Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Volkswagen Polo - malý Golf

Ondřej Láník
Na jaře roku 1975, se v nabídce automobilky Volkswagen objevil malý model Polo. Během více než čtvrtstoletí malá nákupní taška vyrostla v dospělý, o třídu větší automobil. Dlouhé intervaly výměny modelů Volkswagenu mohou za to, že nedávno uvedené Polo...

Například na počátku 90. let se vyráběla již poměrně zastaralá druhá generace, jejíž prodej nebyl zrovna ukázkový. My se budeme věnovat u nás nejrozšířenější třetí generace Pola, která se vyráběla od roku 1994 do roku 2002.

Úkolem prvního Pola při jeho uvedení v polovině 70. let bylo přilákat širokou veřejnost ke značce Volkswagen. Třetí generace uvedená v roce 1994 výrazně posunula postavení modelu ve své třídě. S tím jak Polo rostlo se otevřel prostor pro další, ještě menší model Lupo, který je paradoxně rozměrově srovnatelný s prvními Poly ze 70 let. Polo III se přiblížilo designem velmi populární třetí generaci Golfu uvedené v roce 1991. Nové Polo bylo v roce 1994 o něco kratší, širší a vyšší než jeho předchůdce. Vnitřním prostorem, robustností, odhlučněním, kvalitou a celkovým jízdním komfortem bylo Polo taky blízké svému většímu sourozenci a tak není divu, že malý Volkswagen vedl žebříčky prodejů nejen v Německu. Se třetí generací Pola konečně přišla, u konkurence běžná, pětidveřová varianta. Tuhá karosérie a výborný podvozek (přesto, že šlo o běžná konstrukční řešení ve své třídě) byl schopen správně fungovat nejen na perfektních německých dálnicích, ale i na horších českých cestách. Vzhledem k velikosti automobilu lze také aerodynamiku hodnotit na výbornou: koeficient odporu vzduchu cx má hodnotu 0,32.

Motory Pola byly typickými Volkswageny. Klasická osvědčená konstrukce, zavádění revolučních novinek a náročných řešení nejprve do dražších verzí. Šestnáctiventilové motory zpočátku Pola neznaly, teprve v roce 1997 přišla jednotka 1.4 16V (74 kW). Daleko častěji se však setkáte s maloobjemovými motory 1.05 (33 kW) do r.v. 1996 nebo 1.0 (37 kW) od r.v. 1996. Obě pohonné jednotky jsou vhodné pouze pro městský provoz, kde tolik nevadí, že 955 kg těžké Polo zrychluje na 100 km/h za 21,4 s resp. 18,5 s. Průměrná spotřeba přitom činí 6,6 l/100 km resp 5,9 l /100 km u modernějšího litrového agregátu. Dalšími rozšířenými variantami jsou 1.3 (40 kW) a i z Felicií známá 1.6 (55 kW). Vznětové motory zastupoval nejprve motor 1.9D (47 kW) s předkomůrkou, který byl v nabídce od roku 1995. Od roku 1996 byl k mání moderní atmosféricky plněný motor s přímý vstřikem nafty 1.9 SDI (47 kW) a verzi 1.7 SDI (44 kW) s průměrnou spotřebou 5 l/100 km (první takzvané "pětilitrové auto" na německém trhu). Jen dražší odvozené varianty Polo Classic a Polo Variant dostaly od roku 1999 přeplňovaná TDIčka (v obou dostupných verzích 66 kW a 81 kW). Zážehový motor 1.3 byl nahrazen větším 1.4 (44 kW). Sportovní nároky mohl splnit jak přeplňovaný diesel, tak i nový motor 1.4 16V (74 kW) od roku 1996 nebo Polo GTI, které navazuje na legendu Golfu GTI, a to s motorem 1.6 (88 kW od roku 2000 pak 92 kW).

Volkswagen lákal mladé zákazníky různými akčními modely Pola, které ale u nás potkáte zřídka. Na podzim roku 1995 se začal prodávat Polo Open Air s velkou elektricky otevíratelnou střechou, pak přišla verze Polo Colour Concept s karosérií a interiérem vyvedeným ve speciálních barvách (červená Flash, modrá Jazz, černá Magic, zelená Salsa). Opravdu extravagantní auto pro odvážné bylo Polo Harlekin. Při přihlašování do provozu jste s ním mohli mít vážné problémy, protože určit barvu auta bylo značně obtížné. Povrchové díly karosérie byly sestaveny z několika různých pastelových Pol. Takový Harlekin měl třeba modrou kapotu, zelené dveře, červené nárazníky a žluté výklopné víko. Náhodně sestavené díly různých barev vám dávaly jedinou jistotu: dvě stejné barvy nebudou vedle sebe. Zákazníci dokonce při objednávání nevěděli, jakou barevnou konfiguraci dostanou. Zajímavý byl i postup výroby. Jednobarevná Pola si na konečné montáži vyměnila dveře, kapoty a nárazníky se svými jinak barevnými sousedy.

V srpnu 1995 rozšířil Volkswagen Polo o novou karosářskou variantu - sedan Polo Classic. Automobil vycházel ze španělského Seatu Cordoba, který však vypadal přirozeněji. Polo Classic mělo změněnou masku a kulatému vozu byla ostře zakončena vysoká záď (s kufrem o objemu 455 l), celé dílo bylo zpečetěno logem VW. Podobně vznikla verze Polo Variant na bází kombi Cordoba Vario. Elegantní malé kombi má základní objem zavazadlového prostoru 390 l, rozšířitelný až na 1260 l.

