Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renesance Borgwardu se nepovedla. Kdysi slavná značka pod vedením Číňanů opět strádá

David Bureš David Bureš 25. 8. 2020 • 17:38
44
39
Zobrazit náhledy (44)
Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX5 (2017) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX6 (2018) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019) Borgward BX3 (2019)

Borgward kdysi patřil mezi největší evropské výrobce automobilů. Pak ale v roce 1961 zkrachoval. Po desítkách let se ho noví investoři rozhodli oživit, vůbec se to ale nedaří.

Borgward mohou pamětníci pamatovat jako věhlasného výrobce, v jehož portfoliu byly zajímavé modely Hansa, Isabella, Goliath nebo Lloyd. Na začátku šedesátých let se ale dostal z různých důvodů do finančních potíží, které vyústily v jeho bankrot. V roce 2008 se však vnuk zakladatele Christian Borgward rozhodl značku díky čínskému kapitálu oživit. Po letech je ale jasné, že se to moc nedaří.

Už začátky renesance byly poměrně rozpačité. V roce 2015 Borgward na tehdejším frankfurtském autosalonu představil své první novodobé dílo, SUV BX7, výsledek byl ale spíše zklamáním. Značka se prezentovala jako vyplnění mezery mezi klasickými mainstreamovými značkami a luxusními (tedy jako kdysi Volvo), zpracování vystaveného auta ale bylo mnohem lacinější.

Přesto měla firma ambiciózní plány. Primárně se i díky čínskému kapitálu chtěla zaměřit na čínský trh, kde historické značky milují, později se však chtěla také vrátit do Evropy, kde dokonce počítala s lokální výrobou. A to přímo v Německu, kde oficiálně sídlí jako kdysi. Nabídka se navíc měla postupně rozrůst až na pět modelů.

Už následující roky ale ukázaly, že plány vlastníků na prodej 800.000 aut ročně do roku 2020 neodpovídají realitě. Nabídka se sice skutečně rozrostla, o SUV BX3 a BX5 nebo SUV kupé BX6, navíc debutoval koncept vzdávající hold někdejší slavné Isabelle, to ale bylo tak všechno. V roce 2017, kdy oživená automobilka prodává první rok všech dvanáct měsíců, prodala jen 44.380 aut. Následující rok navíc neznamenal zlepšení, ale naopak zhoršení, výsledkem bylo jen 32.942 prodaných aut. Evropské prodeje se sice rozběhly, ale jen v minimálním měřítku, výsledkem bylo jen několik desítek registrací.

I proto se původní investor, čínský Foton Motor, svého podílu v automobilce zbavil a prodal ho společnosti UCAR Group, obří čínské taxislužbě. Ta sice pomohla navýšit prodeje značky v roce 2019 na 45.321 aut, ale jen díky tomu, že je začala používat ve své flotile taxíků.

Letos se pak na výsledcích Borgwardu plně projevila pandemie koronaviru, což vyústilo v jen 5.589 registrovaných vozidel na čínském trhu během prvního pololetí roku.

Evropská centrála navíc přestala komunikovat se světem. Zahraniční média se ji rozhodli kontaktovat, ale bez odpovědi. Stejně tak nový šéf, jmenovaný po výměně vlastníků, Bruno Lamert, odmítá poskytnout jakýkoliv rozhovor. A co víc, aktuálně vlastně nefungují ani evropské webové stránky značky. Respektive poslední příspěvek pochází z prosince 2018.

Přitom nějakým způsobem Borgward na starém kontinentu pořád funguje. Lucemburský dealer Autodis tvrdí, že od poloviny roku 2018 prodal asi stovku vozů oživené německé značky a že nemá signály o zastavení dodávek v Číně vyráběných automobilů.  

To jsou však minimální čísla proti původním plánům. A tak se zdá, že tahle renesance se nevydařila. Otázkou je, jak dlouho tu s námi ještě Borgward bude. Dáváte mu ještě nějaké šance? S rozpačitými díly v době koronavirové to takový výrobce bude mít minimálně mimo Čínu hodně těžké.

Související články

Témata
25. 8. 2020 23:17
Re: Vždy je to stejné,
Na hnus sa pozri do zrkadla.
25. 8. 2020 19:33
Komedie
Hele jako vážně legrační. Par herců neustále opakující svoje repliky. Ale hod si je do hejtu a zůstanou ti jenom nadpisy :-)
Nebo jsou to autisti? Tohle rozhodne není můj tapiokový puding! :-[]
Avatar - Blue Sun
25. 8. 2020 19:23
Re: Žádné velké překvapení...
Jasně, když to říká placatá prĐel, tak to musí být pravda...
Avatar - Blue Sun
25. 8. 2020 19:23
Re: Vždy je to stejné,
Zalez, dědku s placatou ***í.
Avatar - Ada je zase tady
25. 8. 2020 17:14
Re: Žádné velké překvapení...
Lidi zkrátka francouzské kreatury vždy kupují jen s krajním odporem...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud