Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 207 1,6 HDI 99g – Šetřit se musí umět

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Roli úsporné motorizace loni po faceliftu dvěstěsedmičky od motoru 1,4 HDI převzal čtyřválec 1,6 HDI. Jak si větší objem poradí s těžkými převody a úkolem šetřit palivo?

Downsizing je out. Novým pojmem, který budou motoristická média vytrvale papouškovat, se možná brzy stane downspeeding.

Prvním příkladem byly dvoulitrové turbodiesely u BMW, které si zachovaly zdvihový objem, ale výkon a zejména točivý moment konstruktéři ladili ve prospěch dobrých tažných vlastností v nízkých a středních otáčkách, tak aby po těžkém zpřevodování automobil snadno zvládal jízdu i těsně nad volnoběžnými otáčkami, což nakonec vyústí ve velmi nízkou spotřebu. Na podobný postup vsadila Toyota v nejnovějším Priusu.

Na rostoucí popularitu BlueMotionů, EcoNetiků a Greenlinů musel Peugeot zareagovat, protože právě domácí francouzský trh začal daňově nízkoemisní modely zvýhodňovat jako první v Evropě. V malých dvěstěsedmičkách dostal místo naftového tříválce - obvyklé to výchozí motorizace úsporných verzí – přednost větší čtyřválec 1,6 HDI. Z normovaných 4,2 l/100 km se podařilo kombinovaný odběr srazit až k 3,8 l/100 km (spotřeba odpovídající produkci 99 g CO2 na km jízdy).

Postup je všeobecně známý. Prodlužte převody, upravte motormanagement a aerodynamiku, a pak vše nalaďte na evropský jízdní kombinovaný cyklus. Když se dostanete pod 99 g/km, jde o úspěch, protože váš model je v nejčistší kategorii s největšími daňovými výhodami.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Peugeot udělal vše pro to, aby váš úsporný 99g vůz snadno zapadl v automobilovém davu. Snížení o 5 mm snadno přehlédnete, podobně jako nižší přední nárazník se spojlerem a důkladnější zakrytování vstupních otvorů v přídi. Dvěstěsedmička dostala na zádi nejen rozměrný střešní spojler, ale i jakési krovky - tmavě lakované boční aerodynamické plochy - prodlužující boky karoserie v oblasti zadního skla. Až po důkladnější prohlídce spodní části vozidla objevíte zakrytování podlahy. To vše se odrazilo na snížení cx na, u malých aut skvělých, 0,274.

Relativně objemný čtyřválec s upravným EGR a standardním filtrem pevných částic dává 66 kW ve 4000 min-1 a 215 Nm od 1750 min-1. Vstřikovací soustava common-rail druhé generace pracuje s tlakem až 1600 bar, přeplňování turbodmychadlem dává maximálně 1,25 bar.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Jízda s úsporným Peugeotem se blíží tomu, co známe z běžných malých aut spalujících naftu. Rozjezdy už nejsou zdaleka tak problematické jako u první generace nízkospotřebových modelů, počítejte ale i nadále s větším úsilím ze strany řidiče, zejména ve městě. Těžké převody vás občas přinutí ponechat zařazenou nižší rychlost, protože setrvávání v optimálních otáčkách není ve skákavém městském provozu příliš častý jev a neustálé přeřazování vás po určitém čase přestane bavit.

Mimo město vyniknou hlavní přednosti silného a výkonného motoru. Bez větších problémů lze udržovat vysoké rychlostní průměry, ve 100 km/h se bude motor povalovat ve 2000 min-1, 130 km/h pak odpovídá asi 2600 min-1. Zvuková hladina v interiéru nevybočuje z mezí obvyklých ve třídě, větší třistaosmička je ale jistě tišší.

Spotřeba ve městě je dost variabilní a závisí hlavně na razanci a počtu rozjezdů. My jsme jezdili do 5,5 l/100 km. Mimo město odběr rychle klesá. Na hlavních silnicích a okreskách se dá jezdit za méně než 4 l/100 km, na dálnici pak za 5 l/100 km. Zajímavý je údaj s průměrem 160 km/h, protože i v tomto režimu malý Peugeot působí stabilně a jistě, ale nespotřebovává více než 6,5 l/100 km.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

Nízká spotřeba má ale taky stinné stránky. Připravte se na tužší podvozek, než bývá u francouzských mini běžné. Slyšet jsou i odvalující se pneumatiky. Proti mladšímu podobně úspornému Citroënu C3 1,6 HD je zarážející o 100 kg vyšší pohotovostní hmotnost, potvrzující fakt, že vývoj jde i v masově vyráběných autech rychle kupředu. Na druhou stranu, na palubě zůstává i v roce 2010 plnohodnotné náhradní kolo.

Cena 373.900,-Kč před všemi zvýhodněními není lidová, ale je zřejmé, že se při její konstrukci počítá s úlevami, které by ji měly přiblížit rychlejší ekonomické návratnosti ve srovnání s běžnými naftovými nebo dokonce zážehovými verzemi. Výbava je poměrně bohatá (nechybí klimatizace, 4 airbagy, elektrické ovládání přední oken, rádio s MP3 přehrávačem), ale přešlapem je u tak drahého úsporného modelu nutnost připlácet za tempomat, tedy prvek, který šetří palivo ze své podstaty. Na stejné úrovni je přítomnost pouze pětistupňové převodovky v úsporném modelu, když pro výkonnější 80kW verzi stejného motoru je šestistupňová skříň standardem.

peugeot testy malevozy peugeot testy malevozy  

První cena vozu229.900,- Kč (207, 1,4 55 kW, Urban)
První cena vozu s testovanou motorizací373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)
Základní cena testovaného vozu373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)
Cena testovaného vozu vč. příplatků373.900,- Kč (207, 1,6 HDI FAP, Active 99 g)

Plusy

  • Nízká spotřeba ve všech rychlostních pásmech
  • Relativně snadné ovládání
  • Přijatelná jízdní dynamika
  • Velikost prostoru vpředu

Minusy

  • Vysoká cena
  • Slabé pružné zrychlení
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Nutnost připlácet za tempomat
  • Vyšší pohotovostní hmotnost

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Peugeot 207 1,6 HDI 99g
Cena základní sestavy 373 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, bezpečnostní pásy vpředu výškově nastavitelné s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku, 3bodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovači přítlaku, bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX (2 vzadu), ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil REF + podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná aktivace výstražných světlometů, posilovač řízení, plechová kola 15”, plnohodnotné plechové rezervní kolo, denní světla, aktivace stěrače zadního okna při zařazení zpětného chodu, přední mlhové světlomety, tónovaná skla, vrstvené čelní sklo, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání + automatické zamykání dveří při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizace, palubní počítač, výškově a osově nastavitelný volant, rádio RD4 + CD přehrávač + MP3 přehrávač + ovládání u volantu + 4 reproduktory. Kč
Cena testované sestavy 373 900 Kč
Výbava testované sestavy základní Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 215 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 270 / 923
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1204 / 450
Rozměr pneu: 185/50 R15
Peugeot 207 1,6 HDI 99g
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4030
b) šířka (mm): 1748
c) výška (mm): 1472
d) rozvor (mm): 2540
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1468
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1000
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1020
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano