Paříž živě: Mazda MX-5 - Facelift k narozeninám
Změny přišly jako předčasný dárek ke kulatinám – příští rok oslaví malý sportovní automobil dvacet let. Za tu dobu spatřily světlo světa tři generace – první s výklopnými světlomety byla nahrazena po devíti letech druhou, ta se dočkala nástupce před třemi roky. MX-5 je zapsána i v Guinnessově knize rekordů jako nejprodávanější dvoumístný sportovní automobil na světě, vždyť si za necelá dvě desetiletí našla již více než 850.000 zákazníků.
Co je nového?
Co přináší rekordmanka nového pro modelový rok 2009? Změny vzhledu, zejména přední části, revizí prošly motory, které dostaly nové kované klikové hřídele, nové písty a zdvihátka ventilů. Pohonné jednotky točí o 500 otáček více a mají sportovnější zvuk v duchu tradice. Řidič by měl dokonale s vozem splynout a užít si za volantem více zábavy. Japonská automobilka tuto filozofii nazývá Jinba-Ittai. Šestistupňová manuální převodovka dostala novou synchronizaci, při jejíž konstrukci bylo využito i karbonu. V Evropě se objeví i samočinné ústrojí, také šestirychlostní, díky novým technologiím DAM (Direct Activematic) a AAS (Active Adaptive Shift) se zkrátila doba, nutná k přeřazení. Změn se dočkal i podvozek, zejména přední zavěšení.
Konstruktéři zapracovali také na protihlukové izolaci obou karosářských provedení, tedy jak verze Roadster s plátěnou střechou, tak i Roadster Coupé s pevnou skládací (té v Japonsku a USA říkají poněkud složitě Power Retractable Hard Top). Řidič i spolujezdec, či spíše spolujezdkyně, mohou dopřát svým uším kvalitní zvuk z audiosystému značky Bose, komfort zlepšují sedadla, nastavitelná v pěti krocích a více informací poskytuje palubní počítač.
Zvenčí se designové změny projevily hlavně v přední části – ta je masivnější a jiné jsou světlomety. Vstup vzduchu byl zvětšen a změněn byl i jeho tvar, místo oválného je pětiúhelníkový. Při jeho návrhu tak byly využity linky ze starších studií Mazdy, například konceptu Sassou. Vystouplé blatníky, které dodávají vozu atletické proporce, samozřejmě zůstaly na svých místech, změnily se ale spodní partie boků a také oba nárazníky. Nová MX-5 prakticky vůbec nepřibrala na váze a rozložení hmotnosti na obě nápravy je po úpravách podvozku naprosto ideální: 50 : 50. Nový je i design kol z lehké slitiny – šestnáctipalcová mají pět dvojic paprsků, o palec větší mají deset samostatných paprsků. Interiér pak dostal ještě lepší materiály. Přístrojová deska má světlejší odstín, ovladače klimatizace jsou stříbrné a jiná je i grafika přístrojů. Na některých trzích si budou moci zákazníci objednat i sportovní sedadla Recaro, čalouněná kombinací kůže a Alcantary, která byla vyvinuta speciálně pro MX-5. Mazda nabízí i nové odstíny laku – hliníkovou metalízu, šedou Metropolitan a žlutou, poslední jmenovaná však bohužel není určena pro Evropu.
TEST Mazda MX-5 – hračka pro dospělé (12/2005) |
TEST Mazda MX-5 Roadster Coupé - 365 dní radosti (11/2006) |
U dvoulitrového motoru s manuální převodovkou byly zvýšeny maximální otáčky motoru ze 7.000/min na 7.500/min, největší výkon motor dává při otáčkách o 300 vyšších (7.000/min). Mazda také vyvinula nový systém ISE (Induction Sound Enhancer). Při stisku plynového pedálu se otevře škrticí klapka, díky které si může posádka užívat jadrnějšího zvuku motoru, samozřejmě při zachování všech předpisů a norem. Samočinné šestistupňové ústrojí umožňuje řazení i pádly pod volantem (systém DAM – Direct Activematic). Systém AAS (Active Adaptive Shift) pak přizpůsobí rychlost řazení jízdnímu stylu řidiče. MX-5 dostala také ještě strmější řízení a optimalizovanou aerodynamiku.
Zákazníci si do nové Mazdy mohou objednat i Bluetooth hands-free, schránku na drobnosti mezi přední sedadla, nad bezpečností při jízdě dohlíží elektronická stabilizace DSC, tlak v pneumatikách kontrolují čidla. Starý kontinent se faceliftované Mazdy MX-5 dočká na jaře příštího roku.