TEST Peugeot 508 SW GT – Grand Tourer de France
Elegantní vzhled a silný turbodiesel, přesně taková je vrcholná verze kombi Peugeot 508 SW s označením GT.
Peugeot 508 je jednou z ukázek, že mainstreamovým modelům střední třídy se v Evropě moc nedaří. Francouzský výrobce se však klesající prodeje pokusil zastavit modernizací 508, která přinesla především atraktivnější vzhled. Peugeot láká také na vrcholnou verzi GT, kterou jsme se rozhodli vyzkoušet s karoserií kombi.
Evropské prodeje modelu Peugeot 508 loni meziročně klesly o 26 procent, mezi mainstreamovými zástupci střední třídy patří vozu s 41.797 registracemi pátá příčka. Před Peugeot se ale dostaly i mnohé vozy luxusních značek, které aktuálně hrají ve střední třídě prim. V takovém případě je 508 ve svém segmentu rázem až na 11. místě, když se před něj přehnaly i takové vozy jako BMW 4 a Audi A5. V českém prostředí je to podobná písnička, 508 skončila loni ve své třídě s 394 prodanými exempláři desátá.
Elegantní tvary
V rámci faceliftu se 508 dočkala vylepšené masky chladiče, která navazuje na ostatní nové modely francouzské značky. Úzká maska vůz opticky rozšiřuje, její součástí je nápis Peugeot. Jiné jsou také vespod „nakousnuté“ světlomety, které jsou v případě vrcholné verze GT diodové. Světlomety nesvítí špatně, ve srovnání s ostatními diodovými světly ale mají výrazný fialový nádech. Vrcholná varianta GT se vzhledově od slabších modelů příliš neliší – nejvýraznější změnou je jiná mřížka masky chladiče s decentním znáčkem GT.
Interiér se proti verzi před faceliftem tolik nezměnil, novinkový je displej multimediálního a navigačního systému. Ten je nadále umístěný hezky na vrchu středového panelu, aby byl dobře na očích, je však již dotykový, pročež ze středového panelu zmizel joystick a ovládací tlačítka. V této části se sice objevil další odkládací prostor, který je však natolik titěrný, že se do něj dá vložit vlastně jenom klíček od auta (startuje se tlačítkem). I nadále tak v 508 zůstává minimum odkládacích prostor. Multimediální systém se pak chlubí i méně tradičními funkcemi jako kalendář nebo kalkulačka, což někomu jistě přijde vhod.
Zachován naopak zůstal volant se záplavou tlačítek (celkem jich je 14), analogový ukazatel teploty motorového oleje nebo rozměrný a dobře čitelný displej palubního počítače. Standardem verze GT je také head-up displej, přičemž se jedná o jednodušší řešení s promítáním údajů na sklíčko nad kapličkou s přístroji. Kvůli použitému tmavému sklíčku jsou zobrazované bílé číslice dobře čitelné – na druhou stranu se informace jeví příliš blízko, a tak je na ně nutné přeostřovat. Head-up displej tak náhle postrádá smysl – řešení Mazdy nebo Mini je v tomto ohledu lepší.
Výhrady máme také k umístění některých ovladačů – motor se startuje tlačítkem vlevo od volantu, ovládání head-up displeje se skrývá uvnitř kastlíku rovněž vlevo od volantu. Použité plasty by pak mohly působit o chlup hodnotnějším dojmem, a to včetně dekoru imitujícího kov.
Polokožené sedačky jsou vcelku pohodlné, u předních potěší možnost manuálního prodloužení sedáku. Vzadu je v oblasti kolenou méně prostoru, stejně tak prostor nad hlavou je spíše průměrný. Díky rozměrné panoramatické střeše (s plochou 1,6 m2) však kabina působí i ze zadní lavice vzdušným dojmem. Osobně bych si tuto položku odpustil, omezuje totiž prostor pro hlavu na zadních sedadlech a zdá se, že napomáhá ke kroucení karoserie. Peugeot ji ale u lépe vybavených verzí 508 SW dodává standardně, takže nezbývá než se s ní smířit a sžít.
Zavazadlový prostor nabízí podle VDA objem 508 litrů (s lepicí sadou 550 litrů). Číslo ukazuje čarování s jednotlivými metodikami měření kufru, před modernizací totiž Peugeot udával číslo 618 litrů. Velikost kufru se přitom fakticky nezměnila. Zavazadelník je dlouhý 1.010, široký 1.110 a pod plato vysoký 500 milimetrů. Velikost daného prostoru je dostatečná, prudce se snižující tvar zádě však znamená, že s převozem rozměrnějších nákladů může být problém.
Potěšily gumové držáky na tašky nebo síť na zavazadla, po sklopení zadních sedadel nevznikne schod. Průvlak na lyže by nicméně mohl být rozměrnější. Zvykat jsme si museli na příplatkové elektricky ovládané víko zavazadelníku – chvilku mu trvá, než celý proces započne, což nakládání zbytečně zdržuje.
Silný motor
Vrcholná verze by mohla naznačovat použití silného benzinového motoru pod kapotou, možná dokonce šestiválce. Nicméně v útrobách 508 SW GT zůstává tak jako dosud vznětový čtyřválec 2.2 HDI, což vůbec nevadí, protože se jedná o kvalitní agregát.
