Peugeot 508: Technická data, nové fotografie
Atmosférický motor 1,6 VTi (88 kW, 160 Nm) jako základ, 2,2 HDi (150 kW, 450 Nm) jako vrchol. Hybrid chybět nebude, šestiválec ano.
Peugeot 508 vstoupí na evropské trhy současně v provedení sedan a kombi. Nyní již známe kompletní technická data a také francouzské ceny.
Jako technický základ pro nový model 508 posloužila již existující platforma 3 skupiny PSA, ve srovnání s odcházející 407 se ale rozvor náprav prodloužil o 92 mm a přední převis naopak zkrátil o 43 mm. Novinka se tak může pochlubit elegantnějšími proporcemi i větším vnitřním prostorem.
Markantní je růst především v podélném směru. 508 měří na délku 4792 mm, zařadí se tedy přesně mezi oba modely, které nahrazuje – přímého předchůdce 407 a sedan vyšší střední třídy 607, pro který Peugeot momentálně nemá náhradu.
Do šířky se 508 proti 407 zvětšila o 42 mm a s tím koresponduje i rozšíření rozchodu kol – vpředu o 2 cm a vzadu o 4 cm. Konkrétní hodnoty rozchodu kol se nepatrně liší dle použitého rozměru kol/pneumatik.
Peugeot 508 - srovnání rozměrů | ||||
Model | 508 | 407 | 607 | rozdíl |
Délka [mm] | 4792 | 4691 | 4902 | +101 / -110 |
Šířka [mm] | 1853 | 1811 | 1835 | +42 / +18 |
Výška [mm] | 1456 | 1455 | 1442 | +1 / +14 |
Rozvor [mm] | 2871 | 2725 | 2800 | +146 / +71 |
Objem zav. prostoru [l] | 515 | 407 | 558 | +108 / -43 |
I přes celkový růst karoserie (viz srovnávací tabulka) Peugeot snížil hmotnost auta o 25 kg ve verzi sedan a o 45 kg ve verzi kombi. Nová řada má navíc špičkové hodnoty součinitele aerodynamického odporu – 0,25 u sedanu, resp. 0,26 u kombi. Tím se sedan vyrovná třídě E od Mercedesu, kombi dokonce nemá v tomto ohledu konkurenci.
V aerodynamické optimalizaci se spojila funkce a design, Peugeot totiž skryl všechny prvky jako ostřikovače čelního skla nebo anténu. Tyto doplňky tak nenarušují vzhled auta a zároveň nevytvářejí nežádoucí turbulence.
Peugeot 508 SW - srovnání rozměrů | |||
Model | 508 SW | 407 SW | rozdíl |
Délka [mm] | 4813 | 4763 | +50 |
Šířka [mm] | 1853 | 1811 | +42 |
Výška [mm] | 1476 | 1494 | -18 |
Rozvor [mm] | 2871 | 2725 | +146 |
Objem zav. prostoru [l] | 560 | 489 | +71 |
Objem zavazadlového prostoru podle metodiky VDA vzrostl u obou karosářských verzí, u sedanu dokonce o více než 100 litrů. Záď sedanu pojme 515 litrů zavazadel, kombi 508 SW pak 560 litrů.
U obou provedení lze sklopit zadní sedadla, prostor se tím zvětší na 1381, resp. 1598 litrů (opět dle VDA). Uvedené hodnoty platí pro verzi se sadou pro opravu pneumatik majitelé 508 s náhradním kolem budou moc naložit o 42 litrů méně.
Nejvybavenější verze 508 GT, dodávaná jen s nejsilnějším motorem 2,2 HDi, bude mít zavazadlový prostor o 16 litrů menší.
V hlavní roli turbodiesely, na vrcholu nový 2,2 HDi
Nabídku motorů budou zpočátku tvořit dva zážehové a pět vznětových motorů. Je tedy zřejmé, že Peugeot klade větší důraz na turbodiesely, které pokryjí široké výkonové spektrum od 82 do 150 kW.
Základem bude 1,6 HDi FAP (82 kW, 254 Nm), který jako jediný dostane pětistupňovou manuální převodovku. Jeho silnější varianta 1,6 e-HDi FAP (82 kW, 285 Nm) ovšem již bude mít převodovku šestistupňovou robotizovanou a navíc dostane systém Stop & Start. Tato verze bude mít při příchodu na trh kombinovanou spotřebu 4,4 l/100 km, v létě 2011 dostane elektronicky řízené klapky přívodu vzduchu a tím klesne spotřeba na 4,2 l/100 km.
1,6 e-HDi dostane přívlastek Blue Lion, označení určené pro nejúspornější modely Peugeotu.
Dvoulitrový turbodiesel bude existovat ve dvou provedeních: 2,0 HDi FAP se 103 kW a manuální převodovkou a 2,0 HDi FAP se 120 kW a automatickou převodovkou. Obě varianty budou mít maximum točivého momentu 340 Nm.
Vrcholem nabídky se stane 2,2 HDi o výkonu 150 kW s nejvyšším točivým momentem 450 Nm. U tohoto motoru bude standardem automatická převodovka. Peugeot pro 2,2 HDi používá označení downsizing – tímto agregátem nahrazuje šestiválec 2,7 HDi.
