Borgward se oficiálně vrátí po 54 letech v Ženevě
Borgward je trochu pozapomenutou součástí automobilové historie. Zatím není jasné, jaké má v současnosti plány, ale odhalí je 3. března na blížícím se autosalonu v Ženevě. Sluší se připomenout, že jde už o 85. ročník výstavy. Tým designérů vede Nor Einar J. Hareide, tvůrce „čtyřoké“ přídě Mercedesu E W210, jinak práce Bruna Sacca a Steva Mattina. Důležité je to, že znovuvzkříšení po více než padesátileté absenci zůstalo takříkajíc v rodině, prezidentem současné společnosti je totiž Christian Borgward. Oživení značky pro něj bylo dětským snem, který se stal realitou. Divíte se?
Není na to však sám, jeho obchodním partnerem je Karl Heinz Knöss, který uvedl: „Před deseti lety jsme začali plánovat a teď jsme připraveni na náš další krok.“ Neodpustil si ani vzletná slova: „Inspirováni hodnotami a inovativním duchem značky Borgward a odhodláni uspět otevíráme novou kapitolu v historii naší společnosti.“ Příprava návratu byla samozřejmě dlouhodobější záležitostí, na to pár dní určitě nestačí... Vstoupit mezi velké hráče automobilového průmyslu a zároveň renomované výrobce po tak dlouhé pauze bude zatraceně složité. Borgward AG byl obnoven už 21. května 2008 ve švýcarském Lucernu.
Původní firmu založil v německých Brémách dědeček nynějšího šéfa, podnikatel a do značené míry i vizionář Carl Friedrich Wilhelm Borgward (1890-1963) v roce 1919 a postupně vytvořil úspěšné impérium, které vyrábělo vše od vrtulníků po sportovní auta. Včetně elektromobilů, užitkových tříkolek, nákladních vozidel, hasičských speciálů, autobusů a dokonce i lodí. Do portfolia patřily kromě „domovské“ značky též Goliath, Hansa a Lloyd. Goliath vyráběl na začátku 30. let zajímavé tříkolky Pionier a později malá vozítka.
Nejslavnějšími modely byla Hansa 1500, Isabella (včetně překrásného kupé) a „Američan“ P100. Právě Hansa přišla jako první v Německu v roce 1949 se samonosnou pontonovou karoserií bez rámu, potažmo dřevěného. Borgwardovi nelze upřít maximální snahu o odvážné nápady, inovaci a zavádění technických novinek, třeba i samočinné převodovky nebo vzduchového odpružení v případě zmíněného P100.
V roce 1961 se však koncern zhroutil, dodnes se jedná o největší bankrot v poválečné historii Spolkové republiky... Příčinou nebyl nedostatek finančních prostředků, všechny pohledávky věřitelů se nakonec podařilo uspokojit. Korporace doplatila na to, že neměla společný vývoj modelů. Cenově také nemohla konkurovat Volkswagenu a Opelu, Lloydy Arabella s kapalinou chlazenými boxery a předním pohonem navíc trápila nespolehlivost. Množily se reklamace a klienti byli nespokojeni...
Krátké oficiální video připomíná 42 let jejího fungování a na dobových záběrech ze Severní smyčky Nürburgringu je vidět, že nejen Isabelly, ale i poměrně velké P100 závodily. Mexičan Gregorio Ramirez Gonzalez pak vyráběl Borgwardy v licenci ještě v letech 1967-1970.