Parametry 150 kW a 450 N.m zůstaly zachovány s variantou před modernizací, i přesto motor nadále patří mezi ty nejsilnější turbodiesely nabízené v mainstreamové střední třídě. Síly má opravdu na rozdávání, navíc se chlubí i kultivovaným během – vznětový původ se dá odhalit jenom v nízkých otáčkách. Motor má dostatek síly už od nízkých otáček, předjíždění tak není žádný problém.
Vznětová dva dvojka je standardně spárována se šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem. Převody mění hladce, přece jenom však ukazuje, že dvouspojkové převodovky jsou na tom s hladkostí řazení ještě o chlup lépe.
Automat nabízí celkem čtyři módy řazení. Vedle výchozího nastavení je tu ještě sportovní režim, který motor nechává často vytáčet do vyšších otáček, mód Sníh pro jízdu ve sněhu, který v nízkých rychlostech drží co nejvyšší stupeň, a manuální řazení. Nejvíce nám seděl standardní mód, který při klidné jízdě držel otáčky co nejníže, při svižné ale motor vytočil až k omezovači.
Spotřeba není nejnižší, s ohledem na objem a výkon motoru ale vcelku slušná. Na dálnici si vůz řekl přesně o sedm litrů na 100 kilometrů, klidná jízda po okresní silnici znamenala spotřebu 6,5 litru na 100 kilometrů. Naopak ve městě spotřeba vzrostla k devíti litrům. Palivová nádrž má skvělý objem 72 litrů, a tak je jízdní dosah nadále výborný.
Spíše komfortní než sportovní
Označení GT by mohlo svádět ke sportovní jízdě, 508 SW GT ale zůstává rodinným kombi, jakýmsi gran tourerem, které raději pokoří dálnice, než aby řádilo na okresních silnicích. Osobně mně naladění podvozku vcelku vyhovovalo – je zajímavým kompromisem mezi tuhostí německých aut a houpavostí těch francouzských. Milovníkům plavnosti ale auto přijde přece jenom jako tvrdé a naopak zájemcům o sportovní jízdu zase jako moc houpavé. Podvozek je přitom odlišný oproti ostatním verzím. Přední nápravu v případě varianty GT tvoří dvě trojúhelníková ramena a oddělenou těhlicí, která nahradila vzpěry McPherson.
Peugeot 508 SW GT – srovnání s konkurencí | ||||
Model | Peugeot 508 SW | Citroën C5 Tourer | Opel Insignia Sports Tourer | VW Passat Variant |
Motor | 2.2 HDI | 2.2 HDI | 2.0 CDTI BiTurbo | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 2179 | 2179 | 1956 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 150/3500 | 150/3500 | 143/4000 | 140/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 450/2750 | 450/2000 | 400/1750-2500 | 400/1750-3000 |
Převodovka | 6A | 6A | 6A | 6DS |
Max. rychlost [km/h] | 232 | 225 | 225 | 233 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,4 | 8,6 | 9,0 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,5 | 6,1 | 5,8 | 4,6 |
Základní cena [Kč] | 900.000 | 794.900 | 845.900 | 874.900 |
Automobil je naladěn spíše na komfortní jízdu než sportování, což se plně projeví na zatáčkovité trati. V oblouku se přece jen „francouzsky“ zhoupne, kvůli čemuž se řidič necítí úplně jistě. V zatáčkách se navíc projeví těžká příď – automobil se ukáže jako silně nedotáčivý. Turbodiesel o objemu 2,2 litru zkrátka něco váží, ostatně 508 SW s tímto agregátem je o 70 kilogramů těžší než s 2.0 HDI (120 kW). Řízení je spíše tuhé, moc informací ale k řidiči od silnice neputuje.
Nerovnosti automobil tlumí s mírným zhoupnutím. Od podvozku se ozývá jen utlumené dunění, vadí však hluk od valících se kol. Ten je nejvíce znatelný na dálnici, kde je jinak auto vcelku tiché – motor je i ve vysokých otáčkách opravdu skvěle odhlučněný, od bočních skel proniká jenom šum.
Závěr
Peugeot 508 SW s motorem 2.2 HDI je velice zajímavou volbou pro zájemce hledající praktický vůz se silným motorem. Za cenu 900.000 korun nabízí opravdu silný turbodiesel pod kapotou, prostornou kabinu a bohatou výbavu, zahrnující polokožené čalounění, navigaci nebo head-up displej. S ohledem na zaměření vozu potěší komfortně naladěný podvozek, mohl by být ale lépe odhlučněný. Rovněž nám vadil nedostatek odkládacích míst v kabině.
Nejlevnější verze modelu | 561.000 Kč (1.6 VTi/88 kW Access) |
Základ s testovaným motorem | 900.000 Kč (2.2 HDI/ 150 kW GT) |
Testovaný vůz s výbavou | 945.500 Kč (2.2 HDI/ 150 kW GT) |
Plusy
- Silný a kultivovaný motor
- Bohatá výbava, velká nádrž
- Komfortní naladění podvozku
- Hladce řadicí automat
- Příčný prostor v interiéru
Minusy
- Nedostatek odkládacích prostorů v kabině
- Hluk od podběhů
- Nedotáčivé chování v zatáčkách
- Méně přehledné rozmístění ovladačů
Foto: Petr Homolka