Pola dovezená ze západní Evropy mívají poměrně bohatou bezpečnostní výbavu včetně ABS a často i dva airbagy (kvůli tomu však před spolujezdcem chybí uzavíratelná schránka). U nejslabších verzí (motor 1.0) citelně schází posilovač řízení. Pohodlná tvrdá sedadla mají nižší opěrky hlav. U hatchbacků je k dispozici zavazadlový prostor o objemu 260 l, který má po sklopení sedadel 590 l. Bohužel díky značné hloubce pak není podlaha zcela rovná a navíc při nakládání těžších nákupů bude překážet vyšší nakládací hrana.

V roce 2000 byla uvedena přepracovaná verze Pola, kterou by bylo možno označit za 3,5. generaci. Design se opět přiblížil Golfu, tentokrát však již Golfu IV. Nová byla přední část se světlomety s čirou optikou a větším logem VW, vzadu se přemístila SPZ z víka níže na nárazník, uvnitř je zcela změněná přístrojová deska.

Volkswagen Polo si vedl dobře na trhu nových automobilů a jeho obliba pokračuje i nyní, když se prodává jako ojetina. Image VW i klasická německá technika mají příčinu ve vyšších cenách ojetých Pol. Mnohdy lze za stejné peníze koupit stejně starý automobil vyšší třídy, přirozeně jiné značky. Polo dobře drží svou hodnotu i díky delší výrobě jednotlivých generací. Na statistice poruchovosti automobilů německého TÜV lze dobře sledovat jak moc je realita odlišná od toho "co se traduje". Polo je v kategorii 1-3 roky starých vozů na 43. místě se 4,4 % vadných vozů, když sdílí stejnou příčku s Opelem Corsa. Před nimi jsou přirozeně všechny Toyoty, ale třeba i Daewoo Matiz, Seat Ibiza, Suzuki Baleno, tedy automobily kterým se věří daleko méně. Také neplatí, že by Pola byla s přibývajícím věkem odolnější než konkurence. Mezi staršími (4-5 letými) vozy je Polo na 39. místě s 8,5% vadnými auty. V zásadě platí, že Polo je v oblasti poruchovosti jen lehce nadprůměrný automobil.

Problémovými místy jsou například imobilizéry, zapalování, netěsné hadice chladící soustavy, vadné termostaty, spojka, elektromotory stěračů a ventilátoru. Tradičním problémem mnoha ojetin včetně Pola jsou prasklé klínové řemeny a vadná centrální zamykání.

Volkswagen Polo III je dospělý automobil, který zvedl úroveň třídy. Jeho dospělost a znak VW na karosérii přilákala mnoho zákazníků. Zatímco v Německu sloužil spíše jako kvalitní druhý automobil, u nás byl plnoprávným členem rodiny a hlavním dostavníkem pro každodenní cesty i na dovolenou. Ve srovnání s Felicií je i jako ojetina výrazně dražší. Pokud chcete malý Volkswagen a máte na něj, získáte komfortní, bezpečný a kvalitně zpracovaný automobil, který se vám navíc při dalším prodeji odmění vyšší výkupní cenou než byste získali za jiné podobné vozy.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • prostorný interiér
  • dobré jízdní vlastnosti
  • kvalitní zpracování interiéru
  • dobrá pověst
  • široká nabídka motorů
  • výborná pasivní bezpečnost
  • velmi pohodlné tužší sedačky

Nedostatky

  • vyšší pořizovací ceny ojetých vozidel
  • vyšší ceny servisních prací ve značkových servisech
  • ztížené ovládání převodovky
  • hlučnost ve voze
  • u třídveřových verzí ztížený přístup k zadním sedadlům
  • méně výkonné zážehové motory
  • absence posilovače řízení v základních verzích

Nejčastější závady

  • závady imobilizérů a zapalování
  • značné a rychlé opotřebení spojky a prasklá lanka
  • netěsnosti hadic chladícího systému
  • vadné motorky stěračů a ventilátoru chlazení
  • přehřáté motory, propálená těsnění pod hlavou
  • prasklé klínové řemeny
  • nefunkční centrální zamykání
  • nepřesný palivoměr
  • koroze výfukového systému
  • nízká životnost tlumičů na zadní nápravě

 

vůz/r.v. 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996
Polo 1.4 (44 kW) 5dv. - - 186000 164000 143000 127000 113000
Polo 1.9 D (47 kW) 5dv. - - 201000 177000 155000 138000 123000
Polo 1.4 (44 kW) 5dv. (mod.2000) 254000 223000 197000 - - - -
Polo 1.9 SDI (47 kW) 5dv. (mod.2000) 290000 255000 225000 - - - -
Vůz/r.v. 2002 2001 2000 1999 1998 1997 1996
Polo 1.4 (44 kW) 5dv. - - 186000 164000 143000 127000 113000
Polo 1.9 D (47 kW) 5dv. - - 201000 177000 155000 138000 123000
Polo 1.4 (44 kW) 5dv. (mod.2000) 254000 223000 197000 - - - -
Polo 1.9 SDI (47 kW) 5dv. (mod.2000) 290000 255000 225000 - - - -
Ondřej Láník