Emisní limity pro rok 2025 výrazně zpřísní. Většina automobilek s nimi bude mít problém
Příští rok se emisní průměr v Evropské unii ve srovnání s letoškem sníží o 19 procent. Většině výrobců hrozí, že kvůli nesplnění kritérií budou muset platit vysoké pokuty.
Slábnoucí prodeje elektromobilů jsou pro automobilky problém. Jednak do jejich vývoje daly desítky miliard eur, jednak právě lokálně bezemisní auta měla snížit jejich flotilové emise. Limit v Evropské unii, za jehož nesplnění značky aktuálně platí, dosahuje 115,1 gramů CO2 na kilometr. Každý výrobce má ovšem hranici upravenou s ohledem na své portfolio.
Za každý gram nad svůj limit značky platí pokutu 95 eur (zhruba 2382 Kč) krát počet registrovaných vozů v daném roce. U 100 tisíc aut tudíž částka dosahuje 9,5 milionu eur neboli téměř 240 milionů korun.
Od následujícího roku se přitom flotilový průměr sníží o výrazných 19 % na 93,6 gramů CO2 na kilometr (opět se jedná o všeobecné číslo, které má jinak každá automobilka vypočítané pro své potřeby). Vyjma Tesly s nulovým průměrem a čínské skupiny Geely, kam zapadá mimo jiné Volvo, Polestar, Smart či Lotus, takhle nízkých hodnot ani zdaleka nedosahuje žádná skupina či koncern.
Spoléhat na rostoucí prodeje elektromobilů v následujících letech navíc nelze. Tenhle segment má v rámci registrací za první letošní pololetí v Evropě tržní podíl pouze 12,5 %. Loni to přitom za stejné období bylo 12,9 procent. Lépe se nedaří ani plug-in hybridům. Ty spadly z loňských 7,4 % na 6,9 %. S ohledem na stále větší kapacity akumulátorů se ovšem očekává výraznější zájem o tuto kategorii.
Očekávané snížení flotilového průměru v roce 2025 navíc není tak drastické, jak by se mohlo zdát. V roce 2030 nás totiž čeká ještě vyšší pokles: z 96,3 na 49,5 g/km. Tohoto cíle přitom bez vysokého podílu bezemisního pohonu žádná z automobilek nedosáhne.
Červnové volby do Evropského parlamentu naštěstí přinesly naději na zmírnění těchto limitů a faktického zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory, který je v plánu na rok 2035.