Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Panamera nebyla první: Porsche 911 S Troutman & Barnes nabídlo čtyři dveře už v roce 1967!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Porsche ve druhé polovině šedesátých let nabízelo pouze své dvoudveřové sportovní vozy, objevil se ale i jeden čtyřdveřový model.

Porsche se dvěma páry dveří není v dnešní době díky modelům Cayenne, Macan a Panamera ničím zvláštním nebo výjimečným, ale v šedesátých letech se jednalo o značku, která má za sebou teprve jednu zásadní generační výměnu v podobě odchodu modelové řady 356 a nástupu nové řady 911.

Úspěšný sportovní automobil byl vystřídán novým sportovním typem, který bude ještě úspěšnější. Porsche sice již tehdy chtělo nabídnout plně čtyřmístný vůz, ale nemohlo si jeho vývoj dovolit a rozhodlo se pro model 911 s uspořádáním interiéru 2+2.

William J. Dick, který byl v šedesátých letech spoluvlastníkem Porsche Cars Southwest v texaském San Antonio, chtěl do nabídky zařadit Porsche, které nabídne skutečně čtyřmístný interiér a údajně oslovil samotnou automobilku, ale ta jeho přání splnit nemohla.

Rozhodl se proto, že se o stavbu takového vozu postará přímo ve Spojených státech amerických a oslovil v padesátých a šedesátých letech uznávanou karosárnu Troutman & Barnes se sídlem v Culver City v Kalifornii, kterou proslavily mimo jiné sportovní a závodní vozy Scarab. Pánové Dick Troutman a Tom Barnes byly ochotní a schopní jeho přání splnit.

Základem stavby se stalo tehdy zcela nové Porsche 911 S, v jehož zádi pracovalo vzduchem chlazený plochý šestiválec o objemu 1991 cm3 s nejvyšším výkonem 118 kW (160 k) a točivým momentem 179 N.m.

Tento automobil byl v karosárně Troutman & Barnes prodloužen mezi nápravami o 533 mm a dostal druhý pár dveří. Ten vycházel ze sériových dveří Porsche 911 a i proto se otevíral proti směru jízdy. Nové jsou na těchto dveřích jen rámy oken a okna samotná.

Na prodloužení karoserie pak samozřejmě navázaly i příslušné úpravy interiéru, při nichž byly opět využity součásti ze sériového Porsche 911. Původní zadní sedadlo vhodné spíše jen děti totiž nahradila dvojice předních sedadel a vůz tak mohl skutečně obsazen čtyřmi dospělými osobami jako dnešní model Panamera.

Porsche 911 S z karosárny Troutman & Barnes se sice nakonec nestalo základem pro sériovou produkci čtyřdveřových vozů, ale William J. Dick jej po dokončení věnoval jako vánoční dárek své manželce. Ta si tak mohla užívat skutečně jedinečný automobil v elegantním odstínu tmavě zelené barvy, kterou v sedmdesátých letech vystřídala tehdy módní hněda. Spolu s novým lakem pak vůz dostal i kola značky Fuchs.

Podle neověřených informací se mělo toto čtyřdveřové Porsche dochovat až do současnosti.

Porsche 911 S se dvěma páry dveří postavené u společnosti Troutman & Barnes zaujalo i výrobce sběratelských modelů a například Matrix nabídl limitovanou edici vozu v měřítku 1:43 s otevřenými předními i zadními dveřmi na levé straně, zatímco BoS-Models se rozhodl pro měřítko 1:18 a uzavřenou karoserii. Oba výrobce pak vedle volby původní zelené barvy skutečného vozu pro jejich modely spojuje i materiál v podobě resinové pryskyřice na výrobu karoserií.

Foto: Wheelsage.org, Pelicanparts.com

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)