TEST Peugeot 508 1.5 BlueHDi – Bude zachráncem střední třídy?
Design, interiér
Zástupci střední třídy kdysi v Evropě bývali typickými představiteli služebních automobilů, jenže v době rostoucí popularity různých SUV a crossoverů i jejich tradiční klientela dává přednost jiným modelům, a tak prodeje v segmentu D souvisle klesají. Jedni výrobci se tak svých zástupců v této třídě v Evropě vzdávají, jiní se je zase snaží udělat po svém. A to je přesně případ nového Peugeotu 508.
Francouzské automobilky jsou proslavené tím, jak výrazně v rámci mezigenerační změny mění své modely, což přesně platí i pro novou 508. Jestliže předchůdce byl typickým sedanem střední třídy, který se v mnohém inspiroval modely německých značek, novinka vsadila na ryze francouzský šarm a vlastní styl. Už to není klasický sedan, ale ladný fastback s nízkou siluetou karoserie, kombík nahradí šmrncovně laděný shooting brake. Bude to však stačit na to, aby nový Peugeot 508 zaujal? To zhodnotíme na základě redakčního testu modelu se základním turbodieselem 1.5 BlueHDi (96 kW).
Krasavec!
Francouzské automobilky design umí a nejnovější Peugeot 508 je toho důkazem. Ideálně kombinuje ladné tvary s výrazným stylem, zvlášť ta záď se zatmavenými koncovými světly se nesmírně povedla. Vpředu bychom si možná odpustili ty diodové kly denního svícení vystupující z hlavních světlometů, celkově ale neváháme prohlásit, že hezčí auto v mainstreamové střední třídě dnes asi nenajdete.
Oproti předchůdci je pak jasně patrné, že Peugeot konečně vsadil na francouzský šarm. Minulá 508 vypadá vedle té nové až nudně, až příliš inspirovaná konzervativními zástupci třídy z dílny německých značek. Cestu vlastního stylu kvitujeme!
Důležitou změnou ve srovnání s minulou generací jsou také rozměry. Peugeot 508 šel proti obecnému trendu růstu rozměrů aut a mezigeneračně se zmenšil. Nejde přitom jen o výšku, ladná nízká karoserie je s pouhými 1.403 mm o 53 mm nižší než předchůdce, ale také o délku. S 4.750 mm je novinka o výrazných 80 mm kratší než minulá generace. Spolu s tím se zkrátil také rozvor, o 24 mm na 2.793 mm.
Krásný interiér pro trpaslíky
Právě s mezigeneračním scvrknutím souvisí i jedna z mála nevýhod 508, ale zato zásadní - a to je omezený vnitřní prostor. Krkolomnější nastupování a méně místa nad hlavou bychom byli vzhledem ke koncepci fastbacku schopni pochopit, jenže ono je prostoru na zadních sedadlech opravdu, ale opravdu málo. Se svými 185 cm výšky mám na zadních sedadlech při narovnání se jen asi dvoucentimetrovou rezervu, navíc ani nezbývá moc prostoru před koleny. K tomu přidejte krátký a nízko uložený sedák a zjistíte, že tohle auto je hlavně pro dva. Manažerskými vozy velkou část cest sice jezdí jen řidič, a tak by to cílové klientele nemuselo tolik vadit, přesto konkurence dokazuje, že to jde lépe. Vždyť podobně koncipovaný Volkswagen Arteon má i s ladnou siluetou prostornou kabinu.
S tím souvisí také malý zavazadelník 508. Hodnota 487 litrů na první pohled nevypadá úplně marně, jenže bohužel jde o číslo na základě nepříliš přesné metody objemu tekutin, které není srovnatelné s konkurencí využívající metodu VDA, počítající objem zavazadelníku pomocí normovaných kostiček. Po otevření zadního víka se opravdu ukáže, že kufr 508 je hodně mělký, navíc kvůli vysokému zadnímu čelu musíte počítat s vyšší nákladovou hranou.
Ze zadních sedadel se přesuňme dopředu, kde už je dojem z interiéru podstatně lepší. Peugeot totiž neváhal použít ty nejvybranější materiály, a tak posádku obklopuje hodně luxusní palubní deska. Zvolené materiály i jejich zpracování vážně stojí za to, líbí se nám rovněž poctivé ovladače, které jdou hezky mechanicky ztuha. Tohle se Peugeotu opravdu povedlo.
Navíc nám v tomto případě ani tolik nevadil Peugeotem tolik propagovaný interiér i-Cockpit s vysoko umístěným digitálním přístrojovým štítem a malým volantem. Řidič sedí relativně nízko s nataženýma nohama, a tak se za volantem srovná snáze než ve vysokých crossoverech 3008 a 5008. Přesto však někteří budou mít stále pocit, že mají volant níže, než by chtěli, aby jim věnec nekryl část přístrojového štítu.
