Paříž 2018 živě: Prozkoumali jsme Hyundai i30 N Fastback, jenž si brousí zuby na Octavii RS
Zatímco modely některých automobilek zůstávají zahalené až do oficiální tiskové konference, jiné značky ukázaly své novinky hned po otevření bran výstaviště. Jednou z nich je i Hyundai, který se v Paříži chlubí vskutku rozsáhlým stánkem. Vedle aut s alternativními pohony je to letos hlavně o sportovních vozech, takže si tu můžete prohlédnout třeba rallyeový speciál a dokonce si zazávodit na závodním simulátoru ve hře WRC 7.
Největším lákadlem stánku korejské automobilky je model, který se ještě před pár dny proháněl maskovaný na mosteckém okruhu a odhalil se teprve před pár dny. Jde o Hyundai i30 N Fastback, jenž se po hatchbacku i30 N stává dalším členem sportovní rodiny. Korejci přivezli vícero exemplářů, nejvíce se mi ale líbí ten „šmoulově“ modrý, což je barva dobře známá již z hatchbacku. I ostatní prvky auta zůstávají shodné, třeba osmnácti- či devatenáctipalcová kola (v závislosti na provedení N nebo N Performance) s červenými brzdovými třmeny. Na první pohled je to opravdu sportovní lahůdka...
Velké odlišnosti od hatchbacku nečekejte ani uvnitř. Kokpit namísto moderních technologií sází spíše na jednoduchost, v kapličce zůstávají analogové budíky, osmipalcovou obrazovku multimédií uprostřed doprovází panel s fyzickými tlačítky třeba pro nastavování teploty. Sympatický a sportovní je i posez za volantem v sedačkách se slušným bočním vedením, takže nebudete mít problém ani při svižném řezání zatáček.
Horší je to ovšem s prostorem vzadu, což jsme si u i30 Fastback ukázali už na ženevském autosalonu. Vzadu opravdu není mnoho místa. I já se skromnou výškou 176 centimetrů jsem se sám za sebe posadil jen tak tak. Před koleny mi nezbývá žádné místo, když se pokusím vypomoci si vzpřímeným posezem, zase mi rychle dojde prostor nad hlavou. Ani nástupní prostor do druhé řady není nikterak velkorysý.
Parametry zavazadelníku asi v případě tohoto modelu nejsou pro potenciální kupce klíčové, přesto jsme se podívali i sem. Po zklamání z prostoru ve druhé řadě musím říct, že kufr celkový dojem zlepšil. Není tak malý, jak by se na první pohled mohlo zdát, navíc má chytré úschovné prostory po stranách i pod podlážkou. Ve standardní konfiguraci pojme kufr 450 litrů, při sklopení zadní lavice 1351 l.
Jak už jsem nastínil v úvodu, i30 N Fastback, stejně jako hatchback, přijede ve dvou výkonnostních provedeních – N a N Performace. První disponuje výkonem 184 kW, silnější dostane 202 kW. V obou případech se bavíme o přeplňovaném zážehovém dvoulitru o shodném točivém momentu 353 N.m. Krátkodobý nárůst na 378 N.m umožňuje funkce overboost, přičemž síla je posílána na přední kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky. Tu jsme si na výstavišti vyzkoušeli alespoň „na sucho“ a řidič se může těšit na kulisu s krátkými a přesnými drahami.
Vzhledem k ne příliš početnému zástupu konkurentů je nejbližším soupeřem slabší varianty Škoda Octavia RS, mladoboleslavský liftback dostává z dvoulitrového TSI dostává 180 kW.
Osobně jsem na sportovní fastback hodně zvědavý, jakož i na jeho prodejní čísla. Už standardních verzí lze totiž na českých silnicích potkat více než dost. Uvidíme, jestli i30 N Fastback nakonec naváže na úspěchy korejského hot-hatche...
Hyundai i30 Fastback N – technická data nabízených variant | |||
Model | i30 Fastback N | i30 Fastback N Performance | |
Motor | 2.0 T-GDI | 2.0 T-GDI | |
Zdvihový objem [cm3] | 1998 | 1998 | |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | |
Největší výkon [kW] | 184 | 202 | |
Točivý moment [N.m] | 353 (378*) | 353 (378*) | |
Převodovka | 6M | 6M | |
Max. rychlost [km/h] | 250 | 250 | |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 6,4 | 6,1 | |
*Při funkci overboost |