Porsche 911 a jeho deset nejlepších verzí v obrovské galerii!
Porsche 911 se představilo na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem v roce 1963, kde byl zcela nový model představen s označením 901, proti čemuž se ohradil Peugeot, který má třímístné číselné názvy s nulou uprostřed chráněny patentem.
Novinka uvedená jako nástupce modelové řady 356 vyvolala bouřlivé reakce, které nebyly pouze oslavné, ale i kritické. Poměrně rychle si ovšem vybudovala pověst vynikajícího sportovního automobilu.
Tuto pověst pak podpořila samotná automobilka, která fanoušky devětsetjedenáctky zásobuje od druhé poloviny šedesátých let výjimečnými verzemi. Některé z nich z jsou výjimečnější a my jsme se pokusili vybrat nejvýjimečnější, které jsme zařadili do našeho výběru deseti nejlepších verzí Porsche 911, s nimiž si jejich řidič užije nejvíce zábavy.
Porsche 911 S (1967)
Prvním výraznějším přiostřením původní devětsetjedenáctky s cílem vylepšit její dynamické schopnosti i jízdní vlastnosti se stal model 911 S, který byl představen stejně jako verze Targa v roce 1966 a na trh zamířil v roce následujícím. Na první pohled se od méně výkonné standardní verze odlišoval novými litými koly Fuchs, jejichž design se v následujících desetiletích stal jedním z typický prvků celé řady 911.
Hlavní změny se ovšem odehrály pod kapotou. Plochý vzduchem chlazený šestiválec o objemu 1991 cm3, který ve standardní 911 nabízel výkon 96 kW (130 k), se totiž dočkal zvýšení výkonu na 118 kW (160 k) při 6600 min-1 a točivého momentu na 179 N.m při 5200 min-1. Tyto hodnoty mířily na zadní kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.
Porsche 911 S bylo možné objednávat s karoserií kupé i v provedení Targa s masivním ochranným obloukem nad sedadly a manuálně odnímatelnou střechou i zadním oknem. Se svým nabroušeným dvoulitrem v zádi uměl tento model uhánět maximální rychlostí 225 km/h a z 0 na 100 km/h akceleroval za 8,0 s.
Porsche 911 Carrera 2,7 RS (1972)
Na podzim roku 1972 mělo premiéru Porsche 911 Carrera 2,7 RS, které dnes patří k nejvyhledávanějším a nejcennějším zástupcům devětsetjedenáctky mezi sběrateli a fanoušky značky po celém světě. Za svou popularitu vděčí tento model svému vzhledu a samozřejmě jízdním výkonům. Nad všemi ostatními verzemi vyniká díky svému malému přednímu spoileru, charakteristickým nápisům Carrera na bocích a samozřejmě spoileru na kapotě motoru se známou přezdívkou kachní ocas.
Důkladně odlehčená karoserie s hmotnosti těsně pod nebo lehce nad 1000 kg podle provedení ve své zádi ukrývala atmosférický vzduchem chlazený šestiválce o objemu 2687 cm3 naladěný na 154 kW (210 k) při 6300 min-1 a točivý moment 255 N.m při 5100 min-1. Pětistupňová manuální převodovka byla samozřejmě použita i u tohoto modelu.
Kupé se zkratkou RS (RennSport) v názvu bylo v nabídce ve skutečně spartánské verzi Sport, určené primárně pro účast v závodech, a pak jako Touring s rozšířenou výbavou vhodný pro běžný provoz. Nízká hmotnost spolu s výkonnou pohonnou jednotkou má u tohoto modelu zásadní podíl na schopnosti dosáhnout maximální rychlosti 245 km/h a rozjet se z 0 na 100 km/h za 5,8 s.
Porsche 911 Turbo (1974)
Porsche 911 Turbo se veřejnosti poprvé představilo na autosalonu v Paříži v roce 1974. Automobilka reklamním sloganem Do divadla i pro sport celkem jednoduše a srozumitelně charakterizovala model, který je od té doby vrcholem její nabídky a ve své první generaci skutečně nabízel techniku závodního vozu ve spojení s luxusním interiérem.
