Oživení Borgwardu se nezdařilo, značka znovu zaniká
Původně německá značka Borgward měla ambiciózní plány na obnovení produkce po více než padesáti letech. Automobilce s čínským majitelem se však nezadařilo a vyhlásila bankrot.
Začátkem roku 2015 jsme psali o tom, že se po více než pěti desítkách let chystá k návratu německá automobilka Borgward. Za snahou stál Christian Borgward, vnuk původního zakladatele značky, a jeho obchodní partner Karl Heinz Knöss. K obnovení produkce jim pomohl čínský výrobce užitkových vozů Foton Motors, který je součástí státem vlastněné skupiny BAIC.
Znovuzrozená automobilka nazvaná Borgward Group AG si za sídlo zvolila švýcarské město Lucern, z nějž se později přestěhovala do Stuttgartu. První model, SUV s označením BX7, bylo odhaleno na frankfurtském autosalonu v roce 2015 a v polovině následujícího roku odstartoval jeho prodej v Číně. Nabídku značky postupně doplnily také modely BX3, BX5 a BX6. Největšího odbytu se Borgwardu podařilo dosáhnout v roce 2019, kdy prodal zhruba 55.000 vozidel. Oproti tomu za loňský rok prodal pouhých 3.600 aut.
Hlavním odbytištěm značky byla Asie, především Čína, kde byly Borgwardy také vyráběny v modernizované pekingské továrně mateřské značky Foton. Kvůli omezenému objemu prodejů Borgward hodně prodělával a mezi roky 2016 a 2018 vykázal ztrátu přes 4 miliardy čínských jüanů (Renminbi), tedy zhruba 13,3 miliard korun. Za samotný rok 2021 Borgward vykázal ztrátu 4,7 miliard jüanů (15,6 miliard korun).
Nepomohlo ani, když v roce 2019 Foton prodal 67% podíl v Borgwardu čínské autopůjčovně Ucar. Sídlo společnosti ve Stuttgartu bylo údajně opuštěno už v roce 2020 a v průběhu následujícího roku byla z velké části zastavena výroba. Společnost Ucar popírala bankrot Borgwardu, avšak minulý týden jej potvrdil pekingský soud.
Borgward se po znovuzrození ještě nedokázal pořádně postavit na vlastní nohy a znovu končí. Původní ambiciózní plány přitom hovořili o odbytu až 800 tisíc vozidel ročně od roku 2020 a otevření evropské továrny v německých Brémách. Ani prodej v Evropě se nepodařilo naplno rozjet.