TEST Peugeot 208 1,4 VTi – Návrat ke kořenům
Nová 208 obrací proud času. Až příliš dospělá 207 odchází do důchodu a Peugeot se vrací k podstatě téměř legendárních typů 206 a 205.
Zopakovat úspěch nejprodávanějšího Peugeotu všech dob, modelu 206 – to je úkol, se kterým vstupuje francouzská novinka (vyráběná ve slovenské Trnavě) na trh. Jak by ne, žádaná 206 vydržela ve výrobě předlouhých 14 let a získala si 7,3 milionu zákazníků. Její nástupce s číslem 207 to během šesti let dotáhl na třetinové skóre.
Dvěstěosmička proto opět chce okouzlit více žen, vsadila na útlejší tvary a navíc shodila jen na karoserii 50 kilogramů. A to není pouze zásluhou zmenšení vnějších rozměrů, Peugeot sáhl po vysokopevnostních ocelích, tenčích karosářských dílech a lehčích plastech.
Exteriér: Francouzský buldoček
Zvenku se městský Peugeot zkrátil o 7 a zúžil o 3 centimetry. Práce designérů ale 208 na pohled zmenšila ještě výrazněji. Mohou za to oblejší rohy, méně svalnaté boky a hlavně kratší převisy karoserie.
peugeot testy malevozy Dominantním prvkem je maska chladiče – menší, ale o to výraznější. Silné chromové orámování je přitom jen začátkem snahy vyzdobit každý kousek exteriéru. Mlhovky mají vlastní chromový rámeček, ze štěrbiny pod kapotou vykukuje nápis Peugeot, přední světlomety dostaly diodové obočí…
Ve stejném duchu pokračují boční partie, které volně přechází do mimořádně složitého tvaru zadních světel. Řešení zádě je pak od antény k nárazníku jednoznačnou parafrází Peugeotu 206.
Interiér: Francouzská klasika
Uvnitř Peugeotu 208 je to přesně takové, jaké čekáte. Francouzi si s kudrlinkami a křivkami hrají i uvnitř, což je sice na pohled líbivé, ale přehlednosti palubní desky to moc nepřidá. Testovaná verze s manuální klimatizací je na tom v tomto ohledu ještě docela dobře, protože trojice otočných ovladačů vydá za pěknou řádku malých tlačítek splývajících s pozadím. Jen by nemusely být jakoby skleněné; na novém autě v autosalonu to sice vypadá dobře, ale v každodenním provozu se ovladače rychle zašpiní a nevypadá to příliš vábně. Jinak je výběr materiálů i zpracování na velmi slušné úrovni.
Při bočním pohledu na auto vyniknou velké dveře, vzhledem k celkové ploše karoserie. Podobné to je i u pětidveřové verze, u třídvéřáku to tak nevynikne. Výhodou je velmi snadné nastupování, přední (jediný) pár dveří se navíc otevírá do solidního úhlu a dveře nejsou těžké. To usnadní manipulaci s nimi, velkou práci nebudou mít ani méně fyzicky zdatné dámy. Na druhou stranu pak dveře logicky nepůsobí tak „solidním“ dojmem.
Velmi pochválit musíme přední sedadla. I relativně levná výbava Active, kterou testujeme, v sobě zahrnuje rozměrná, výrazně tvarovaná látková sedadla. Na francouzské poměry jsou možná o kousek tvrdší, ale to jim podle našeho názoru jednoznačně prospívá. Ani na delších cestách záda nebolela. Za tato sedadla by se nemusela stydět ani o poznání dražší auta.
Přes malý, velmi dobře se držící volantík se řidič dívá na přístrojový panel se čtyřmi analogovými ukazateli a digitálním displejem. Otáčkoměr i rychloměr je poměrně malý, odečítání údajů je však bezproblémové. Vzhledem k poměrně malému zapuštění přístrojů do desky je však toto uspořádání náchylnější na přímé slunce. Líbí se nám umístění měkké výplně ve dveřích, kde loket řidiče tak nějak nenásilně a automaticky spočine. Divili byste se, ale to není (zejména u menších a levnějších vozů) rozhodně pravidlem. Střední loketní opěrka je už ale za příplatek.
Řidič sedí poměrně blízko k přednímu oknu, avšak stejně se docela obtížně odhaduje, kde auto vpředu přesně končí. Nelíbí se nám úzký rozsah nastavení volantu (vysocí lidé budou mít volant u kolen), ten navíc svým věncem ve většině pozic zakrývá část přístrojového panelu.
Zajímavostí je absence CD přehrávače v základní výbavě, pokud si nepřiplatíte dva tisíce, nechte raději svou sbírku klasických symfonií na cesty doma. Nebo si ji převeďte do audiofily nemilovaného formátu mp3, protože i základní rádio v prostřední výbavě má USB zdířku, dotykovou obrazovku, ovládání tlačítky na volantu a Bluetooth konektivitu. Tipuji, že příplatek za CD přehrávač využije jen málokdo. Doba se mění a mít celý svůj hudební archiv s sebou na malé USB paměti je prostě lákavé a pohodlné.
Místa pro kolena je na zadních sedadlech překvapivě dostatek, trochu problém je s prostorem nad sedákem. Toho totiž není nazbyt. Za dospělého člověka se tak další dospělý posadí sice bez problémů, ale bude se muset lehce nahrbit do strany. Celková šířka interiéru není velká, na jízdu ve čtyřech ale v pohodě stačí.
Motor: Francouzko-německá aliance
Testovaný vůz se nedrží hezky při zemi jen volbou karoserie a výbavy, i motor je tím nejdostupnějším, co dnes můžete získat. Čtyřválec 1,4 VTi vznikl už před pěti lety ve spolupráci s BMW a dnes představuje základ nabídky. Na podzim se pod něj zařadí dva nové tříválce (1,0 VTi/50 kW a 1,2 VTi/60 kW), zatím je ale 70kilowattový motor tou nejlevnější cestou k 208.
Při vývoji BMW poskytlo systém variabilního zdvihu ventilů, který zajišťuje rychlou odezvu na plynový pedál a zlepšuje pružnost motoru. Místo ohromujících výkonů ale atmosférická čtrnáctistovka sází hlavně na vyrovnaný chod, plynulý průběh točivého momentu a přijatelnou konzumaci paliva, navíc jen málo závislou na jízdním stylu. Proto se Peugeot zatím turbokonkurence moc bát nemusí.
Slabším článkem hnacího řetězce je převodovka. Ta ctí francouzské tradice, když řidiče konfrontuje s dlouhými dráhami a vůlí v kulise. Navíc má naprosto konvenční škálu pěti převodových stupňů (takový Yaris se čtyřválcem kontruje šesti), bohužel nakrátko poskládanými za sebou.
Při dálničních 130 km/h pětka posílá motor do 4000 min-1. Spotřebě to sice nevadí, průměr 6,3 l/100 km rozhodně není špatný, lehká karoserie ale znamená horší odhlučnění. Motor o sobě na dálnici dává vědět, takže na dálkové přesuny tento vůz doporučit nemůžeme. 208 prostě patří do města a jeho okolí, kde dokáže jezdit pod sedm, resp. pět litrů na 100 km.
Podvozek: Francouzsky ležérní
Peugeot si dal záležet na ovladatelnosti. Nízká hmotnost a krátké převisy jsou slušným základem, vhodná geometrie a naladění šasi přidávají ochotu pouštět se do zatáček. Jakoby se 208 inspirovala Mazdou2… Na rozdíl od ní však malý Peugeot na opravdu rozbité silnici přece jen znervózní. Na sportovní jízdu si ho ale nikdo nekoupí a případné problémy řeší poměrně rázné ESP, které se také snaží bojovat s vrozenou nedotáčivostí.
Za všech okolností oceňujeme řízení, které vhodně sekunduje malému volantu. Má velmi ostrý převod, takže si ruce v zatáčkách nezauzlujete, přitom se ale chlubí vysokým účinkem posilovače. Měnit směr jízdy je proto možné rychle a bez námahy.
Kde si auto žádá shovívavost, to je komfort odpružení. Přes běžné nerovnosti se přenáší ladně, pak ale stačí větší výmol a zadní náprava hlasitě zaprotestuje. Bouchání od zadních kol trápí uši, přenos rázů do karoserie pak celé tělo. Tady Peugeot polevil v důslednosti ladění a tím si nechal nejlepší konkurenty utéct z dosahu. Přitom obutí není žádný extrém – patnáctky s rozměrem 185/65.
Závěr
Přestože 208 není vynikající auto, jeho tvůrci beze zbytku naplnili zadání. Někdy je lepší udělat krok vzad než dva kroky vpřed a přesně k tomu se Peugeot odhodlal. V době bobtnání malých aut, ke kterému výrazně přispěla i 207, se nový model vrací ke starým hodnotám.
Ano, malé auto má být určené hlavně do města, a proto je u něj důležitá lehkost, obratnost a dobrý výhled. Nedostatky, kterých se Peugeot dopustil, jsou pak vesměs daní za tento přístup. Proti tomu stojí působivý vzhled, který má nalákat hlavně očekávané zástupy zákaznic.
A slavná 206 byla přece přesně taková – v zásadě průměrné auto bez ohromujících předností. Design byl ale přitažlivě odvážný, a to na trhání prodejních rekordů stačilo. Bude to stačit i dnes?
První cena vozu | 235.000,- Kč (1.2 (60 kW) 3d Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 235.000,- Kč (1.4 (70 kW) 3d Access) |
Základní cena testovaného vozu | 255.000,- Kč (1.4 (70 kW) 3d Active) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 275.000,- Kč (1.4 (70 kW) 3d Active) |
Plusy
- Zajímavý design
- Výborná sedadla
- Vnitřní prostor
- Kultivovaný zážehový motor
- Výhled z vozu
Minusy
- Rázy na velkých nerovnostech
- Výhled na přístrojový štít
- Jen pětistupňová převodovka
- Nepřesné řazení