Hodně se nám pak líbí řešení středového panelu. Dotykovou obrazovku multimediálního systému s úhlopříčkou 8, respektive 10 palců u vyšších verzí (včetně testované), doplňují klavírními klávesami inspirovaná tlačítka, umožňující přímý vstup do vybraných částí menu. Ta navíc tvoří praktickou poličku, která umožní opřít si na ni dlaň a snadno tak ovládat displej multimediálního systému. Jen škoda pomalejších reakcí obrazovky na dotek.
Některé přešlapy z ostatních peugeotů s i-Cockpitem tu však bohužel zůstávají. Pořád nechápeme, proč jedno z minima tlačítek na volantu umožňuje změnit grafiku digitálního přístrojového štítu, když podle nás uživatelé jednou zvolí tu svou nejoblíbenější a pak už ji nikdy měnit nebudou. Funkci tak není potřeba mít hned po ruce. Kovová řadicí páka pak sice vypadá opravdu efektně, jenže v létě hřeje do ruky a v zimě zase nepříjemně studí. A nesmyslné podle nás je i to, že pro zvolení teploty klimatizace pořád musíte rozklikávat menu, byť hodnota teploty se na desetipalcovém displeji multimediálního systému zobrazuje neustále. A navíc by tu byl i prostor pro šipku nahoru a dolů.
Jak už jsme krátce zmínili, řidič si bude vychutnávat nízkou pozici za volantem, počítejte však s omezeným výhledem. Výrazně skloněné A sloupky karoserie jsou hodně tlusté, což omezuje výhled do stran, příliš toho neuvidíte ani dozadu, kvůli malému zadnímu oknu. Rozhodně tak doporučujeme objednat parkovací kameru, která by tento problém alespoň při parkování řešila. A určitě si neobjednávejte to světlé čalounění, v testovaném kuse už po nějakých 6.000 kilometrech bylo hodně špinavé. Přední sedačky mimochodem mají poctivé boční vedení, avšak krátký sedák.
Motor, jízdní vlastnoti
Neskutečně úsporný
Podíl naftových aut na českém trhu sice klesá, ve střední třídě jsou ale nadále klíčovými agregáty, a tak není divu, že nabídka nové 508 zahrnuje primárně takové jednotky. Z benzinových motorů je k dispozici ostatně jen jediný, přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech (133 kW), zbytek jsou turbodiesely – 1.5 BlueHDi (96 kW) a dvě varianty 2.0 BlueHDi (120 a 130 kW).
My vyzkoušeli základní naftovou patnáctistovku a byli z ní nadšení, stejně jako dříve v kompaktní 308. Jasně, výkon 96 kW není v autě střední třídy kdovíjaký, jenže točivý moment 300 N.m už špatný není, a tak zjistíte, že silově to není až tak špatné, klidným řidičům bude motor i v 508 stačit. Ve městě i na okreskách má auto stále slušný odpich, na dálnici kolem 130 km/h ale už samozřejmě začne ztrácet dech.
Hlavně však počítejte s tím, že se musíte dostat přes 1500 otáček, těsně nad volnoběhem je motor zcela bez energie, od uvedené hranice začne lineárně táhnout. Zvláštní je, že v dříve testované 308 s tímto turbodieselem jsme si ničeho takového nevšimli, tam se nám zdálo, že patnáctistovka pěkně táhne už od volnoběhu. To v 508 se nejlépe cítí ve středním pásmu od 2000 do 3000 otáček, nad 4000 otáček ho už nemá smysl vytáčet. To už se dočkáte jen naftového ryku bez zásadního nárůstu síly.
Nejvíce nás ale agregát zaujal svojí spotřebou. I díky nízké karoserii a relativně nízké hmotnosti totiž motor skoro za všech okolností žádá jen nějakých pět litrů na 100 kilometrů. Je přitom jedno, zda jedete po dálnici, po okresních silnicích nebo ve městě, za žádné situace se spotřeba od této hranice zásadně neodchýlí. Týden testování jsme tak končili s průměrem 4,9 litru na 100 kilometrů. Skvělá hodnota! I s nikterak velkou 55litrovou nádrží je tak akční rádius auta opravdu skvělý.
Patnáctistovka je standardně spárována se šestistupňovým manuálem, věříme ale, že většina zákazníků si raději připlatí 60.000 korun za osmistupňový automat, který se nám k tomuto typu auta přece jen hodí lépe. Testovaná manuální převodovka však také není špatná, byť by mohla mít o chlup přesnější kulisu. Na poměry francouzských aut je ale řazení až nečekaně tuhé. Škoda jen kratší šestky, rovných 2500 otáček při 140 km/h znamená, že vás při dálničních jízdách bude neustále doprovázet jemňounké vrnění motoru. Ještě že je motor tak kultivovaný!
