Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
101 Fotogalerie

Pád elektromobilů! Registrace nových aut v Německu v srpnu dramaticky klesly

Ondřej Šámal

Zprávy z Německa nejsou příliš lichotivé. Náš největší obchodní partner evidentně míří do hlubší ekonomické krize, což se projevuje výrazně nižšími registracemi nových automobilů.

O Česku se často říká, že jsme 17. spolková země Německa. A minimálně z pohledu obchodu tomu tak je. Loni vzájemná obchodní bilance mezi námi a naším západním sousedem dosáhla 113 miliard eur, což je aktuálním kurzem přes 2,8 bilionu korun. Německé investice v Česku jsou těmi nejvýznamnějšími, ostatně Škoda Auto budiž zářným příkladem. Situace na západě od našich hranic je tudíž nesmírně důležitá i pro nás. Jakmile totiž německá ekonomika zamíří dolů, stáhne nás s sebou.

Děje se tomu i nyní, kdy se Evropa stále nemůže vzpamatovat z vysokých cen energií, kterými nemůžeme konkurovat Asii ani ekonomicky vyspělejším Spojeným státům. Německo jako motor evropské ekonomiky potřebuje restart, který se bohužel zatím nedaří. Že se blíží krušné časy, indikuje stav německého trhu s novými automobily.

Srpnová čísla totiž nejsou vůbec povzbudivá. Výsledných 197.322 exemplářů je totiž o výrazných 27,8 % méně než ve stejném měsíci roku 2023. Od začátku roku naopak registrace klesly pouze o tři desetiny procenta.

Významný je propad hlavně u elektrických aut. Ta ve srovnání s loňským spadla dokonce o hrozivých 68,8 procent, přičemž od ledna do srpna elektromobily zaznamenaly o 32 procent méně registrací než loni. Plug-iny klesají méně, o 6,8 % (za celý rok zatím o 4,5 procenta méně). Pokles se v srpnu týkal také aut se zážehovými (-7,4 %) a vznětovými (-24,4 %) motory.

Video placeholder
Volkswagen ID.4: Elektrické sportování? • Auto.cz

Po konci přímých dotací na pořízení aut s lokálně bezemisním pohonem v polovině prosince 2023 registrace tohoto segmentu téměř neustále klesají. K návratu k lepším číslům nepomáhají ani daňové úlevy. Od příštího roku navíc v Evropské unii začnou platit výrazně přísnější limity flotilových emisí, kterých výrobci bez výrazně vyššího zapojení elektromobilů nedosáhnou a budou tudíž muset platit mastné pokuty.

Ani Česku se v srpnu pokles nevyhnul. Zatímco loni bylo v osmém měsíci zaregistrováno 18.718 nových aut, letos to bylo o 1634 vozů méně (17.084). Elektromobilům se ovšem díky až 200.000 Kč bez DPH v podobě záruky na úvěr daří. V srpnu si připsaly 781 exemplářů, za celý rok pak 5768 aut. Loni touhle dobou to bylo pouze 4047 elektromobilů.