Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pečeť kvality odliší kvalitní řetězce čerpacích stanic

Ondřej Láník
Diskuze (20)
Úroveň zacházení s palivy i technického vybavení čerpacích stanic a distributorů je velmi odlišná. Podvědomě se to ví již dlouho, před nedávnem na to upozornily také výsledky státní kontroly. Ústav paliv a maziv nabízí řešení.

Úroveň zacházení s palivy i technického vybavení čerpacích stanic a distributorů je velmi odlišná. Podvědomě se to ví již dlouho, před nedávnem na to upozornily také výsledky státní kontroly. Ústav paliv a maziv nabízí řešení.

Vedle seriózních firem je řada těch, které nedodržují technologickou kázeň nebo se dokonce podílejí na prodeji falšovaných paliv. Např. použití benzinu s nižším oktanovým číslem může jak u starších, tak i u nových typů vozidel vést k detonačnímu spalování, ke snížení výkonu a zvýšení spotřeby paliva. Nafta s vysokým obsahem síry zase zkracuje životnost katalyzátoru a může způsobit až korozi motoru; použití nafty s nevyhovující destilační zkouškou pak vede k horšímu spalování, tvorbě karbonových úsad, ke zvýšení obsahu pevných částic v emisích a v konečném důsledku opět ke zkrácení životnosti katalyzátoru.

Na včerejší tiskové konferenci byly prezentovány výsledky zkoušek, které tato instituce provádí jak pro státní kontrolní orgány, tak pro řetězce samotné. K extrémním hodnotám, se kterými se bylo možno setkat, patří např. benzín prodávaný jako Natural 95, který však ve skutenosti měl oktanové číslo jen 78, nebo motorová nafta s podílem síry 1500 mg/kg, když v normě jsou povoleny jen desítky mg/kg.

V reakci na výzvu ministra průmyslu a obchodu z letošního června vypracoval Ústav paliv a maziv, a.s. nabídku systému komplexního monitoringu kvality motorových paliv, kterou prezentoval České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu. Ta návrh pozitivně ohodnotila a doporučila svým členům, aby jej využili.

V systému monitoringu kvality motorových paliv, vystaví nezávislý akreditovaný subjekt prodejcům při dodržení stanovených podmínek, osvědčení o kvalitě. To umožní, aby se spotřebitel na trhu orientoval a mohl snadno najít čerpací stanici, kde je vysoká kvalita paliva garantována systematickou a nezávislou kontrolou a kde jsou v případě zjištění nedostatků přijímána opatření k jejich odstranění. Náklady na takovou kontrolu přitom představují jednotky haléřů na jeden litr paliva.

Symbolem Pečeť kvality, jak je toto osvědčení nazýváno, budou označeny od 1.1.2006 stojany na čerpacích stanicích těch společností, které se smluvně zaváží dodržovat stanovené zásady programu Pečeť kvality, mezi které patří např. četnost a rozsah prováděných testů, ale rovněž závazek zastavit prodej zboží, bude-li zjištěna závažná odchylka v kvalitě prodávaných pohonných hmot. Před podpisem je v současné době smlouva se společností Benzina a.s., která se právě takto chce odlišit od prodejců, kteří pravidelnou nezávislou kontrolu prodávaných pohonných hmot odmítají. Existují však i další společnosti, které o využití tohoto produktu v této souvislosti také uvažují.

Důkazem, že lze díky systematickému monitoringu a přijímáním preventivních a nápravných opatření chybovost řádově snížit, je právě společnost Benzina a.s., které se během deseti let podařilo snížit chybovost z 15ti % na pouhé 1 %. Kontroly ČOI odhalily v roce 2003 12,4 % vadných vzorků, v minulém roce šlo o 8,6 %, letos po zvýšení intenzity kontrol procento závad pokleslo, ale v říjnu se při opakovaných šetřeních ukazatele opět zhoršily.

V případě, že pověřený akreditovaný subjekt objeví závadu na kvalitě prodávané pohonné hmoty u cerfifikovaného prodejce, bude kontaktovat příslušnou síť čerpacích stanic, která musí provést opatření, která zabrání opakování této situace. Při opakovaném výzkytu nedostatků příjde o Pečeť kvality nejen daná konkrétní čerpací stanice, ale rovnou celá síť.

Tento krok samozřejmě nemůže zcela vymýtit prodej nekvalitních pohonných hmot v ČR, ale je významným příspěvkem k zlepšení orientace zákazníků na trhu. Vedle tohoto programu, vycházejícího z principů managementu kvality, budou i nadále pokračovat kontroly státních orgánů (ČOI).

Ondřej Láník
Diskuze (20)
1. 5. 2008 23:51
Re: Voditko, ale pro koho?
přesně tak...zásadně beru jenom u Shellu...od tý doby, co mi to na cestě od Robin oilu asi petkrát chcíplo při volnoběhu, tak od tý doby beru do novýho auta jenom SHELL...
4. 11. 2005 20:53
SLYŠÍM INTERNACIONÁLU
jo, jo, soudruzi, poslední bitva zase už vzplála... jakej pak trh, všechno řádně označíme... a ty, řidiči, ty jezdi a vybírej podle nálepek. Tak tohle... to je možné fakt jenom v tomhle parokomunostátě. Tak soudruzi... já vám na vaše nálepky kašlu... benzín do svý káry si zásadně vybírám sám... A nálepku... tu si laskavě nalepte na svý čela... pokud tam bude číslovka 91... myslím, že každýmu bude jasný, že nejde o oktany... :no: :no: :no: P.S. Kde domov můj, kde domov můj...