Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pět nejslavnějších aut Ferdinanda Piëcha: Nejen Porsche, Audi a VW

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 27. 8. 2019 • 17:59
177
25
Zobrazit náhledy (177)
Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Audi Quattro Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Bugatti Veyron Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Mercedes-Benz 240d Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Porsche 917 Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton Volkswagen Phaeton

Ferdinand Piëch, nepřehlédnutelná postava v automobilovém průmyslu druhé poloviny 20. a počátku 21. století, po sobě zanechal mnoho hmatatelných výsledků své práce. Jaká jsou jeho nejznámější auta? Závodní prototyp, soutěžák, supersport, luxusní limuzína...

Ferdinand Piëch byl výraznou osobností automobilových dějin. Inženýr, konstruktér a později manažer proslul i coby tvrdý šéf. Už po studiích strojírenství ve Švýcarsku nastoupil k Porsche, slavný Ferdinand Porsche byl jeho dědečkem. Zbytek jeho života až na velmi krátké období je spjat s koncernem Volkswagen, respektive značkami Audi a VW. Oběma postupně velel v roli generálního ředitele. Volkswagen od ledna 1993 zachránil před bankrotem a stabilizoval jej, z funkce odešel v roce 2002. A slavná sportovní značka se nakonec stala rovněž jeho součástí.

 

Šlo také o hlavního strůjce rozšiřování koncernu: nákupu Lamborghini, Bugatti a Bentley. Leckomu i z oboru byly trnem v oku, mnozí považoval rodilého Vídeňáka za megalomana, nicméně všechny se mu podařilo zachránit a stabilizovat, Bugatti pak vlastně doslova oživil. V dubnu 2015 rezignoval na všechny své pozice. Jistojistě byl kontroverzním mužem, ale s nemalými úspěchy. Stačí jen výčet těch bezesporu nejslavnějších aut, za kterými stál...

 

Porsche 917

 

Piëch vedl s Helmuthem Bottem vývoj legendární devětsetsedmnáctky, za jejíž konstrukci i tvary byl zodpovědný jejich podřízený, šéfinženýr Hans Mezger. Byl také šéfem sportovního oddělení. Kladivo, které vystřídalo na pomyslném trůnu Ferrari a Ford, uspělo. Podle pravidel CSI totiž Porsche potřebovalo vyrobit 25 exemplářů, což nebyl zas až takový problém... Dokonce vydalo i prospekt silniční verze. Vzniklo celkem 37 aut (1969-1971) s různými plochými dvanáctiválci umístěnými uprostřed (původně 4,5, 4,9 a pak 5,0 l), coby kupé i spidery a krátkými i dlouhými záděmi. Šestnáctiválec s objemem 6,6 l nikdy nezávodil.

 

917 dvakrát absolutně vyhrála 24 hodin Le Mans a po zákazu velkých sportovních prototypů v Evropě se přesunula za oceán do šampionátu Can-Am, kde měla s turbodmychadlem až šílených 1100 koní (809 kW). Na začátku 80. let se ovšem v režii bratří Kremerů na evropské tratě vrátila. Slavné je i Růžové prase s pojmenováním částí vepře v němčině. Nezapomenutelná byla také role Steva McQueena ve stejnojmenném filmu, kde jezdil se strojem v modro-oranžových barvách Gulfu, tedy týmu Johna Wyera.

 

Mercedes-Benz 240 D 3.0 (W115)

 

Piëch nebyl nikdy zaměstnancem Daimler-Benzu. Přesto však v krátkém mezidobí, kdy musel coby člen rodiny odejít od Porsche, s trojcípou hvězdou spolupracoval. Motor OM 617 je hlavně jeho prací, založil si vlastní konstrukční kancelář ve Stuttgartu. Řadový vznětový pětiválec s nepřímým vstřikem měl objem 3005 cm3 a výkon 80 k (59 kW). Agregát byl představen po dvouletém vývoji v březnu 1974, dočkala se jej ještě řada W115.

 

Později se objevil i v dalších modelech stuttgartského výrobce, nejprve hlavně pro USA v luxusní S-Klasse W116, piánu W123, géčku a rekordy překonával v kabátku experimentální řady C 111. A dostal i turbodmychadlo. Určitě si zmínku zaslouží, protože agregát se stal jediným Rakušanovým dílem, které neneslo značky Porsche, Volkswagen a Audi.

 

Audi Quattro

 

Mnozí vytýkají koncernu VW, že jejich auta jsou jen koncernovými skládačkami. Ale slavné Quattro, které v první polovině 80. let minulého věku odsunulo ve světových rallye ostatní do role statistů, vlastně nebylo ničím jiným. Ferdinand Piëch se spolu s Jörgem Bensingerem, Walterem Treserem a Franzem Tenglerem podílel přímo na vývoji. Martin Smith modifikoval karoserii vyvíjeného kupé řady 80 B2. A skvělým nápadem byla instalace stálé čtyřkolky z vojenského teréňáku VW Iltis.

