Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pekli jsme brzdové destičky: Víte, že v Česku vznikají brzdy i pro Audi a Mercedes?

Petr Barták
Diskuze (8)
Stejně jako u moučníku je i pro výrobu brzdových destiček nutné přesně dodržovat pracovní postup – rozhodující je nejen složení směsi, ale i teplota, tlak a doba pečení.

Brzdit na co nejkratší vzdálenosti, přitom neničit životní prostředí – tahle myšlenka stála u zrodu nejnovější generace třecích materiálů s nízkým nebo nulovým obsahem mědi. Takové destičky se vyrábějí v Kostelci nad Orlicí a najdete je od roku 2014 například v mercedesech, audinách, ale i v hyudaiích vyrobených v Nošovicích či kiích ze slovenské Žiliny.

Nejnovější generace kosteleckých destiček tak padla do oka i plagiátorům z Východu: Ruska, Číny či Thajska. Nejčastěji použijí původní obaly, do kterých pak dávají podřadné díly. „Krabičky proto děláme jen na jedno použití, doplněné přelepkou s čárovým kódem. Ta už po otevření nejde dát do původní podoby – je zdeformovaná,“ říká velmi slušnou češtinou výrobní ředitel společnosti David Ashfield, jinak rodilý Brit, a dodává: „Vyplatí se dobře si krabičku prohlédnout, zejména když je podezřele levná.“

Z třetího patra

My už ale máme na sobě modré firemní pláště i nezbytné ochranné brýle a míříme do výrobních hal. Jak říká Ashfield, základem destičky nebo obložení je přesně složená směs na výrobu konkrétního třecího segmentu, každá automobilka má podle něj požadavky trochu jiné.

Směs vzniká prostým sesypáním ingrediencí – ovšem z výšky třetího patra! Všechny složky budoucí brzdové plochy se promíchávají pouhou gravitací a postupují soustavou různých trubiček do větších trubic, až se jednou z nich dostanou do přepravníku. Takových cest je v podniku celkem 53, a to pro 15 směsí na obložení pro nákladní auta, dalších 38 pak na destičky pro osobní modely.

U každého stroje na lisování a pečení destiček pro osobní vozy jsou malé kontejnery, z nichž si pracovníci nabírají směs a odsypávají ji do formy. K mohutnějším strojům na pečení brzdových obložení pro nákladní auta jsou zase přiváženy v bednách – tentokrát v jednotlivých plastových sáčcích. Ty mají předem dané rozměry, aby pojaly optimální gramáž.

Jen trochu zmáčknout

Na automatizované lince pro výrobu destiček Ferodo Eco-Friction na osobní auta je prostoru na lidskou práci jen málo. Kromě dodání směsi na váhu, jež odsype přesné množství do formy, pracovnice vlastně jen sleduje pohyb kompletu nosiče a brzdné směsi na pásu. Stlačením ve formě přímo na ocelovou destičku a následným pečením za vysokého tlaku a teploty vzniká přesný tvar konkrétního brzdového segmentu. Následně se ještě zbrousí hrany a zkontroluje kvalita. Pak už na destičky přijde potisk, aby bylo jasné, na jaký vůz patří, a čtyřkusové sady se zabalí do krabiček. „Automobilky vyžadují pouze stoprocentní komponenty s nulovou chybovostí a dodávky samozřejmě na čas,“ ujišťuje Ashfield.

Pečení na 600 °C

U brzdových obložení na náklaďáky má lidská práce mnohem více prostoru. Sledujeme, jak na speciální prohnutou lopatku pracovník nakládá sáček a umisťuje ho do okénka v peci. Než ji zaplní celou, udělá to celkem devětkrát. Poté pec uzavře a spustí program, který směs stlačí a zároveň upeče – teploty dosahují až 600 °C. „Stroj se musí ovládat oběma rukama, jinak se nerozběhne. Je to kvůli prevenci úrazů,“ vysvětluje ředitel. Po chvilce už pracovník vyndává upečené obložení z pece do drátěných boxů. Než vloží další várku sáčků, musí ještě vyčistit plochy pece kartáčkem a ostříkat čisticím sprejem – to aby na pečicích plochách nezůstaly žádné nečistoty a třecí plocha budoucí destičky byla dokonale čistá. Takové kolečko obsluha stroje absolvuje zhruba stokrát za směnu. Čtvrtoblouková obložení pak směřují na obroušení hran a otřepů a vyvrtání děr na uchycení v brzdách.

Na hotové obložení ještě přijde potisk s údaji o vozidle a indikátor opotřebení a zkompletuje se po několika kusech. Po kontrole kvality ploch – hlídá se hmotnost, rozměry či hustota brzdné směsi – se sestava zataví do plastového obalu. Protože obložení putují do celého světa, je návod k použití napsán celkem ve 32 jazycích.

Proč bez mědi?

Měď, tvořící 5 až 20 % hmotnosti destiček, je klíčovou součástí třecího materiálu v brzdových segmentech – snižuje totiž opotřebení destičky

i kotouče, ale také vibrace a hluk. Navíc zvyšuje třecí stabilitu v celém pásmu provozních teplot. Negativem ovšem je, že ovlivňuje obsah kyslíku ve vodě, tudíž škodí životnímu prostředí. Obsah mědi v brzdových destičkách proto nová legislativa zejména v USA omezuje na méně než 5 % jejich celkové hmotnosti s cílem dalšího postupného snižování až pod půl procenta. Legislativa vyžadující od výrobců brzdových destiček úplné odstranění červeného kovu začne ve světě platit až v roce 2025.

Historie výroby brzdových destiček v Česku
1950 Firma Osinek
1992 Privatizace
1998 Převzetí firmou Federal–Mogul
1999 Start přesídlení výroby ze zahraničí (Španělsko, Italie, Německo, Francie a Velká Británie)
2006 Ukončeni přesunu zahraničních kapacit. Produkce do prvovýroby pro automobilky.

Pár čísel

V ČR vzniká 30 až 32 milionů kusů destiček a obložení za rok. Brzdové segmenty pro osobní auta tvoří 80 % roční výroby, odebírají je především

Renault, Hyundai a Kia. Zbylých 20 % je určeno pro nákladní auta, hlavně Daimler, MAN, Volvo či Tatru. Původně firma vyráběla 8000 destiček

denně, aktuálně dosahuje denní produkce 100.000 kusů. Plných 34 % výrobků jde do prvovýbavy aut, zbylých 66 % pak na aftermarket. Největšími zákazníky v Česku jsou ZF-TRW, Tatra a Hyundai Nošovice, na Slovensku Kia Žilina.

Víte, že…

… osm z deseti nejprodávanějších aut v Evropě má stabilně destičky z produkce společnosti Federal-Mogul? Jedná se například o značky Volkswagen, Audi, Mercedes-Benz, Fiat či Ford.

… kvůli vlivu na zdraví člověka a životní prostředí se už léta nepoužívá azbest? Z destiček zmizela i řada těžkých kovů, třeba zinek, smráká se i nad mědí. Jsou nahrazovány různými příměsmi, například větším množstvím železa.

Petr Barták
Diskuze (8)
8. 1. 2017 16:08
Ferodo nikdy vice
Feroda jsem měl na autě vč kotoučů, za rok byli na odpis kvuli tvrdym destičkám. Po výměně za jinou značku 100 a 1. Na motorce to samé, málo brzdily a žrali kotouče
Avatar - JDM
8. 1. 2017 10:34
Re: globalizace a cena pracovní síly
Česká republika, kvalitní levná pracovní síla...
Avatar - rokyta.p
8. 1. 2017 10:07
globalizace a cena pracovní síly
V ČR se dělá spousta věcí pro západní značky. Od klíčků Mondea, přes chladiče S-klasse, sedadel Volva až třeba po skla do Ferrari. V ostatních "východních" státech je situace podobná.
Avatar - Magister
8. 1. 2017 10:06
Re: v CR
V Ostravě má pak svou jedinou mimoitalskou pobočku Brembo. V Novém Jičíně se vyvíjejí světla, třeba pro Jaguary a další značky.
8. 1. 2017 09:48
Re: Skrytá reklama
Pane asi mate problem s porozumenim pisaneho textu: "V ČR vzniká 30 až 32 milionů kusů destiček a obložení za rok. Brzdové segmenty pro osobní auta tvoří 80 % roční výroby, odebírají je především Renault, Hyundai a Kia."