Motor DW12C je zásadním přepracováním dřívější verze DW12B (2,2 HDi se 125 kW). Dostal zcela nový tvar spalovacích komor, kompresní poměr klesl z 16,5 na 16,0:1 a vstřikování používá přesnější osmiotvorové trysky místo dosavadních sedmiotvorových. Další změny se zaměřily na snížení vnitřních ztrát – snížení tření, lehčí titanové lopatky turbodmychadla, aplikaci systému Voltcontrol (odpojování alternátoru při akceleraci, dobíjení při brzdění) a snížení volnoběžných otáček z 820 na 700 min-1.
Výsledkem je snížení spotřeby paliva o 20 % ve srovnání se starší verzí DW12 a o 30 % proti šestiválci 2,7 HDi. Kromě toho klesla hmotnost 2,2 HDi o 5 kg a konstruktéři také zlepšili jeho akustický projev.
Automatická převodovka použitá u 2,2 HDi je nový typ AM6, vyvinutý ve spolupráci s dodavatelem Aisin AW. Nové efektivnější ústrojí využívá některé inovace z automatické převodovky AT6 (v 508 dodávaná s motorem 1,6 THP) a vyznačuje se rychlejší dobou řazení než měl automat v dieselové 407.
Peugeot 508 - technická data vznětových motorů | |||||
Motor | 1,6 HDi | 1,6 e-HDi | 2,0 HDi | 2,0 HDi | 2,2 HDi |
Převodovka | 5M | 6MA | 6M | 6A | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1560 | 1560 | 1997 | 1997 | 2179 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 82/3600 | 82/3600 | 103/4000 | 120/3750 | 150/3500 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 240-254/1750 | 270-285/1750 | 320-340/2000 | 340/2000-3000 | 450/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 197 | 210 | 225 | 234 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,4 | 13,1 | 9,8 | 9,2 | 8,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 4,8 | 4,4 | 4,8 | 5,7 | 5,7 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1405 | 1410 | 1430 | 1520 | 1540 |
V roce 2012 tuto paletu doplní hybridní verze HYbrid4. Celkový výkon turbodieselu pohánějícího přední kola a elektromotoru u zadní nápravy bude 147 kW. Cílová hodnota emisí CO2 s tímto pohonem je v kombinovaném cyklu 99 g/km, což odpovídá spotřebě nafty zhruba 3,8 l/100 km.
Zážehové motory budou zastupovat pouze dvě šestnáctistovky, obě již známe z jiných modelů skupiny PSA.
Atmosférická 1,6 VTi s variabilním časováním sacích i výfukových ventilů a variabilním zdvihem sacích ventilů dává výkon 88 kW a točivý moment 160 Nm, přeplňovaná 1,6 THP pak poskytuje 115 kW a 240 Nm. Silnější z benzinových motorů nabídne výběr mezi manuální a automatickou převodovkou.
Peugeot 508 - technická data zážehových motorů | |||
Motor | 1,6 VTi | 1,6 THP | 1,6 THP |
Převodovka | 5M | 6M | 6A |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 88/6000 | 115/5800 | 115/5800 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/4250 | 240/1400-4000 | 240/1400-4000 |
Max. rychlost [km/h] | 203 | 222 | 220 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 8,6 | 9,2 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] | 8,2 | 6,4 | 7,1 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1390 | 1400 | 1410 |
Peugeot 508 dostane zcela novou přední nápravu typu MacPherson. Nová konstrukce ušetří ve srovnání s modelem 407 na hmotnosti 12 kg, zároveň automobilka slibuje větší komfort a lepší ovladatelnost. Dostane ji většina 508.
Verze 508 GT s motorem 2,2 HDi bude mít přední nápravu s dvěma trojúhelníkovými rameny a oddělenou těhlicí. Toto dvojité lichoběžníkové zavěšení a oddělení funkce odpružení a otáčení umožňuje dosáhnout vynikající směrové stability a přesnosti řízení a zároveň eliminuje nežádoucí vliv silného turbodieselu na ovladatelnost auta.
Zadní náprava bude u všech variant modelu 508 víceprvková.
Brzdová soustava dostane vpředu tři rozměry kotoučů. Základem bude 283x26 mm, motory 1,6 THP a 2,0 HDi v silnější verzi dostanou kotouče 304x28 mm a o zastavení 508 GT 2,2 HDi se budou starat disky 340x30 mm. Zadní kotouče budou ve všech provedeních shodné, 290x12 mm.
Standardem pro 508 bude ESP s balíčkem dalších elektronických pomocníků. Konkrétně se jedná o kontrolu stability CDS, brzdový asistent AFU, rozdělení brzdných sil REF, asistent pro rozjezdy do kopce a inteligentní kontrolu trakce.
Na evropské trhy se obě karosářské verze dostanou začátkem roku 2011. Výroba bude probíhat ve Francii. Kromě toho se chystá produkce řady 508 také v Číně, ovšem jen pro potřeby místního dynamicky rostoucího trhu.
Ceny ve Francii – základ pod 600 tisíc
Ceny nového Peugeotu 508 jsou zatím známé jen pro domácí francouzský trh. Základní provedení s motorem 1,6 VTi tam vyjde na 22.900 Euro, v přepočtu 555 tisíc korun, turbodiesel 1,6 HDi nebude o mnoho dražší – 24.750 Euro je přesně 600 tisíc korun. Vrcholné provedení 508 GT 2,2 HDi si Peugeot ve Francii cení na 37.850 Euro, zhruba 920 tisíc korun.
Příplatek za kombi 508 SW se bude dle výbavy pohybovat v rozmezí 1000 až 1500 Euro (přibližně 25 až 35 tisíc korun).
České ceny budou oznámeny v polovině února 2011, krátce na to bude zahájen prodej na českém trhu.