 

Kupé s řadovými přeplňovanými pětiválci 2,1 a později 2,2 l se vyrábělo celých 11 let. Soutěže přinesly nejen tituly mistra světa ve značkách a jezdcích, ale i evoluce A1, A2, krátké Sport Quattro a jeho okřídlenou variantu S1. Po zrušení skupiny B kvůli tragickým událostem excelovala na Pikes Peaku. Výkony Hannu Mikkoly, Stiga Blomqvista, Waltera Röhrla a Michèle Mouton zůstávají v živé paměti.

 

Bugatti Veyron

 

Bez Piëcha by se unikátní supersport nikdy nedostal k zákazníkům. I když na něm Volkswagen prodělával, stal se výkladní skříní jeho technického vývoje. Což samozřejmě platí i o osmilitrovém motoru W16 se čtyřmi turby – a to nedostal původní osmnáctiválec! 100 koní (736 kW) v základu stačilo bez problémů k překonání 400 km/h, verze Super Sport s 1200 k (883 kW) byla ještě rychlejší, držela dokonce světový rekord produkčních aut (431 km/h).

 

Vývoj sice trval šest let a premiéra se neustále posouvala, za další dekádu (2005-2015) však vzniklo 480 aut. Jak uzavřených, tak i s odnímatelným horním dílem střechy. Design až na kola byl dílem Slováka Jozefa Kabaně. Vzniklo mnoho speciálních sérií, i když každý prodaný kus byl prakticky originálem. Zajímavost? Výrobce nedoporučoval jezdit maximální rychlostí, pokud už se tak stalo, pneumatiky vydržely maximálně čtvrthodinu a byly zralé na výměnu. Komplet i s koly – za zhruba milion korun. Benzin ale beztak došel dříve...

 

Volkswagen Phaeton

 

Volkswagen Phaeton nebyl ani lidovým vozem, ani faetonem. Šlo o luxusní limuzínu s délkou minimálně 5,05 m. Automobilka pro ni postavila supermoderní prosklenou továrnu v Drážďanech. Jeho prosazením do výroby chtěl Piëch posílit image VW. Phaeton poháněly nejen pětiventilové benzinové VR6 3,0 l a čtyřventily stejné koncepce objemu 3,2 a 3,6 l, ale hlavně vidlicové osmiválcem 4,2 l a šestilitry W8. Tady samozřejmě posloužily coby dárci orgánů značky Bentley a Audi.

 

Turbodiesely zastupovaly během produkce jen třílitrové V6 a obří pětilitrové V10. Vyráběly se i verze s prodlouženým rozvorem, ale všechny měly uzavřenou karoserii. A výhradně pohon všech kol. Za dlouhých čtrnáct let a kousek (prosinec 2001-březen 2016) vzniklo přes 84,2 tisíce aut. Konkurent prestižních mercedesů, lexusů a částečně i BMW, byť nebyl tak sportovní, se tedy kromě Číny a Jižní Koreje neprosadil. Piëchovy představy nesplnil, a to původně VW vyrukoval s originálním Conceptem D (1999), který měl splývavou záď! Nicméně Phaeton byl ukázkou toho, co vše je značka schopna vyvinout a prodávat...

 

Zdroje: Wikipedia, archiv, Auto World Press

 

Foto: Porsche AG, Daimler AG, Volkswagen Group, Bugatti Automobiles S.A.S., Auto World Por

 

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Re: Re: Re: Phaeton
| 29. 8. 2019
To je šumák, bratranec ho měl 6 let a max spokojený. To auto bylo chyba možná sama o sobě, ale jako auto bez znaku jezdilo skvěle.
Avatar - Hammunasakra
Re: Re: Re: Re: Phaeton
| 29. 8. 2019
Nojo = zase si v OSTRYM rozporu s Culdou ;-)
Avatar - Hammunasakra
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Phaeton
| 29. 8. 2019
Podvozkově je to podprůměr = vzhledem k cenový kategorii silnej

Dobové V12 byly lepší = než 2x VR6 = motor zlepšili až časem = i co se tý spotřeby týče = bavíme se o první generaci Conti GT W12 = na cenu špatný auto se špatnym podvozkem, přední náprava byla pak kompletně předělaná a výraznejch zlepšení se dočkal i W12

Jak sem už zmiňoval = při testech 2. generace najdeš vystihující věty TAKHLE mělo Conti jezdit od začátku.. nebo tak nějak ;-)

Ale jak už sem napsal = při příjezdu do hotelu atp. dělalo VĚTŠÍ efekt než když si přijel Ferrari = byť motorem i podvozkem bylo o x levelů pod.. sme prostě takoví :-!
Re: Re: Re: Phaeton
| 29. 8. 2019
Phaeton nejezdil ve své době vůbec špatně a dokázal tak v mnoha srovnávacích testech bodovat proti zavedené konkurenci, nebo třeba Lexusu.
Na to, jak bylo auto hmotné, jezdilo opěkně, tiše a hlavně komfortně.
Avatar - honzaHK
Re: Re: Re: Re: Re: Phaeton
| 28. 8. 2019
To auto jezdilo v průměru za 15, což je obdobně jako dobové v(v)édvanáctky. Srovnání s A8 je v tomto ohledu liché, jelikož motory měly takřka stejné. Podvozkově je to nezničitelný koráb, na rozdíl od A8, a je taky komfortnější.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku