Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Peugeot 207 GT 1,6 THP - Lví pohrobek

Peugeot 207
Peugeot 207
Peugeot 207
Peugeot 207
34 Fotogalerie
Vrcholná verze Peugeotu 207 se kupodivu nesnaží dělat dojem pekelně ostrého hatchbacku i když dává stovku za 8,1 s. Jak se povedlo dát dohromady francouzskou eleganci, francouzský podvozek a francouzské řazení s rychlým britským motorem?

Co by to bylo za modelovou řadu, kdyby v ní výrobce neskrýval alespoň malý briliant. Chuťovku, perličku, něco pro fanoušky značky. Něco, čím se můžete chlubit v reklamním letáku. Něco, co stojí probrat s kamarády u piva o přestávce ligového derby. Něco jako 207 GT.

Ano, ti z vás, co mají Peugeoty v malíku, lehce povytáhli obočí, protože vrcholem modelové řady známé pod názvem 207 je přece 207 RC se 128 kW, který jsme mimochodem také před časem testovali. Ten ale neměl v naší kotlině právě na růžích ustláno (nebyl právě nejlevnější), a tak nám nyní musí stačit o něco slabší (přesněji o 18 kW) verze GT 1,6 THP.

peugeot testy malevozy hothatchpeugeot testy malevozy hothatch | Zdroj: acz 

Peugeot 207 je náš starý známý: Pohodlný francouzský hatchback, kterému jsme většinou vytýkali nepřesné řazení a mrtvé řízení. Také vám to s nějakým sportováním nejde příliš dohromady? Byli jsme na tom stejně. Naštěstí ve Francii udělali pár nezbytných úprav, a tak to nedopadlo vůbec špatně. Jenže to hrozně předbíháme. Je totiž nutno (a u 207 GT zvlášť) začít od píky. Od motoru.

Objem ničím nenahradíš, turbo také ne

Nebudeme vám věšet bulíky na nos a vykládat, že 1,6 THP s turbodmychadlem vygenerovanými 110 kW trhá asfalt, nebo že se může pochlubit extra nízkou spotřebou. Nemůže. Pravdou ovšem je, že se svými vlastnostmi stále řadí na absolutní vrchol třídy. Ano, jsou tu sice i silnější a ostřejší motory stejného objemu - viz třeba ten v Corse OPC se 141 kW - avšak to už je ve srovnání s naším 1,6 THP přeci jen o poznání extrémnější stroj s jiným určením.

207 GT je trochu jako někdo ze staré školy. Ošlehaný sympaťák, co se nehoní za maximálními výkony, ale když na to přijde, má ještě světu co říct. A hlavně překvapovat okolí. Příjemná je zejména jeho schopnost tahat odspodu, nejvyšší točivý moment 240 Nm je totiž dostupný již v 1.400 min-1, ale taky mnohem výš ve 3500 min-1. Radost z rychlé jízdy tak kazí především absence výrazné výkonové špičky a okolo čtyř a půl tisíce otáček počínající lehká dýchavičnost.

Když jsme stejný motor testovali i v přiostřenémCitroënu C4 By Loeb, nesoulad mezi vzhledem auta a jeho možnostmi bil do očí. V případě Peugeotu 207 GT je to jiné. V nepoměrně usedlejším designovém balení totiž Peugeot servíruje auto, které kolem sebe nehlásí, že je superostrý hatchback, spíše jen plní roli tichého společníka, co občas vystrčí drápek.

Pokud se ptáte na spotřebu, pak vězte, že k papírovým hodnotám opravdu není snadné se přiblížit. Naše spotřeba během testu se pohybovala lehce pod deseti litry benzinu, při svižnější jízdě. V městském provozu se nezdráhala poskočit až někam ke dvanácti litrům. Pokud budete v zacházení s plynovým pedálem obzvláště citliví, není sedm litrů na 100 km problém. Moc zábavy si ale s motorem v tomto případě neužijete. Důležité ale je, že to přeci jen jde.

Rychlejší i hezčí

peugeot testy malevozy hothatchpeugeot testy malevozy hothatch | Zdroj: aczMožná vás zajímá, zda si tato verze opravdu zaslouží mít v názvu ono honosné „GT“. Po shlédnutí fotografií v galerii o tom není pochyb. Alespoň na oko. Uvnitř řidiče přivítá výborně se držící kožený volant a opravdu velmi dobrá sedadla. Jsou příjemná na dotek, vyhřívaná, pohodlná a zároveň v zatáčkách dokážou podržet trup i stehna.

Že je 207 GT něco lepšího dokazují i bílé budíky přístrojů se stříbrným lemováním nebo kovové pedály. Interiér (zde navíc doplněný barevnou obrazovkou navigace) vypadá dotaženě, příjemně a působí útulně.

Snad jen ovládání navigace pomocí titěrných tlačítek na panelu rádia by vydalo na samostatný článek. Není to opravdu nic pohodlného a někdy je snad lepší i zastavit, protože člověk na tento systém nezvyklý se může docela snadno stát sobě i okolí nebezpečný. Svůj účel ale navigace plní, byť to graficky není žádná hitparáda.

Pozice za volantem není příliš sportovní, takže se pohodlně usadí i starší řidiči. Těm mladším bude poměrně vysoký posaz nějakou tu chvíli vadit.

Zatáčky jsou kamarád, díry rozhodně ne

Jak podnadpis naznačuje, lidé v Peugeotu si trochu pohráli s nastavením podvozku a výsledek je překvapivě dobrý. Auto srdnatě drží stopu, neztrácí klid při razantním brzdění a ani při divokých manévrech se příliš nenaklání. Stejně jako kolega C4 By Loeb funguje 207 GT velmi dobře na rovné silnici, s hrboly ovšem přichází problémy.

Je to trochu jako probuzení z příjemného snu – příčné i podélné nerovnosti podvozek zkrátka v lásce nemá a když na hrboly narazíte v zatáčce, projeví se jeho prkennost v celé své nahotě. Pokud navíc jedete svižněji v dešti, můžete připravit palubnímu ESP docela horkou chvilku. Tak zase jedno auto, co v Německu bude fungovat výborně, ale našinec aby si raději z navigace vymazal silnice nižších tříd i dálnici na Brno. Nízkoprofilové sedmnáctky na tom samozřejmě mají velký podíl.

peugeot testy malevozy hothatchpeugeot testy malevozy hothatch | Zdroj: acz 

Je to přitom škoda – mít kvalitní silnice, dala by se s 207 GT užít i docela slušná zábava. Řízení je dostatečně přesné a citlivé a ve vyšších rychlostech zdravě tuhne. Navíc je docela příjemné zjistit, že v Peugeotu přeci jen alespoň vzdáleně tuší co to znamená „zpětná vazba“. Plusové bodíky za dobrou přesnost dostává i řazení, byť dráhy jsou opět zbytečně dlouhé, řazení je stále gumové a v podobně výkonném voze by se jistě hodil i šestý převodový stupeň. Jde přece o GT.

A verdikt?

Nebude jednoznačný. Pokud přijdete na chuť čtyřválci 1,6 THP, jezdíte spíše po lepších cestách a máte k Peugeotům citový vztah, pak není proč vám 207 GT vymlouvat.

Nepřítelem číslo jedna je ale cena, která se v základním provedení modelu 207 GT nebezpečně přiblížila půl milionu Kč. A to je docela hodně. Pro srovnání, větší třídveřový Citroen C4 By Loeb se stejným motorem pořídíte v základní (velmi podobné) výbavě za 443.900,- Kč, o něco hůře vybavená Corsa GSi s objemově i výkonově totožným agregátem na 447.800,- Kč a „svěží“ benzinová Ibiza FR (1,4 TSI, 110 kW) s výborným sedmistupňovým DSG na 504.900,- Kč.

Navíc nemůžete počítat ani s nízkými provozními náklady, zvlášť pokud koníkům pod kapotou občas proženete kopyta. 207 GT dobře zapadá do nabídky značky Peugeot. Je chic, svou sílu dává najevo jen velmi nenápadně, ale ve skutečnosti si může troufnout i na mnoho hot-hatchů.

Verze GT sice už zmizela z ceníků, ale zdá se, že ne nadobro. V průběhu dubna by prý měla přijít verze 207 GT se stejným agregátem 1,6 THP, avšak vylepšená o šestistupňový manuál.

peugeot testy malevozy hothatchpeugeot testy malevozy hothatch | Zdroj: acz 

První cena vozu244.900,- Kč (1.4 8V (54 kW) 3d Urban)
První cena vozu s testovanou motorizací493.400,- Kč (1.6 THP GT)
Základní cena testovaného vozu493.400,- Kč (1.6 THP GT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků527.300,- Kč (1.6 THP GT)

Plusy

  • Zátah motoru v celém spektru otáček
  • Na kvalitní silnici dobré jízdní výkony
  • Výborná sedadla
  • Silný a kultivovaný zážehový motor

Minusy

  • Jízdní vlastnosti na horším povrchu
  • Jen pětistupňová převodovka
  • Vyšší cena