Srdcem tohoto modelu byl jedním turbodmychadlem přeplňovaný vzduchem chlazený šestiválec původem z modelu Carrera RS, který z objemu 2993 cm3 poskytoval výkon 191 kW (260 k) při 5500 min-1 a točivý moment 343 N.m při 4000 min-1. Převodovka byla použita pouze čtyřstupňová a podvozek tohoto modelu se pyšnil mimo jiné brzdovým systémem ze špičkového závodního modelu 917.
Porsche 911 Turbo se od ostatních devětsetjedenáctek odlišovalo díky širším blatníkům, pryžovému spoileru pod předním nárazníkem a rozměrné zadní přítlačné ploše s pryžovým límcem, které se přezdívalo bobří ocas. V interiéru vítala posádku pravá kůže, kterou na sedadlech doplňovala měkká prodyšná látka ozdobená skotským vzorem. Na podlaze byl koberec s vysokým vlasem. Příjemnou atmosféru mělo zajistit autorádio s magnetofonem a klimatizace.
Svými dynamickými schopnosti v podobě maximální rychlosti 250 km/h a především zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s se tento model řadil v polovině sedmdesátých let k těm nejlepším supersportům.
Mělo to ovšem drobný háček v podobě turbodmychadla, kdy se Porsche 911 Turbo zhruba do 3000 otáček za minutu chovalo jako hodná a trochu unavená obyčejná devětsetjedenáctka, zatímco nad touto hodnotou z něj byl automobilový pan Hyde a poměrně brzy se o něm hovořilo jako o výrobci vdov. I díky tomu byla jeho kariéra poměrně krátká a již v roce 1978 jej nahradil model 911 Turbo s 3,3litrovým motorem a kultivovanějším chováním.
Porsche 911 Carrera 3,2 ClubSport (1987)
Vzpomínkou na sedmdesátá léta a model 911 Carrera 2,7 RS se do jisté míry stalo Porsche 911 Carrera 3,2 Club Sport uvedené v roce 1987. Tento model totiž představoval odlehčenou verzi standardního provedení s upraveným podvozkem, z jehož výbavy zmizelo například elektrické stahování oken, klimatizace, audio systém nebo elektricky stavitelná sedadla. Výsledkem provedených úspor byla úspora v podobě 70 kg a pohotovostní hmotnost 1097 kg.
Plochý vzduchem chlazený šestiválec bez přeplňování o objemu 3164 cm3 byl stejně jako u standardního provedení 911 Carrera 3,2 naladěn na nejvyšší výkon 170 kW (231 kW) při 5900 min-1 a točivý moment 284 N.m při 4800 min-1. Převodovka byla opět pětistupňová manuální.
Většina z 340 vozů této limitované edice měla karoserii v bílé barvě, některé vozy zdobily nápisy Carrera na bocích a údajně pouze jeden jediný automobil neměl karoserii kupé, ale Targa. Porsche 911 Carrera 3,2 Club Sport se svým jízdním projevem spolu se spartánským pojetím interiéru přibližovala slavnému předchůdci, jemuž se tento model vyrovnal i svou maximální rychlostí 245 km/h a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,9 s.
Porsche 964 Carrera RS (1992)
Porsche na konci osmdesátých let dvacátého století představilo důkladně modernizovanou řadu 911 s interním označením 964. V nabídce se poprvé objevuje pohon všech kol a na počátku devadesátých let se opět objevuje několik specialit. Mezi nejlákavější z nich se zařadil model Carrera RS, který zamířil do sériové výroby v roce 1992.
Toto provedení se na první pohled téměř nelišilo od výchozího modelu Carrera 2 s pohonem zadních kol, ale vývojový tým u něj vsadil na osvědčený recept v podobě důkladného odlehčení. Výsledkem bylo snížení hmotnosti z 1350 kg na 1220 kg a vozy, u nichž nebyla použita prakticky žádná izolace hluku se hmotnost dostala na 1150 kg.
Vzduchem chlazený šestiválec bez přeplňování poskytoval z objemu 3600 cm3 maximální výkon 191 kW (260 k) při 6200 min-1 a točivý moment 325 N.m při 4800 min-1. Tyto hodnoty mířily na zadní kola prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.
Porche 964 Carrera RS i přes relativně mírumilovný zevnějšek patří k nejextrémnějším verzím devětsetjedenáctky, za což vděčí svému okruhovému naladění podvozku, snižujícímu světlou výšku o 40 mm, samosvornému diferenciálu a prakticky nulovému odhlučnění. Kupé s maximální rychlostí 260 km/h a akcelerací z 0 na 100 km/h za 5,3 s bylo základem pro vozy použité ve značkovém poháru Carrera Cup a bylo rovněž dodáváno s homologací pro třídu N/GT.
Porsche 993 GT2 (1995)
Podobnou legendou jako Porsche 911 Carrera 2,7 RS se sedmdesátých let je nejen mezi příznivci značky model 911 Carrera GT2 ve svém prvním provedení, který byl ultimativní verzí modelu 911 Turbo generace s interním označením 993 a byl uveden v polovině devadesátých let dvacátého století.
Porsche 911 GT2 generace 993 vzniklo jako derivát modelu 911 Turbo určený primárně pro závodní nasazení, který se s ohledem na své zařazení do třídy GT2 dočkal i provedení homologovaného pro silniční provoz.
Své původní určení přitom i v civilní podobě dával jasně najevo svými extrémně rozšířenými blatníky a dvouplošníkem na zádi. Design tohoto modelu je takovou ikonou, že jej dodnes kopíruje řada úpravců vozů značky Porsche a aplikuje jej i na vozy starších a mladších generací.
Za zadní nápravou je zde uložen vzduchem chlazený šestiválec o objemu 3600 cm3 s dvojicí turbodmychadel, který při uvedení v roce 1995 disponoval ve vozech pro běžný silniční provoz výkonem 316 kW (430 k) při 5750 min-1 a točivým momentem 540 N.m při 4500 min-1. Prostřednictvím šestistupňové převodovky byla poháněna pouze zadní kola.
Porsche 911 GT2 o hmotnosti 1295 kg dosahovalo maximální rychlosti 295 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlovalo za 4,4 s.
V roce 1998 se tento model v provedení pro běžný silniční provoz dočkal zvýšení výkonu na 331 kW (450 k) při 5750 min-1 a točivého momentu na 585 N.m při 4500 min-1. Maximální rychlost se zvýšila na 300 km/h a čas potřebný k dosažení 100 km/h se zkrátil na 4,1 s.
Porsche 996 GT3 RS (2003)
Porsche se ostrých verzí devětsetjedenáctky nevzdalo ani po nástupu její zcela nové generace s interním označením 996 a kapalinou chlazenými motory. V roce 1999 se na autosalonu v Ženevě představilo Porsche 911 GT3 s výkonem 265 kW (360 k) z atmosférického šestiválce o objemu 3,6 l, novým nastavením podvozku a decentním odlehčením.
V roce 2003 pak dorazilo ještě ostřejší provedení 911 GT3 RS s dalším odlehčením o 50 kg, které oživilo slavnou zkratku pro RennSport a spolu s ní i barevné schéma slavného modelu 911 Carrera 2,7 RS ze sedmdesátých let.
Plochý šestiválec s chlazením kapalinou z objemu 3600 cm3 poskytoval bez přeplňování výkon 280 kW (381 k) při 7400 min-1 a točivý moment 385 N.m při 5000 min-1. Zadní kola byla roztáčena prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky.
Porsche 911 GT3 RS generace 996 z let 2003 až 2005 ve své standardní podobě při pohotovostní hmotnosti 1360 kg dosahovalo maximální rychlosti 306 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo v čase 4,4 s.
Porsche 997 GT2 RS (2010)
Porsche 911 GT2 RS generace 997 uvedla automobilka jako nejvýkonnější a nejrychlejší model ve své historii schválený pro provoz na běžných komunikacích prostřednictvím tiskové zprávy, fotografií a videí v první polovině května roku 2010. Světová výstavní premiéra tohoto vozu se pak odehrála 25. srpna stejného roku na autosalonu v Moskvě.
Tiskovou zprávu s informací o tom, že je série 500 vozů Porsche 911 GT2 RS rozprodána automobilka zveřejnila 20. Října 2010. Pouhé tři dny po ukončení autosalonu v Paříži, kde bylo 911 GT2 RS rovněž vystaveno. Fyzicky si jej tedy do té doby mohli prohlédnout pouze návštěvníci dvou autosalonů pořádaných v Evropě a přesto téměř čtvrtina z pětisetkusové série zamířila do USA.
