Peugeot 2008 je pořád hitem. Jaký je recept jednoho z průkopníků malých SUV?
Malé SUV od Peugeotu se prodává již od roku 2013, přesto je nadále populární. Na českém trhu jeho prodeje pořád čile rostou.
Malá SUV jsou dnes nesmírně populárním segmentem, který láká stále více zákazníků, což samozřejmě znamená i neustále se rozšiřující nabídku takových aut. Přitom nebýt takového Peugeotu 2008, možná bychom o tomto segmentu tolik ani neslyšeli. Právě 2008 pomohla tuto kategorii zpopularizovat.
Ano, malá SUV tu byla již před příchodem 2008, konkrétně třeba Nissan Juke a Opel Mokka, právě s příchodem Peugeotu 2008 a jeho úhlavního rivala, Renaultu Captur, se o nich začalo více psát a začala zajímat stále více zákazníků. 2008 při uvedení na trh způsobila poprask, Peugeot hlásil přes 16.000 objednávek ještě před tím, než si vůz mohli zákazníci naživo vyzkoušet. Kvůli zájmu automobilka dokonce v létě 2013 zdvojnásobovala jeho produkci.
Peugeot 2008 – srovnání rozměrů s dalšími malými SUV | |||||
Model | Peugeot 2008 | Nissan Juke | Opel Crossland X | Renault Captur | Suzuki Vitara |
Délka (mm) | 4159 | 4135 | 4212 | 4122 | 4175 |
Šířka (mm) | 1739 | 1765 | 1765 | 1778 | 1775 |
Výška (mm) | 1556 | 1565 | 1605 | 1566 | 1610 |
Rozvor (mm) | 2538 | 2530 | 2604 | 2606 | 2500 |
Objem zavazadelníku (l) | 350 | 354/1189 | 410-520/1255 | 377-455/1235 | 375/1120 |
Peugeot 2008 se díky tomu postupně vypracoval na jedno z nejprodávanějších automobilů na evropském trhu, za loňský rok mu podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics patří 18. příčka. Podobně se mu daří také na českém trhu, kde je v posledních letech nejžádanější malé SUV na trhu.
Jeho české prodeje navíc stabilně rostou. Jestliže v roce 2014 bylo u nás podle statistik Svazu dovozců automobilů registrováno 663 kusů 2008, loni to bylo už 3.205 exemplářů, díky čemuž se stal vůbec nejžádanějším Peugeotem u nás.
Peugeot 2008 – srovnání českých prodejů s konkurencí | |||||
Model | Peugeot 2008 | Nissan Juke | Opel Crossland X | Renault Captur | Suzuki Vitara |
Prodeje 2018 (ks) | 3205 | 682 | 1392 | 2276 | 1927 |
Prodeje 2017 (ks) | 2337 | 1383 | 559 | 2360 | 1950 |
Prodeje 2016 (ks) | 1926 | 1071 | - | 2253 | 1761 |
Prodeje 2015 (ks) | 1367 | 1104 | - | 1415 | 770 |
Prodeje 2014 (ks) | 663 | 597 | - | 885 | - |
Prodeje 2013 (ks) | 231 | 630 | - | 327 | - |
2008 tak úspěšně reaguje na novější konkurenci, což dokazuje, jak původní koncept inovativního crossoveru byl povedený. Když v roce 2013 vstupovalo tohle malé SUV na trh, ještě se nevědělo, nakolik bude tato kategorie žádaná, a tak bylo prezentované jako nepřímý nástupce malého kombi 207 SW. To byl jeden z kroků vedoucích ke konci segmentu malých kombíků, které postupně vymřely. Dnes už na trhu zůstává jen Renault Clio Grandtour a Škoda Fabia Combi, přičemž ani jeden z nich už se nástupce nedočkají.
Zpět ale k Peugeotu 2008, v čem tkví jeho prodejní úspěch? Velkou roli nepochybně hraje povedený design, 2008 sází na typicky francouzský šarm, který byl dále zdůrazněn při faceliftu v roce 2016. Výhodou je jistě také pohodlný podvozek, který si dokáže plavně poradit s nerovnostmi na českých silnicích, anebo atraktivní cenovka, se základním tříválcem 1.2 PureTech (61 kW) přijde na lákavých 320.000 korun.
Peugeot 2008 – srovnání základní ceny s konkurencí | |||||
Model | Peugeot 2008 | Nissan Juke | Opel Crossland X | Renault Captur | Suzuki Vitara |
Motor | 1.2 PureTech | 1.6 | 1.2 | 0.9 TCe | 1.0 BoosterJet |
Zdvihový objem [cm3] | 1199 | 1598 | 1199 | 898 | 998 |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 3/4 | 3/4 | 3/4 |
Největší výkon [kW/min] | 61/5750 | 83/5600 | 60/5750 | 66/5500 | 82/5500 |
Točivý moment [N.m/min] | 118/2750 | 144/4000 | 118/2750 | 140/2250 | 170/2000-3500 |
Převodovka | 5M | 5M | 5M | 5M | 5M |
Max. rychlost [km/h] | 166 | 178 | 170 | 171 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 13,6 | 12,5 | 14,5 | 13,1 | 11,5 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 8,2* | 6,3 | 5,6 | 5,3 |
Základní cena [Kč] | 320.000 | 353.100 | 329.990 | 309.900 | 393.900 |
*Dle WLTP |
Naopak při příchodu na trh kritizovaný chybějící pohon všech kol zákazníkům nevadí, v této kategorii se bez něj obejdou. Peugeot tak alespoň nabízí náhražku v podobě systém Grip Control, který umí regulovat nastavení protiprokluzového systému. Přepínat lze mezi pěti režimy nastavení, díky nimž se 2008 zvládne hravě rozjet i na kluzkém povrchu.
I přes setrvávající prodejní úspěchy však už pomalu nastává čas, kdy bude Peugeot 2008 nahrazen. Druhá generace už je vyhlížena, představena má být někdy na podzim. Navzdory úspěchům dosavadní 2008 se nová generace v lecčems změní. Design se připodobní větší 3008, karoserie se natáhne k délce 4,3 metru a starý základ v podobě platformy PF1 nahradí modernější, lehčí architektura CMP, díky níž nová 2008 bude moci nabídnout také čistě elektrický pohon.