Pohodář
A jízdní vlastnosti? Francouzská auta odjakživa sázela hlavně na pohodlí a nejinak je tomu v případě nové 508. Nástrahy českých cest zvládá opravdu obstojně, a to i bez příplatkového adaptivního odpružení dostupného za 26.000 korun. Jízda je velice komfortní, 508 si umí plavně poradit s jednotlivými nerovnostmi. Navíc 508 má na rozdíl od crossoverů 3008 a 5008 zadní víceprvkovou nápravu, která zajišťuje, že se od kol neozývá žádné bouchání.
Jedinou výtku tak máme k zimním pneumatikám Semperit, které jsou na dálnici přece jen slyšet. Aerodynamický šum je ale v mezích, v tomto směru nevadí ani bezrámová okna.
Oproti předchůdci pak došlo k jednomu zásadnímu vylepšení, 508 už konečně není tak nedotáčivá jako v minulé generaci. Svižnější svezení však s motorem 1.5 BlueHDi nevyhledávejte, ne že by 508 neuměla rychle projet obloukem, lehkými náklony karoserie ale dává najevo, že má raději klidnější svezení. Proti předchůdci se s ní ovšem svezete výrazně lépe.
A co cena?
Zatím jsou to tedy spíš pozitivní dojmy, jak si však Peugeot 508 stojí v otázce ceny? Co se týče testovaného turbodieselu 1.5 BlueHDi (96 kW) úplně špatně ne, protože s testovaným šestistupňovým manuálem ho pořídíte už za 730.000 korun, což je v dané kategorii slušná nabídka.
Má to ale jednu nevýhodu, při zájmu o manuál máte jen tuto jedinou možnost. V českém ceníku figuruje patnáctistovka s manuálem jen v základním stupni Active, jehož výbava však není špatná. Zahrnuje automatickou dvouzónovou klimatizaci, zadní parkovací asistent, tempomat, šest airbagů, dešťový a světelný senzor nebo 16palcová kola.
Při zájmu o patnáctistovku ve vyšším stupni výbavy musíte sáhnout po automatu, za který se u stupně Active připlácí 60.000 korun. Konkrétní testovaný kousek tak v českém ceníku nenajdete, přestože využíval kombinaci 1.5 BlueHDi s manuálem, jednalo se o druhý stupeň Allure, s větším, 10palcovým displejem multimediálního systému, navigací, 17palcovými koly nebo předními parkovacími čidly. Nechyběly ani další prvky, full-LED světlomety (za něž se jinak ve verzi Allure připlácí 35.000,-) nebo vyhřívaná přední sedadla (+8.000,-).
Závěr
Závěr
Nová generace Peugeotu 508 je velice povedeným automobilem. Vypadá báječně, uvnitř využívá skvělé materiály, nabízí komfortní plavnou jízdu a jeho základní turbodiesel 1.5 BlueHDi (96 kW) je neobyčejně úsporný motor, s nímž se dá hravě jezdit se spotřebou okolo pěti litrů na sto kilometrů.
Přesto se trochu bojíme, zda v době klesajícího zájmu o modely střední třídy a úprku zákazníků k všelijakým SUV nepřišel na trh pozdě. Před pár lety by nepochybně byl hitem, v dnešní době ale může být klienty bohužel přehlížen.
A to by byla škoda. Některé drobnosti se sice na 508 najdou – uvnitř kvůli vnějším rozměrům a nízké siluetě není moc místa, kvůli tlustým A sloupkům a malému zadnímu oknu je ven hůře vidět, kufr není nijak zvlášť velký a i-Cockpit ani v tomto případě nevyhoví všem. Není divu, že se 508 dostala mezi finalisty českého i evropského Auta roku 2019. Peugeotu se opravdu povedla a my bychom byli rádi, kdyby střední třídu zachránila!
Nejlevnější verze modelu | 730.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 730.000 Kč (1.5 BlueHDi/96 kW Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | Uvedená verze se v ČR nenabízí (1.5 BlueHDi/96 kW Allure) |
Testovaný vůz s výbavou | Uvedená verze se v ČR nenabízí (1.5 BlueHDi/96 kW Allure) |
Plusy
- Nadmíru úsporný motor
- Krásný design
- Až luxusní interiér
- Komfortní naladění podvozku
Minusy
- Omezený vnitřní prostor
- i-Cockpit pořád nevyhoví všem
- Hluk od pneumatik
- Omezený výhled ven
Foto: Ondřej Kroutil