Porsche 911 GT2 RS generace 997 má kapalinou chlazený šestiválec o objemu 3600 cm3 přeplňovaný dvojicí turbodmychadel, který disponuje výkonem 456 kW (620 k) při 6500 min-1 a točivým momentem 700 N.m dostupným od 2250 do 5500 min-1.
Tento motor prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky pohání zadní kola a vozu s pohotovostní hmotností 1370 kg umožňuje zvládnout akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,5 s, z 0 na 200 km/h za 9,8 s a z 0 na 300 km/h za 28,9 s. Maximální rychlost činí 330 km/h.
Porsche 997 GT3 RS 4.0 (2011)
Porsche 911 GT3 RS 4.0, zastupující generaci 997, bylo představeno v roce 2011 a podobně jako řada výše zmíněných modelů bylo v podstatě závodním vozem homologovaným pro běžný silniční provoz. Výroba tohoto špičkového stroje byla omezena na 600 exemplářů.
Za zadní nápravou tohoto Porsche pracuje atmosférický kapalinou chlazený plochý šestiválec o objemu 3996 cm3. Tento motor vycházel z pohonné jednotky závodního modelu 911 GT3 RSR a sdílel s ní například klikovou hřídel, kované písty a titanové ojnice. Maximální výkon 368 kW (500 k) je k dispozici při 8250 min-1 a točivý moment 460 Nm při 5750 min-1.
Šestiválec o objemu 4,0 litru je tím nejobjemnějším, který kdy byl v modelu 911 použit mateřskou automobilkou. Při hodnotě 125 k/l se současně jednalo o motor s nejvyšším litrovým výkonem. Síla motoru byla na kola zadní nápravy přenášena šestistupňovou manuální převodovkou.
Podobně jako motor i komponenty podvozku pocházejí ze závodního oddělení a značný důraz byl kladen na minimalizaci hmotnosti vozu. Přední kapota i přední blatníky jsou proto vyrobeny z karbonu a ze stejného důvodů je zadní okno z plastu. Pro dosažení co nejnižší hmotnosti se ztenčily i koberce. Hmotnost dvoumístného kupé s plnou nádrží je 1360 kg. Výkonová hmotnost Porsche 911 GT3 RS 4.0 je s hodnotou 2,72 kg/k výrazně pod hranicí tří kilogramů na jednoho koně.
Porsche 911 GT3 RS 4.0 zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,9 s a z 0 na 200 km/h zrychlovalo za méně než 12 sekund. Maximální rychlost tohoto modelu byla 310 km/h.
Porsche 911 R (2016)
Závan starých časů a především splnění snu řady zákazníků představoval v roce 2016 představený Porsche 911 R, který svým jménem a stylem odkazuje na stejnojmenný model z druhé poloviny šedesátých let, zatímco po technické stránce je spřízněn se zcela současným typem 911 GT3 RS, od nějž se v první řadě odlišuje použitou převodovkou a snížením hmotnosti o dalších 50 kg.
Porsche 911 R má za zadní nápravou uložen kapalinou chlazený plochý šestiválec o objemu 3996 cm3, který bez přeplňování nabízí maximální výkon 368 kW (500 k) při 8250 min-1 a točivý moment 460 Nm při 6250 min-1. Vzpomínkou na staré časy je zde manuální šestistupňová převodovka, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena zadní kola.
S celkovou hmotností 1370 kg při plně natankované nádrži se tento speciální model vyrobený v sérii omezené 991 exempláři stal nejlehčím zástupcem generace 991. Není tedy divu, že stylové kupé zvládlo akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosahovalo maximální rychlosti 323 km/h.
Původní Porsche 911R z roku 1967 vzniklo jako závodní derivát sériového modelu, od nějž se vizuálně lišilo prakticky jen laminátovými nárazníky a u některých vozů hrdlem palivové nádrže ve středu přední kapoty.
Hmotnost tohoto vozu se po odlehčení o více než 200 kg pohybovala okolo 830 kg. V zádi této verze mohl pracovat dvoulitrový šestiválec Typ 901/22 s výkonem okolo 155 kW (210 k) nebo Typ 901/21 naladěný na výkon 171 kW (232 k).
V letech 1967 a 1968 byly vyrobeny celkem čtyři tovární prototypy 911R a dvacet vozů pro zákazníky. K největším sportovním úspěchům tohoto modelu patří vítězství v Tour de France Automobile roku 1969 s posádkou Larousse Gerard a Gélin Maurice.