let chystá k návratu německá automobilka Borgward. Za snahou stál Christian Borgward, vnuk původního zakladatele značky, a jeho obchodní partner Karl Heinz Knöss. K obnovení produkce jim pomohl čínský výrobce užitkových vozů Foton Motors, který je součástí státem vlastněné skupiny BAIC.  

Znovuzrozená automobilka nazvaná Borgward Group AG si za sídlo zvolila švýcarské město Lucern, z nějž se později přestěhovala do Stuttgartu. První model, SUV s označením BX7, bylo odhaleno na frankfurtském autosalonu v roce 2015 a v polovině následujícího roku odstartoval jeho prodej v Číně. Nabídku značky postupně doplnily také modely BX3, BX5 a BX6. Největšího odbytu se Borgwardu podařilo dosáhnout v roce 2019, kdy prodal zhruba 55.000 vozidel. Oproti tomu za loňský rok prodal pouhých 3.600 aut.

Video se připravuje ...

Hlavním odbytištěm značky byla Asie, především Čína, kde byly Borgwardy také vyráběny v modernizované pekingské továrně mateřské značky Foton. Kvůli omezenému objemu prodejů Borgward hodně prodělával a mezi roky 2016 a 2018 vykázal ztrátu přes 4 miliardy čínských jüanů (Renminbi), tedy zhruba 13,3 miliard korun. Za samotný rok 2021 Borgward vykázal ztrátu 4,7 miliard jüanů (15,6 miliard korun).

Nepomohlo ani, když v roce 2019 Foton prodal 67% podíl v Borgwardu čínské autopůjčovně Ucar. Sídlo společnosti ve Stuttgartu bylo údajně opuštěno už v roce 2020 a v průběhu následujícího roku byla z velké části zastavena výroba. Společnost Ucar popírala bankrot Borgwardu, avšak minulý týden jej potvrdil pekingský soud.

Borgward se po znovuzrození ještě nedokázal pořádně postavit na vlastní nohy a znovu končí. Původní ambiciózní plány přitom hovořili o odbytu až 800 tisíc vozidel ročně od roku 2020 a otevření evropské továrny v německých Brémách. Ani prodej v Evropě se nepodařilo naplno rozjet.

Filip Melich
Diskuze (11)

Doporučujeme

Avatar - wakantanka
8. 12. 2022 16:08
Re: To čínnany trápit nemusí
Už šetríš na Moskviča? :)
Avatar - Barrichello
7. 12. 2022 21:23
To čínnany trápit nemusí
MG a Dongfend šlapou se chystá se sem dalších 5 čínksých značek + další obrovské úspěchy v Rusku.

V Listopadu v ČR má MG 83 ks a Dongfend 4 ks. :-)
7. 12. 2022 17:33
Re: To se dalo čekat...
pochlub se
Avatar - Dinar
7. 12. 2022 13:21
Re: To se dalo čekat...
Zřejmě to ví, a zřejmě lépe než ty. Borgward zkrachoval někdy v šedesátých letech, takže nějaké znovuoživení na základě "klasické" značky nemohlo zafungovat, tu značku nikdo moc neznal ani v době, kdy existovala, natož 50-60 let poté, prostě jen další nesmyslný automobilový projekt, který dopadl, jak dopadnout musel.
7. 12. 2022 07:35
Re: To se dalo čekat...
Moc stará značka? Aspoň vieš, o čom pletieš?