Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete si VW Polo Harlekin? Pestrobarevný hatchback se vrátil!

David Bureš David Bureš 20. 1. 2021 • 06:30
39
4
Zobrazit náhledy (39)
Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995) Volkswagen Polo Harlekin (1995)

Pestrobarevný Volkswagen Polo původně vznikl jako marketingový nástroj, později se však začal vyrábět, a to s označením Harlekin. Nyní se po letech vrátil.

Volkswagen je obecně považován za konzervativní značku, byť dnes nabízí stále širší možnosti individualizace vzhledu (prezentované třeba na modelu T-Cross) i výrazněji tvarované automobily (Arteon). V minulosti ale takové úlety byly výjimkou, a tak v polovině devadesátých let způsobilo opravdový poprask Volkswagen Polo Harlekin. Po letech se ho nizozemský dovozce rozhodl připomenout, a tak postavil jeho moderní verzi na bázi dnešní generace Pola.

Polo Harlekin přitom ve své době bylo reakcí na zájem zákazníků, německá automobilka původně neměla v plánu takhle barevný hatchback vyrábět. Dvacítka kusů Pola v pestrobarevné karoserii totiž vznikla pouze pro marketingové účely. Byla totiž jistou vzpomínkou na historickou reklamu na Volkswagen Brouk, v níž se objevoval právě Brouk s různě barevnými díly karoserie, což mělo připomínat, že dlouhá léta vyráběný automobil může snadno využít komponenty svých starších bratří. A to mělo zjednodušovat a zlevňovat servis.

Třetí generace Pola s interním označením 6N byla tvořena podle nové koncepce Baukastensystem, která znamenala čtyři základní stavební prvky (pohon, výbava, příplatkové prvky a barva) usnadňující individualizaci vozu podle představ zákazníka. Volkswagen tyto stavební kameny vizualizoval pomocí různých barev (třeba modrá znárodňovala motor), které pro lepší představivost nesly právě různě barevné vozy používané pro marketingové účely. Jenže dvacítky pestrobarevných VW Polo si na dealerských akcích všimli i zákazníci, mezi nimiž takové auto vzbudilo velký ohlas.

A tak Volkswagen na zákaznický zájem zareagoval a v roce 1995 uvedl na trh Polo Harlekin. Šlo o limitovanou edicí se zamýšlenou produkcí 1.000 kusů, která převzala jméno po rozverné figurce z italské commedie dell´arte.

Automobil dostal různě barevnou karoserii, kdy jednotlivé panely karoserie měly jednu ze čtyř různých barev - modrou, červenou, žlutou a zelenou. Ty byly aplikovány podle předem určeného vzorce, kdy shodnou barvu měly přední nárazník, přední dveře, respektive zadní dveře a zadní nárazník. Barvou karoserie uvedenou v technickém průkazu pak byla ta, kterou nesly střecha a motorový prostor. Právě to mohl být někdy problém při přihlášení, kdy úředníci nevěděli, jakou barvu automobil vlastně má.

Překvapení pak bylo auto i pro samotné zákazníky. Ti si totiž nemohli předem zvolit, jakou přesně barevnou kombinaci by chtěli, a museli počkat, co jim vlastně dealer předá. Výroba Pola Harlekin totiž probíhala netradičním způsobem, kdy se kvůli usnadnění nelakovaly jednotlivé panely zvlášť, ale prohazovaly se mezi sebou. Jeden Harlekin tak měl vlastně díly původně určené pro čtyři různé automobily.

S netradičním barevným konceptem vnějšku ladil také interiér. Bohatá výbava pak zahrnovala čalounění s barevným vzorem, barevný kožený volant nebo rádio Blaupunkt. Každé z původní tisícovky aut mělo navíc svébytné číslo vyobrazené na klíčence a speciálním certifikátu.

Polo Harlekin se ale stalo natolik žádaným zbožím, že Volkswagen později výrobu navýšil. Celkem tak bylo postaveno 3.806 kusů Pola Harlekin. Později myšlenku na americkém trhu převzal i větší Golf Harlequin, ten se ale stal prodejním propadákem, s jen 264 postavenými kusy.

Ve své době se Polo Harlekin dostal jen na vybrané trhy. V Holandsku se ovšem nikdy oficiálně neprodával, v průběhu let se tam ale dostalo množství ojetých aut, a tak je tam dnes vzpomínanou raritou. I proto se na něj holandské zastoupení Volkswagenu rozhodlo vzpomenout a postavilo pestrobarevnou verzi aktuálního Pola. Na prodej ale není, opět jako originální pestrobarevné Polo před příchodem edice Harlekin slouží jen k propagačním účelům.

Související články

Témata
Avatar - Ozzman
21. 1. 2021 09:19
Re: Poland edition
:-[] :-[] :-[] :yes:
20. 1. 2021 16:55
Re: Tak nevím
V TP je určitě uvedená barva chameleon.
20. 1. 2021 13:07
Tak nevím
Jsem si vždycky říkal, jakou barvu má napsanou v TP :-[]
Avatar - KANKUNEN
20. 1. 2021 12:45
Poland edition
takto vypadá každé auto dovezené do Polska před lakem. ;-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud