Paříž 2018 živě: Škoda Vision RS je předobraz nástupce Rapidu. A vypadá skvěle!
V posledních týdnech se v souvislosti s automobilkou Škoda hovořilo hlavně o Kodiaqu RS, nejsportovnějším derivátu sedmimístného SUV. Ke špionážním snímkům se přidala jízda Sabine Schmitz na Nürburgringu a postupné odhalování vozu, které vyvrcholilo na pařížském výstavišti. Jenže kromě samotného Kodiaqu RS je tu ještě koncept Vision RS, který si dokonce dovolím označit za důležitější.
Vision RS je totiž předobrazem nástupce Škody Rapid, jenž se má s příjezdem nové generace stát kompaktním hatchbackem a plnohodnotným konkurentem Volkswagenu Golf. Koncept přijíždí s plug-in hybridním pohonem, který dostane první sériová škodovka v příštím roce a neméně zajímavá je vize i z hlediska toho, že představuje náhled na budoucnost sportovního odvětví RS.
Ale pojďme popořadě: Vision RS je 4356 mm dlouhý, 1810 mm široký a 1431 mm vysoký. Odmysleme si pár milimetrů vyhrazených pro ozdobné prvky a dostaneme se plus minus na rozměry nového Rapidu (jehož nový název bude oficiálně představen v polovině října, prý to ale zcela jistě nebude Rapid). Obdobně můžeme postupovat i se zavazadelníkem, jenž v případě konceptu slibuje 430 litrů, tedy o 15 litrů více než u Rapidu Spaceback.
A na stánku Škodovky byste těžko hledali model, který na sebe strhává větší pozornost. Vedle atraktivních tvarů, kolmé přídě či futuristického sportovně-minimalistického interiéru za to může i lak. Na první pohled to vypadá jako docela obyčejná bíla, Škodovka ale informuje, že vůz dostal xyrallicové krystaly s namodralým odstínem. Nepřehlédnutelný je též střešní zadní spoiler a spoustu karbonových doplňků. Suma sumárum vypadá auto opravdu velmi dobře!
Je jasné, že všechny tyto prvky se do sériové produkce nedostanou, jiné už bereme za takřka hotovou věc. Třeba náhradu loga vzadu za nápis Škoda, což je řešení známe již od jiných automobilek. U nejnovějších vozů k němu sáhl i Volkswagen, který však logo zanechal a pod něj přímo doprostřed víka zavazadelníku přidává stříbrným písmem název modelu.
Vnitřek Visionu RS působí hodně minimalisticky, i tady lze očekávat ještě velké změny. Již nyní víme, že do sériové produkce nezamíří bezrámové dveře, které si na výstavišti můžeme prohlédnout kupříkladu na voze Peugeot 508. Těžko lze počítat s tak masivním využitím alcantary, jíž vize dostala na volantu či sedačkách. Na nich kromě červeného prošívání najdete i odkaz na zemi původu v podobě české vlajky.
V příštím roce chystá Škodovka představení prvních vozů s plug-in hybridním a čistě elektrickým pohonem. Zatímco jen na elektřinu bude jezdit eCitigo, plug-in hybrid dostane nový Superb. Kabel do zásuvky nechybí ani konceptu Vision RS, který kombinuje zážehovou patnáctistovku TSI o výkonu 110 kW s elektromotorem o síle 75 kW. Systémový výkon činí 180 kW, což stačí ke zrychlení z klidu na stovku za 7,1 sekundy. Pokud jde o dojezd na jedno nabití, má auto s ion-lithiovým akumulátorem o kapacitě 13 kWh urazit až 70 kilometrů a plné nabití trvá dvě a půl hodiny.
Závěrem ještě připomeňme, že premiéra novinky není tak daleko, jak by se na první pohled mohlo zdát. S finální podobou modelu se seznámíme ještě před koncem roku, sériová produkce odstartuje během ledna 2019.